جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان موزه فضای باز هگمتانه شرایط خوبی ندارد

یادمان

موزه فضای باز هگمتانه شرایط خوبی ندارد

به موزه فضای باز محوطه تاریخی هگمتانه خوش آمدید. اینجا آجرهای قرمز، پایه‌ای برای نگهداری کتیبه‌های تاریخی سنگین شده‌اند. پایه ستون تاریخی زیر کولر آبی قرار گرفته است. موزه‌ای که هر روزه گردشگران برای دیدار آن می‌آیند و احتمال گیر کردن پایشان به مفتول‌ها بسیار بالاست. مدیران سازمان میراث فرهنگی همدان اما به نظر می‌رسد که بیشتر نگران علوفه‌های سبز شده در محوطه هگمتانه و آتش زدن آن‌ها هستند. اگر زمستان از راه برسد، این آثار تاریخی در انتظار چه سرنوشتی هستند؟

shock drop air force 1 full uv reactive | nike sb dunk high premium red velvet dress shoes - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

دیدار از محوطه تاریخی هگمتانه یعنی دیدار از گل سرسبد آثار تاریخی همدان. محوطه‌ای که اگر وارد آن شوید، یعنی می‌خواهید بخش مهمی از تاریخی این شهر را بشناسید. یکی از مهمترین مکان‌ها برای بازدید از این محوطه «موزه فضای باز» است.

موزه فضای باز هگمتانه شرایط خوبی ندارد
 این است موزه فضای باز هگمتانه؛ پایه ستونی که زیر کولر آبی پناه گرفته است

 
به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، اکنون به موزه فضای باز محوطه هگمتانه خوش آمدید. موزه فضای بازی که کتیبه‌ها و سنگ‌های تاریخی آن روی آجرهای قرمز گذاشته شده‌اند. پایه ستون تاریخی این مجموعه زیر کولر آبی گذاشته شده و به نظر می‌رسد اینجا بهترین بخش محافظ آثار در این مجموعه است. کتیبه‌های شکسته هم کنار دیوارها ایستاده‌اند. موزه‌ای که هر روزه گردشگران برای دیدار آن می‌آیند و احتمال اینکه پایشان به مفتول های افتاده روی زمین موزه گیر کند، بسیار بالاست.

موزه فضای باز هگمتانه شرایط خوبی ندارد
آجرهایی که پایه های آثار تاریخی شده اند

 
اکنون وضعیت این پایه ستون تاریخی برای دوستداران میراث فرهنگی تبدیل به یک سوال مهم شده است. آیا این کولر آبی می تواند پناه مناسبی برای این پایه ستون باشد؟ مسئولان سازمان میراث فرهنگی همدان آیا به این موزه سر زده‌اند؟کتیبه‌هایی که کنار دیوار تکیه داده شده اند، همه ترک خورده و اقدامی برای مرمت آن‌ها نشده است.

 موزه فضای باز هگمتانه شرایط خوبی ندارد
 تصویری از آثار تاریخی که تکیه گاهشان چند آجر شده است

 
بخش‌های انتهای موزه کوچک فضای باز هگمتانه محل انباشت وسایل اضافه شده است. موزه‌ای که یکی از مهمترین بخش های هگمتانه را تشکیل می دهد، امروز به نظر می رسد بیشتر شبیه محل انباشت آثار تاریخی را دارد.

 موزه فضای باز هگمتانه شرایط خوبی ندارد
 کتیبه‌های شکسته موزه هگمتانه

 
موزه ای که بسیاری از آثار تاریخی آن دارای وضعیت بسیار نامناسبی هستند. این موزه نیز طی چند سال گذشته حال و روز خوبی نداشته و بخش‌های مختلفی از آثار آن دچار صدمات جدی شده است. موزه فضای باز هگمتانه همدان نیز یکی از موزه های باز ایران است که دچار همان حال و روز بد است.

 موزه فضای باز هگمتانه شرایط خوبی ندارد
 آثاری که یکی یکی خرد شدند و روی یکدیگر افتادند

 
امروزه بیشتر باستان شناسان، تپه باستانی هگمتانه، واقع در مرکز شهر همدان را - که پهناورترین تپه باستانی ایران است - بازمانده سازه های کاسی، مادی، هخامنشی و پس از آن می‌دانند. مساحت این تپه نزدیک 30 هکتار است که با در نظر گرفتن بخش‌هایی که جزو محدوده تپه باستانی بوده، ولی اینک ساختمان‌های مسکونی بر روی آن ساخته شده، به بیش از 40 هکتار نیز می‌رسد.

 موزه فضای باز هگمتانه شرایط خوبی ندارد
 مفتول‌های رها شده در موزه هگمتانه


هگمتانه پایتخت شاهنشاهی مادها و پایتخت تابستانی ایران در زمان هخامنشیان و اشکانیان بوده است. این شهر کهن، نخستین پایتخت ایران بوده و به همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا، از معدود شهرهای باستانی جهان است که همچنان زنده و مهم است. با این تفاوت که همدان هرگز اهمیت خود را از دست نداده و از آن دو شهر نیز قدیمی تر است.

موزه فضای باز هگمتانه شرایط خوبی ندارد 
موزه ای که به راحتی تبدیل به مکانی برای انباشت زباله ها و دور ریختنی های اداری شده است

 
یونانیان هگمتانه را اِکباتان می‌خواندند که یونانی شده هگمتانه است.هرودوت این شهر را ساخته دیااکو دانسته و گفته است که هفت دیوار داشته که هر کدام به رنگ یکی از سیاره‌ها بوده اند.

 موزه فضای باز هگمتانه شرایط خوبی ندارد
کتیبه‌های ایستاده شده به دیوار که هر لحظه بیم آن می رود بیفتند

 
حالا این آثار تاریخی به جا مانده از تاریخ همدان رها شده اند در کنار دیوارها، کتیبه‌هایی که اگر بازدید کننده ای بی مبالاتی بکند، به راحتی می افتند و احتمال شکستن آن‌ها بالا می رود. مهمترین مسئله امروز برای این موزه فضای باز این است که به آن ساماندهی شود. اما آیا به زودی هگمتانه به این خواسته کوچکش می رسد؟

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه