سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان گره‌گشایی از کاوش خبرساز همدان!

یادمان

گره‌گشایی از کاوش خبرساز همدان!

«اصلا کاوشی در میان نبوده، من نمی‌دانم چرا این حرف‌های عجیب و غریب زده می شود.» این را باستان شناس فرستاده شده از تهران بر سر محوطه تاریخی جوکار ملایر می‌گوید. در چند روز گذشته چند باستان شناس در تماس با خبرنگاران از کاوشی پنهانی در جوکار ملایر خبر دادند که این کاوش از سوی مردم محلی متوقف شده است. این خبر که بدون منبع منتشر شده، ابعاد پیچیده‌ای به این اتفاق بخشیده است.

nike air force 1 low uv | Giftofvision, ALWAYS LIKE A SALE

 خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی- بر اساس خبرهای منتشر شده، اوایل هفته گذشته مسئول یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی کشور در نامه‌ای به دفتر مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی درخواست می‌کند تا شخصی به نام نوروزی را از یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران برای انجام کاوش باستان‌شناسی به روستای علوی در شهرستان ملایر استان همدان اعزام کند. 
 
خبرها گویای آن است که رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی ابتدا با صدور مجوز کاوش مخالفت می‌کند و به دفتر رئیس سازمان میراث فرهنگی اطلاع می‌دهد که به‌دلیل آنکه فرد معرفی شده برای کاوش در روستای علوی باستان‌شناس نیست، نمی‌تواند مجوز کاوش باستان‌شناسی برای او صادر کند. بدین‌ترتیب یکی از باستان‌شناس‌ها در پروژه کاوش باستان‌شناسی این محوطه که در استان تهران به فعالیت باستان‌شناسی مشغول بوده به همراه 3تن از اعضای یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی به ملایر می‌روند و همین هفته گذشته در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه اقدام به کاوش یک محوطه باستانی‌ می‌کنند. در این میان دیوار خشتی هم پیدا شده که گویا قدمتش به دوره مادها می رسد.
 
بعد از انتشار این خبر، شایعات بسیاری منتشر شد، یکی از این شایعات دستگیری باستان‌شناس اعزامی از تهران برای بررسی محوطه تاریخی جوکار ملایر بوده است. برخی هم پرسیده‌اند که این مسئله چرا  از سوی دفتر سلطانی‌فر پیگیری شده است؟
 
مردم شاهد بودند، گنجی نبود
«محمدرضا نعمتی»، باستان شناسی که از تهران به همدان اعزام شده، تنها فردی است که می‌تواند برخی از این گره‌ها را بگشاید. او با بیان اینکه اصلا کاوشی در میان نبوده، من نمی‌دانم چرا این حرف‌های عجیب و غریب زده می شود، می‌گوید:«طبق نامه‌ای که یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی به من داده شده و این نامه موجود است و آن را در اختیار پژوهشگاه می‌دهم، من به همدان اعزام شدم. از آنجایی که من نیروی میراث فرهنگی تهران هستم، حتی این کار با موافقت آقای خسروآبادی، رییس میراث فرهنگی تهران انجام شد.»
 
به گفته او، هر چند که این اقدام کمی برایم سوال برانگیز بود، اما با توجه به اینکه به من گفتند، حتما می‌خواهند از باستان شناسان تهران به این مسئله پیگیری کنند، با دریافت مجوز «بررسی و خاکبرداری» از آقای گلشن به همراه سه نفر دیگر به همدان رفتم و از آنجاییکه من در جریان قوانین و مقررات هستم، وقتی به همدان رسیدم به میراث فرهنگی این استان خبر دادم تا باستان شناسان خود را اعزام کنند. آقای میلاد وندایی، باستان شناس همدان هم در این بررسی حضور داشتند و آقای گلشن هم در جریان این مسایل بودند.
 
نعمتی تاکید می‌کند که هیچگونه کاوشی انجام نشده است و تنها بررسی و خاکبرداری را ما انجام دادیم.
 
او در ادامه در تشریح این ماجرا می‌گوید: «در 22 اسفند حفاران غیرمجاز به این محوطه که کنار یک امامزاده صفوی است، آمده و به فاصله بیست متر در سمت جنوب آن را حفاری کرده‌اند، گویا اهالی جوکار ملایر از این ماجرا با خبر شده و عده‌ای از آن‌ها این حفاران را دستگیر و در اختیار نیروی انتظامی جوکار قرار می‌دهند.»
 
به گفته او، در واقع ما از سوی یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی از تهران اعزام شدیم که این محوطه را بررسی و نظارت کنیم و برنامه کاوشی در بین نبود.
 
نعمتی توضیح می‌دهد وقتی ما برای بررسی محوطه در جوکار رفتیم، بخشی که گود شده و دوباره روی آن خاک ریخته بودند را بررسی کردیم. در این زمان هم یگان حفاظت و هم نیروی انتظامی و هم کارشناسان سازمان میراث فرهنگی همدان و هم مردم حضور داشتند.
 
او می‌گوید: «مردم از ما می خواستند که اگر اینجا گنجی دارد، باید به آن‌ها برسد اما متاسفانه خودشان حضور داشتند و دیدند که گنجی در میان نبود. از طرف در بررسی های ما حتی یک تکه سفال به دست نیامد که قدمت این محوطه را مشخص کند. نمی‌دانم چگونه برخی می گویند که آنجا دیوار مادی بوده است. اگر هم باشد باید بررسی‌های پژوهشگری و حفاری علمی صورت بگیرد.
 
حتی یک تکه سفال پهلوی پیدا نشد
میلاد وندایی، باستان‌شناسی که با اطلاع گلشن از طرف میراث فرهنگی همدان به این محوطه دردسرساز رفته است، می‌گوید: «گویا مردم جوکار بارها در مورد نگهداری از این محوطه به کلانتری تذکر داده بودند اما اقدامی در این زمینه صورت نگرفته بود، بنابراین از تهران کمک خواستند. من زمان بررسی های این محوطه آنجا بودم دریغ از یک تکه سفال پهلوی!»
 
به گفته او، به نظر می رسد در مورد این مسئله خیلی ها بی انصافی کردند و خواستند آن را ماجرای عجیب نشان دهند در حالی که این طور نبوده است.
 
«فرامرز فراهانی»، دهیار جوکار نیز در گفت و گو با chn داستان را اینگونه روایت می‌کند: «برای نخستین بار در 22 بهمن سال گذشته عده‌ای با بیل مکانیکی زنجیری نه با بلودوزر آمده و تپه‌ای را شکافته بودند. مردم محل به این مسئله حساس شده بودند وقتی برای دومین بار در 21 یا 22 اسفند ـ الان دقیق یادم نیست ـ ، دوباره این اتفاق افتاد با همکاری اهالی روستا به آن‌ها حمله کرده، این عده را دستگیر و تحویل نیروی انتظامی دادیم.»
 
به گفته او، سه چهار روز قبل نیز از کلانتری، سازمان میراث فرهنگی آمدند و چاهی که ایجاد شده بود را باز کردند، به نتیجه نرسیدند. دوباره چاه را پر کردند.
 
به زودی اطلاع رسانی می‌کنیم
با توجه به اطلاعات ضد و نقیض منتشر شده، چندین بار تماس با حمیده چوبک، رییس پژوهشکده باستان شناسی گرفته شد که البته بی‌نتیجه ماند اما وی در آخرین تماس اعلام کرد که ما هیچ گونه مجوزی برای کاوش صادر نکردیم و به زودی اطلاعات تکمیلی و موثق را اعلام می‌‌کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه