سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم سایه سنگین چالش‌های زیست محیطی و تاریخی بر سر تله‌کابین گنج‌نامه

زیست بوم

سایه سنگین چالش‌های زیست محیطی و تاریخی بر سر تله‌کابین گنج‌نامه

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ مجموعه تفریحی تله‌کابین همدان در حالی مراحل ساخت خود را ادامه می‌دهد که هنوز بحث‌های زیادی درباره آنچه ساخته می‌شود و عدم تطبیق آن با فضای تاریخی و طبیعی گنج‌نامه همدان وجود دارد. این درحالی است که ساخت دریاچه مصنوعی ماهیگیری در محدوده میدان میشان، بحث‌های تازه‌ای درباره این مجموعه تفریحی همدان آغاز کرده است.
 
به گزارش CHN ساخت تله‌کابین همدان از اوایل سال‌های دهه 80 شمسی آغاز شد و از همان ابتدا با قرارگیری آن در حریم منظری کتیبه‌های هخامنشی گنج‌نامه مورد انتقاد قرار گرفت. همچنین این انتقادها با نظارت سازمان محیط زیست نیز افزایش یافت و این‌روزها متوجه میدان میشان و ساخت دریاچه‌ای مصنوعی در این منطقه شده است.
 
کارشناسان بر این‌باورند که طرح ایجاد دریاچه ماهیگیری در دشت میشان که با هزار هکتار عنوان بزرگترین چمنزار کوهستانی و تاریخی الوند را دارد، تهدیدی جدی برای این منطقه است.
 
این دریاچه در ارتفاع 2700 متری و در میدان میشان ساخته می‌شود. کارشناسان معتقدند که از یک‌سو با توجه به متوسط دما در میدان میشان که 9 ماه سال سرد بوده و حتی یخ‌زدگی دریاچه تا بهار نیز ادامه دارد و از سوی دیگر حق آب دریاچه که احتمالا از سهم آبداری گنج‌نامه خواهد بود موضوعاتی است که می‌تواند علت ساخت این دریاچه مصنوعی را به چالش بکشد.
 
«مهرنوش نجفی راغب»، عضو شورای اسلامی شهر همدان درباره مجموعه تفریحی تله‌کابین گنج‌نامه به CHN گفت: «پروژه تله‌کابین گنج‌نامه امکان تبدیل شدن به یک مجموعه تفریحی خوب را داشت. از آنجایی که همدان یک شهر تاریخی ـ توریستی است و توجه به گردشگری می‌تواند ظرفیت‌های این شهر را بالا ببرد، تله‌کابین گنج‌نامه می‌توانست پایگاه خوبی در شکل‌گیری این ظرفیت باشد. اما این پروژه نباید به شکل انجام می‌شد که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهر را تحت تاثیر خود قرار دهد. این درحالی است که اکنون طبیعت میدان میشان و بستر تاریخی گنج‌نامه تحت تاثیر قرار گرفته است.»
 
وی همچنین به احداث جاده در محدوده میدان میشان اشاره کرد و گفت: «با احداث جاده، بخشی از چمن‌های میدان میشان از بین رفته است و از سوی دیگر، سازه‌ها فضای طبیعی آن بخش‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. سازه‌های به‌کار گرفته شده در میدان میشان با طبیعت منطقه سازگاری ندارد و آنچه مشاهده می‌شود، استفاده از فایبرگلاس در طبیعت کوهستانی الوند است.»
 
پروژه تفریحی تله‌کابین گنج‌نامه همدان بدون استعلام از محیط زیست آغاز شد. قربان‌علی محمدپور، رئیس سازمان محیط زیست همدان دراین‌باره به CHN می‌گوید: «پروژه تله‌کابین همدان پیش از تائید از سوی سازمان محیط زیست، 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. بر همین اساس این سازمان اجازه ادامه فعالیت را نداد و بعد از وقفه‌ای که به دلیل بررسی کارشناسی در کار ایجاد شد، تنها در مسیر مبدا به مقصد رعایت نکات زیست محیطی مورد تایید سازمان محیط زیست قرارگرفته است.»
 
این درحالی است که پروژه تله‌کابین گنج‌نامه، دارای ابعاد گسترده‌ای همچون ساخت هتل و ایجاد اماکن تفریحی است.
 
هرچند در ابتدا ساخت تله‌کابین گنج‌نامه با مخالفت سازمان میراث فرهنگی مواجه شد اما بعداز جلوگیری کار توسط این سازمان، ضوابط مورد نظر میراث فرهنگی اجرا شد.
 
«اسدالله بیات»، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان دراین‌باره می‌گوید: «سازه‌ها با رعایت نكات فنی به لحاظ تصویب دركارگروه گردشگری مورد ارزیابی قرار گرفته است كه قبل ترازین به خاطر تجاوز به حریم كتبیه‌ها چند سال كار را متوقف و از ادامه پیشروی مجموعه تله‌كابین جلوگیری به عمل آمد، ولی بعد از گذشت چند سال و جابه‌جایی سازه‌ها مجموعه تله‌كابین با توجه به رعایت اصول مندرج توانست به كار خود ادامه دهد.
 
از سوی دیگر مدیرعامل مجتمع توریستی گنج‌نامه همدان «مصطفی اردستانی‌زاده» به نقل از یکی از روزنامه‌های همدان درجمع خبرنگاران استان گفته بود: «پروژه تله‌كابین همدان یكی از بهترین و مدرن‌ترین پروژها در نوع خود بوده است و نمونه این طرح در ایران و حتی خاورمیانه بی‌نظیر است و تا به حال در ایران تله‌كابینی كه دارای چنین امكاناتی باشد ساخته نشده است.»
 
این درحالی است که «فرهاد تیموری»، رئیس اداره استاندارد استان همدان با بیان این مطلب که تله‌كابین گنج‌نامه در حال حاضر مشمول اجبار استاندارد شناخته نمی‌شود و باید به لحاظ ایمنی در این رابطه بازدید دقیق‌تری انجام گیرد، به CHN گفت: «در بازدیدی یک‌ساعته ساخت تله‌کابین مناسب با فضای موجود است، اما این بازدید کافی نیست و باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. بر همین اساس اداره استاندارد بازبینی و بررسی‌های خود را از مجموعه آغاز می‌کند.
 
الوند جزء كوه‌هایست كه در كتب تاریخی ازجمله كتب هردووت وفیثاغورث نام برده شده است. گهواره مریم و حوض نبی با صدها سال سابقه در الوند جای گرفته است. این درحالیست كه گفته می‌شود ایجاد پیست اسكی ارس باران فضای بكر طبیعی وتاریخی، الوند را مورد تهدید قرار داده است.
بهاره برزگر

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه