سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بیانۀ هنرمندان؛ نویسندگان و روزنامه‌نگاران برای حفاظت از محوطه باستانی میدان امام همدان - آثار و فضای کاوش شده در قالب یک سایت موزه حفظ شود

یادمان

بیانۀ هنرمندان؛ نویسندگان و روزنامه‌نگاران برای حفاظت از محوطه باستانی میدان امام همدان - آثار و فضای کاوش شده در قالب یک سایت موزه حفظ شود

در بیانیه‌ای که توسط هنرمندان و فعالان مدنی درهمدان برای حفاظت از محوطه باستانی میدان امام همدان تاکید شد که آثار و فضای کاوش شده در قالب یک سایت موزه حفظ شود.

تجربه نشان داده ملتی که حرمت گذشتگان را حفظ نکند، نمی‌تواند چشم‌انداز روشنی برای آیندگان ترسیم کند. حفاظت از میراث ملموس و ناملموس پیشینیان، تاکید بر هویت تاریخی ملت‌هاست؛ ولی متاسفانه ما به این اصل کم‌توجه بوده‌ایم. برخی از شهروندان میراث هویتی ملموس را به‌سان عتیقه می‌بینند و به ارزش‌های معنوی آن توجهی ندارند. اما دوستداران تاریخ و فرهنگ و مدیران دولتی می توانند در پاسداری از این میراث دوشادوش هم موفق عمل کنند.

روزهای گذشته در پی کاوش‌های «میدان امام» شهر همدان آثار سفالی و سنگی باارزشی از دوره‌های مختلف تاریخی به دست آمد که حکایت‌گر اهمیت این کهن شهر است و نشان می‌دهد، این شهر قدیمی، ادامه‌دهنده تمدن‌های مهمی در منطقه بوده‌، تمدن هایی که هر یک در دوره‌هایی از تاریخ، جایگاه ویژه‌ای داشته اند. بی‌گمان محوطه باستانی هگمتانه، آثار تاریخی خیابان سنگ شیر، تابوت‌ کشف شده در کوچه جراحان و دیگر یافته های باستانی، نشان از پیشینه غنی تاریخی در مرکز شهر دارد و آثار کشف شده از میدان مرکزی همدان نیز کم‌ارزش‌تر از آثار پیش‌یافته نیست.

اگر بخواهیم از نظر جایگاه و پایگاه تاریخی و فرهنگی به این یافته و سرمایه مهم ننگریم، می‌توانیم به‌عنوان یک منبع درآمد پایدار و یک جاذبه کم‌نظیر گردشگری به آن نگاه ویژه‌ای داشته‌باشیم و باور داشته باشیم که یکی از مولفه‌های گردشگرپذیری شهرهای تاریخی، توجه به میراث فرهنگی منطقه است.

پیشنهاد ما به عنوان امضاکنندگان بیانیه این است که آثار و فضای کاوش شده در قالب یک سایت موزه حفظ شود و با عایق‌کاری اطراف آن، با یک پوشش شیشه‌ای در معرض بازدید عموم قرار گیرد تا گردشگران با نمونه‌ای از شیوه زندگی دوره‌های مختلف در این شهر تاریخی آشنا شوند. همچنین در ادامۀ سنگفرش کردن و پیاده‌راه‌سازی، حفاری کمتری صورت بگیرد و از حفاری عمیق خودداری شود تا این میراث با دخل و تصرف کمتری برای آیندگان باقی بماند.

تصمیم عجولانه مسئولان در چنین اتفاقاتی نتیجه زیان‌باری را در پی داشته و  اگر مسئولان از چنین ظرفیتی برای توسعه گردشگری در شهر غفلت کنند، آماج سرزنش آیندگان قرار خواهند گرفت. ما از مدیران می‌خواهیم از تجربه کشورهای دیگر در ساخت سایت موزه های شهری، استفاده کنند، به خواست و مطالبه شهروندان احترام بگذارند و این فرصت طلایی را از دست ندهند.

 

بهرام افشاری - بازیگر
جلیل اکبری صحت - روزنامه نگار، مدیر فرهنگی
مجید برزگر- فیلمساز
بهرام بهرامیان- فیلمساز
پرویز پرستویی- بازیگر
ناصر پلنگی - نقاش
هانیه توسلی- بازیگر
بهرام توکلی- فیلمساز
امین جعفری - مدیر فیلمبرداری
احمدرضا درویش- فیلمساز
امیرشهاب رضویان- فیلمساز
حسین زندی- روزنامه‌نگار و فعال محیط زیست
مهرداد زاهدیان- مستندساز
فرزاد سپهر- مهندس معمار و روزنامه‌نگار
مهتاب کرامتی- بازیگر
رابعه مدنی- بازیگر
 محمد نصرتی - آهنگساز
مهرداد نصرتی - آهنگساز
مسعود جعفری جوزانی - فیلمساز
حسن گوهر پور - شاعر و روزنامه نگار
علیرضا بهرامی - شاعر و روزنامه‌نگار
عبداله باکیده - فیلمساز

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه