سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ارتفاع هتل باباطاهر بلندتر از آرامگاه تاریخی‌اش - باباطاهر هم به سرنوشت میدان نقش جهان دچار شد

یادمان

ارتفاع هتل باباطاهر بلندتر از آرامگاه تاریخی‌اش - باباطاهر هم به سرنوشت میدان نقش جهان دچار شد

ماجرای بریدن درختان محوطه اصلی باباطاهر توسط کارکنان اداره میراث فرهنگی همدان هنوز فراموش نشده که مالکان هتل باباطاهر در سکوت مدیران میراث فرهنگی یک طبقه و نیم به ارتفاع این هتل افزوده‌اند. این درحالی است که بر اساس قوانین میراث فرهنگی هیچ بنایی نباید بلندتر از حد مجاز در حریم اصلی آرامگاه باباطاهر ساخته شود.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | AspennigeriaShops , Air Jordan 1 Mid 'Wolf Grey Aluminum' (W) , nike mercurial high top purple pants girls wear

به گزارش خبرنگار مهر، هتل باباطاهر در ضلع شمالی میدان و حریم اصلی آرامگاه باباطاهر درحال قد کشیدن است. بر اساس مصوبات قانونی نباید هیچ بنایی بلندتر از ساختمان آرامگاه ساخته شود. آنقدر که اگر گردشگری از سمت جنوب و تهران وارد استان همدان شود به جای دیدن نمایی از آرامگاه باباطاهر با تابلو و بنای یک هتل رو به رو می شود که منظر آرامگاه را کور کرده است.
 
در پرونده ثبت این اثر و نامه هایی که خطاب به "خرم" استاندار وقت همدان نوشته شده، آمده است: «اثر تاریخی آرامگاه باباطاهر عریان واقع در شهرستان همدان، میدان باباطاهر واقع شده، پس از طی مراحل و تشریفات قانونی لازم در سال 76 به شماره 1870 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از تاریخ ثبت تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی بوده و هرگونه تخریب و دخل و تصرف در این اثر  برابر مواد 558 تا 569 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی «تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده» جرم محسوب و مرتکب مشمول مجازاتهای قانونی است.
 
در این پرونده آمده است : «حریم موجود آرامگاه با توجه به وسعت اطراف بنا در فاز اول مناسب است اما به لحاظ حریم دید و منظره این آرامگاه لازم است حریم موجود گسترش یابد. با این حال نه تنها حریم موجود گسترش نیافته بلکه ساخت و سازها در اطراف این اثر ملی ادامه دارد. آنچنان که مالک این هتل بیش از حد مجاز اقدام به ساخت و ساز کرده است و از نمای آلومینیوم و مدرن برای این هتل استفاده کرده که با فضای بومی موجود همخوانی ندارد.
 
تاکنون مدیران میراث فرهنگی در استان همدان نیز در برابر این اقدام سکوت اختیار کرده اند. این درحالی است که هتل باباطاهر در یکسال گذشته میزبان مهمانی ها و مراسم اداره میراث فرهنگی همدان بوده است.
 
ساخت و ساز در حریم آثار تاریخی تنها در حریم آرامگاه باباطاهر انجام شده، بلکه در ماههای گذشته در حریم آرامگاه ابوعلی سینا نیز ساخت و سازهای برج و پارکینگ به منظر این اثر تاریخی خدشه وارد کرده است. با این حساب می توان گفت که بناهای تاریخی در استان همدان از حریم ایمنی برخوردار نیستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه