سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان حفاری روی شهر منسوب به مادها متوقف شد

یادمان

حفاری روی شهر منسوب به مادها متوقف شد

«عملیات حفاری روی محوطه منسوب به دوره مادها در رینگ اول شهر همدان یعنی محوطه «آقاجانی بیک» متوقف شده و باستان‌شناسان در حال بررسی منطقه برای ادعای مطرح شده درباره‌ی آن هستند.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | AIR JORDAN 4 BLANCAS Y ROJAS - BabylinoShops - nike air jordan grey low heels shoes blue sneakers

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، سه‌شنبه 31 فروردین امسال، بیل‌های مکانیکی شهرداری همدان روی محوطه‌ی تاریخی «آقاجانی‌بیک» که به اعتقاد برخی باستان‌شناسان سند «مادی» بودن شهر همدان را در لایه‌های تاریخی خود دارد، حرکت کردند تا پارکینگی در این محوطه ساخته شود، اقدامی که اعتراض‌های زیادی را از سوی دوستداران میراث فرهنگی، برخی باستان‌شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی به همراه داشت، چون همه نسبت به این ادعا که احتمال وجود اسناد تاریخی مبنی بر «مادی» بودن شهر تاریخی همدان وجود دارد، شک داشتند و درخواست‌ها برای بررسی محوطه قبل از هر نوع اقدام و گودبرداری را خواستار بودند.


تا این‌که سرانجام به گفته‌ی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان، این عملیات عمرانی متوقف شد تا بررسی‌ها به طور کامل روی این محوطه‌ی تاریخی انجام شود.


علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، با تاکید بر اینکه هر نوع اقدام عمرانی دستگاه‌ها در شهرهای مختلف باید با میراث فرهنگی هماهنگ باشد، گفت: پس از اطلاع یافتن از اقدام شهرداری در این زمینه، نامه‌نگاری به صورت مکتوب آغاز شد. از سوی دیگر مجموعه‌های مرتبط مانند استانداری و فرمانداری به همراه میراث فرهنگی برای توقف کار در این محوطه دستوراتی را دادند، تا این‌که حدود سه روز گذشته گودبرداری پیمانکار شهرداری همدان روی محوطه «آقاجانی بیگ» متوقف شد.


وی با بیان اینکه پیمانکار پروژه دو روز گذشته نیز قصد ادامه کار در این محوطه تاریخی را داشت، گفت: خوشبختانه موفق شدیم بار دیگر پروژه را متوقف کنیم و اکنون کارشناسان میراث فرهنگی و باستان‌شناسان در حال بازدید منطقه و بررسی هستند.


به گفته‌ی مالمیر،‌ شورای فنی میراث فرهنگی استان نیز در حال بررسی همه تمهیدات لازم است تا اگر نیاز به توقف و حضور کارشناسان میراث به عنوان ناظر در محل کار بود، به شهرداری و میراث فرهنگی اعلام شود.


او با بیان اینکه تاکنون هیچ مستنداتی درباره تاریخی بودن محوطه «آقاجانی بیک» در رینگ اول همدان به دست نیامده است، گفت: با این وجود کارشناسان موظف‌اند همه بافت خاک را بررسی کنند تا براساس عقل جمعی و افراد باتجربه برای چگونگی ادامه کار در این محوطه به یک نتیجه برسیم.


مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با تاکید بر این نکته که این اداره کل هیچ‌گاه قصد جلوگیری از پروژه‌های عمرانی در محوطه‌های شهری را ندارد و هیچ مانعی برای توسعه‌ی شهر نیست؛ افزود: در کمیسیون ماده 5 این نوع تصمیمات گرفته می‌شود. از سوی دیگر شهرداری مکلف به تامین پارکینگ در سطح شهر است، حتی بحث پیاده‌راه در شورای شهر کمیسیون ماده 5 و کمیته‌های مختلف برای دو رینگ بافت تاریخی همدان در دست بررسی است.


وی تاکید کرد: در مناطقی که حریم میراث فرهنگی محفوظ نیست، اما احتمال وجود بخش‌های تاریخی وجود دارد؛ ما براساس ضوابط و ظرفیت‌های قانونی اقدام می‌کنیم و به پیمانکاران تاکید داریم که با احتیاط بیشتری کارها را انجام دهند.


او با اشاره به وجود چند تکه سفال در محوطه‌ی «آقاجانی بیک» در روز نخست گودبرداری توسط پیمانکار شهرداری گفت: تکه‌های سفال شکسته ممکن است در هر جایی باشد. اما نیز این حساسیت را به شدت دنبال می‌کنیم و اگر احیانا موردی باشد به هیچ دستگاهی اجازه تخریب نمی‌دهیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه