سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کاوش عجیب باستان‌شناسی در همدان

یادمان

کاوش عجیب باستان‌شناسی در همدان

انجام کاوش باستان‌شناسی با استفاده از بولدوزر در محوطه‌ای باستانی در روستای علوی در شهرستان ملایر استان همدان به درگیری روستاییان با هیأت اعزام‌شده برای کاوش باستان‌شناسی منجر شد.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

مقابله روستاییان علوی در شهرستان ملایر با هیأت کاوش موجب شد تا تماس‌ها با روزنامه همشهری از یک اتفاق عجیب در سازمان میراث فرهنگی خبر بدهد.

براساس آنچه یکی از باستان‌شناس‌ها به روزنامه همشهری اعلام کرده است، اوایل هفته گذشته مسئول یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی کشور در نامه‌ای به دفتر مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی درخواست می‌کند تا شخصی به نام نوروزی را از یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران برای انجام کاوش باستان‌شناسی به روستای علوی در شهرستان ملایر استان همدان اعزام کند. آنطور که به همشهری اعلام شده است دفتر مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز موضوع را با پژوهشکده باستان‌شناسی درمیان می‌گذارد تا مشخص شود که آیا امکان این کاوش باستان‌شناسی و اعزام فردی که از سوی یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی کشور معرفی شده است امکان‌پذیر است یا مغایر با اصول کاوش‌های باستان‌شناسی؟

براساس گزارش ارسال شده به روزنامه همشهری، ظاهرا رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی ابتدا با صدور مجوز کاوش مخالفت می‌کند و به دفتر رئیس سازمان میراث فرهنگی اطلاع می‌دهد که به‌دلیل آنکه فرد معرفی شده برای کاوش در روستای علوی باستان‌شناس نیست، نمی‌تواند مجوز کاوش باستان‌شناسی برای او صادر کند.

پیشنهاد می‌شود تا مجوز به نام یکی از باستان‌شناس‌ها صادر شود تا کاوش محوطه باستانی روستای علوی ممکن شود. بدین‌ترتیب یکی از باستان‌شناس‌ها در پروژه کاوش باستان‌شناسی این محوطه که در استان تهران به فعالیت باستان‌شناسی مشغول بوده به همراه 3تن از اعضای یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی به ملایر می‌روند و همین هفته گذشته در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه اقدام به کاوش محوطه باستانی‌ای می‌کنند که براساس آنچه یک باستان‌شناس در استان همدان به روزنامه همشهری اعلام کرده، نشانه‌هایی از دیوارهای خشتی که احتمال می‌رود مربوط به دوره مادهاست مشاهده شده است. این اتفاق در حالی در شهرستان ملایر رخ داده است که گفته می‌شود رئیس اداره میراث فرهنگی استان همدان نیز از آن اطلاعی نداشته است. محلی که گودبرداری آن با مجوز کاوش باستان‌شناسی و استفاده از بولدوزر انجام شده در مقابل یک امامزاده در روستای علوی در دشت جوکار شهرستان ملایر قرار دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه