پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان از موزه معبد آناهیتا سرقت نشده است

یادمان

از موزه معبد آناهیتا سرقت نشده است

مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه‌ گفت: از موزه‌ی معبد آناهیتا در شهرستان کنگاور دزدی نشده است، این موضوع فقط یک اشتباه در انتشار خبر بود.

به گزارش ایسنا، در نخستین روزهای امسال خبرهایی از دزدی از موزه‌ی معبد آناهیتا منتشر شد. در این‌باره مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور - محمدرضا کارگر - تأکید کرد که در صورت وقوع این اتفاق، رییس همان موزه موظف به اطلاع‌رسانی مناسب است.

در پیگیری این خبر، مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه‌ به خبرنگار ایسنا گفت: معبد آناهیتا پنج هکتار وسعت دارد و مرحوم مسعود آذرنوش - باستان‌شناس - یکسری تحقیقات و کاوش‌های باستان‌شناسی در اینجا انجام داده بود. اکنون دو خانه در معبد در مالک شخصی دارند که یکی از آن‌ها مسکونی است و برای این‌که مالکیت آن به اداره‌ی میراث فرهنگی کرمانشاه برسد، باید آن را بخریم، حتا امکان کشیدن فنس دور معبد را به‌دلیل رأی دادگاه که حق را به مالکان خانه‌ها داده است، نداریم.

او با تأکید بر این‌که چیز خاصی در موزه‌ی معبد آناهیتا وجود ندارد‌ که بتوان آن‌ها را دزدید،‌ اظهار کرد: در این معبد، سنگ‌های بزرگ و ستون‌هایی هستند که هر کدام بین چهار تا پنج تن وزن دارند و برای حمل‌شان به جرثقیل نیاز است. از سوی دیگر، در کنار معبد ساختمانی متعلق به یک مدرسه قرار داشت که طبقه‌ی نخست آن به‌عنوان اداره‌ی میراث فرهنگی کنگاور و طبقه‌ی دوم به‌عنوان موزه‌ی مردم‌شناسی استفاده می‌شود. اگر قرار بود چیزی دزدیده شود، باید از این موزه سرقت می‌شد.

وی با تأکید بر این‌که در این موزه، اشیای مورد استفاده کارکرد پژوهشی دارند‌ و با توجه به کوچک بودن شهرستان کنگاور، در این موزه اشیای عتیقه‌ی زیادی وجود ندارد، گفت: حتی سر اصلی مجسمه‌ی هرکول که چندبار خبرهایی مبنی بر دزدیده شدن آن منتشر شد، در مخزن موزه‌ی اصلی کرمانشاه قرار دارد و به جای سر اصلی، مولاژ یک سر در موزه قرار دارد.

او با اشاره به وجود پنج ویترین در موزه‌ی مردم‌شناسی شهرستان کنگاور، بیان کرد: دو سال است که اعتبار برای حفاظت موزه‌ها به ما داده نشده است. با این وجود معتقدم هیچ‌گاه هیچ‌چیز نمی‌تواند از موزه‌ی مردم‌شناسی کنگاور دزدیده شود.

فعله‌گری درباره‌ی خبر دزدی از موزه‌ی معبد آناهیتا، توضیح داد: در ورودی معبد اصلی آناهیتا، یک نمایشگاه صنایع‌ دستی در نوروز 93 برپا شده بود و چند غرفه به علاقه‌مندان اجاره داده شده بودند. نیروهای یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه مشکوک شدند که در یکی از غرفه‌ها، آثار عتیقه وجود دارد. آن‌ها پس از جست‌وجوی غرفه، هشت اثر تاریخی با ارزش را پیدا کردند. پس از آن، حکم ورود به خانه‌ی فردی که غرفه را در اختیار داشت با امضای قاضی گرفته شد که پس از جست‌وجوی خانه‌ی او، 65 اثر تاریخی دیگر پیدا شدند.

او با تأکید بر این‌که فرد غرفه‌دار، صنعتگر نبود و فقط صنایع دستی خرید و فروش می‌کرد، ادامه داد: در مجموع، 73 قطعه شیء تاریخی و با ارزش به‌دست آمد که اکنون در دست نیروهای انتظامی است و پس از صدور حکم دادگاه، به اداره‌ی میراث فرهنگی تحویل داده می‌شود تا بتوان درباره‌ی مکان‌، قدمت‌ و ارزش آن‌ها نظر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: موضوع دزدی از موزه‌ی معبد آناهیتا، یک شایعه بود و بحث فقط بر سر اشیای کشف‌شده در غرفه‌ی صنایع دستی در کنار معبد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه