پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان حال و روز طاق بستان از آبی که به خانه اردشیر افتاد - توقف ساماندهی محوطه اولین انیمیشن سنگی دنیا

یادمان

حال و روز طاق بستان از آبی که به خانه اردشیر افتاد - توقف ساماندهی محوطه اولین انیمیشن سنگی دنیا

مجموعه تاریخی طاقبستان به عنوان اولین انیمیشن سنگی دنیا دو سال است که بعد از پروژه نجات بخشی طاقها از آبی که به خانه اردشیر افتاده بود، سامان نیافته است و دلیل آن نیز عدم تخصیص اعتبار اعلام می شود موضوعی که با نزدیک شدن به نوروز 93 خوش آیند گردشگران داخلی و خارجی نیست.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | Air Jordan Sneakers

به گزارش خبرنگار مهر، پروژه نجات بخشی اولین انیمیشن سنگی دنیا از آبی که به خانه اردشیر افتاده بود بیش از دو سال پیش آغاز شد و شکل و شمایل قدیمی این محوطه تاریخی را دست خوش تغییرات زیادی کرد.

ضرورتی که به گفته مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری طاقبستان اگر برای آن چاره اندیشی نمی شد یخ زدگی آب پشت طاق ها در نهایت به تخریب آنها می انجامید.

علیرضا مرادی بیستونی در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: به دلیل مسدود شدن چشمه های مقابل نقش اردشیر از سالیان دور تا کنون آب ها مانند مخزنی در پشت طاق های سنگی کوچک و بزرگ جمع و در فصل سرما با یخ زدن و انبساط آب باعث ترک خوردن طاق ها می شدند.

بیستونی این نجات بخشی را اقدام مهمی دانست که خیلی ها هنوز به ضرورت و اهمیت آن واقف نیستند و نمی دانند اگر ساماندهی محوطه طاق بستان در دستور کار قرار نمی گرفت و چشمه های گمشده بازگشایی نمی شدند چه اتفاقی در انتظار امپراتوری ساسانی بود.

آغاز پروژه ساماندهی طاقبستان با تمام ضرورت هایی که مسئولین این پروژه بر آن تأکید می کنند در ابتدا با نگرانی هایی هم مواجه شد. چهره بدیع و زیبای طاقبستان که چشم گردشگران و پوستر های تبلیغاتی توریستی به آنها عادت کرده بود تبدیل شد به یک زمین شخم خورده ای که از تمام زیبایی های آن فقط طاقها باقی مانده بود.

نحوه این ساماندهی و ورود کارگران غیر متخصص در کندن پیش پای نقش برجسته ها و انتشار تصاویر آن توسط خبرگزاری مهر هم در آن زمان انتقاد بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی را برانگیخت. موضوعی که افکار عمومی با قبول ضرورت های پروژه ساماندهی برای نجات طاق بستان کمی با آن کنار آمدند.

اما اکنون با گذشت بیش از دوسال از آغاز ساماندهی محوطه طاقبستان همچنان مردم به شمایل به هم ریخته آن عادت نکرده اند و برای ظاهر تکمیل شده این اثر فاخر فرهنگی کشور که مسئولین وعده آن را داده اند لحظه شماری می کنند.

شمارشی که ظاهرا باید همچنان ادامه پیدا کند

علیرضا مرادی بیستونی در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: از حدود یک سال پیش تا کنون تقریبا کار خاصی جز انجام مطالعات در این حوزه برای ساماندهی محوطه طاقبستان انجام نشده و تقریبا کار در حد همان یک سال و نیم پیش باقی مانده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری طاقبستان تصریح کرد: عدم تخصیص اعتبار کافی برای پروژه ساماندهی طاقبستان دلیل این توقف در پیشرفت کار است که اگر فکری برای آن نشود در همین حال باقی خواهد ماند و پیشرفت پروژه منوط به تخصیص اعتبار است.

به گزارش خبرنگار مهر، این حال و روز طاقبستان در حالی است که کمتر از دوماه تا عید نوروز و سر رسیدن گردشگران باقی مانده است. توریست های داخلی و خارجی که عمده شناختشان از کرمانشاه به بیستون و طاق بستان است در حالی که طاق بستان در شرایط خوبی به سر نمی برد.

بیستونی در این خصوص اظهار داشت: در خصوص اینکه بخواهیم کار طاقبستان را برای گردشگران به سامان برسانیم واقعیت این است که چنین چیزی به دلیل کمبود اعتبار امکان پذیر نیست و زمان باقی مانده هم چنین اجازه ای به ما نمی دهد.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی طاقبستان بسیار گسترده تر از آن است که با شرایط فعلی و زمان باقی مانده به پایان برسد گفت: زمانبندی پیش بینی شده برای پایان این پروژه یک طرح 5 ساله است که البته در یک سال گذشته پیشرفت چندانی نداشته است.

البته بیستونی از یک ساماندهی اولیه و مرتب کردن وضعیت برای بازدید میهمانان نوروزی خبر داد.

وی تصریح کرد: عمده پیشبینی انجام شده برای محوطه تاریخی طاق بستان مربوط به نورپردازی های ویژه، المان های ورودی و خروجی و فضا سازی متناسب با یک محوطه تاریخی است که در دستور کار قرار دارد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری طاقبستان ادامه داد: تملک کبابی ها و مغازه های ضلع جنوبی محوطه طاقبستان و اضافه کردن آنها به حریم آثار تاریخی نیز از اقداماتی است که در طرح جامع ساماندهی محوطه طاقبستان پیش بینی شده است.

به هر حال آنطور که مشخص است فضاسازی محوطه طاقبستان به نوروز 93 قد نمی دهد و گردشگران باید همین وضعیت آشفته نخجیرگاه ساسانیان را تحمل کنند. اثری که پرونده جهانی شدن آن در دستور کار است و با این وضعیت خیلی نمی توان به ثبت آن در آینده نزدیک امیدوار بود.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری طاقبستان پیش از این در گفتگویی با خبرنگار مهر اظهار داشته است: طرح مشاور آتک که در گذشته طراحی شده و وسعت آن هزار هکتار از زمین های غربی محوطه تاریخی طاقبستان تا نزدیک بیمارستان امام رضا (ع) و همچنین بلوار طاقبستان تا پل ولایت را دربر می گیرد.

علیرضا مرادی بیستونی بیان کرد: 68 پروژه شامل حذف الحاقات و ایجاد تاسیسات در این منطقه هزار هکتاری جا نمایی شده است. طرح این 68 پروژه در سه فاز عملیاتی می شود که فاز اول طرح از خود مجموعه طاق ها آغاز می گردد.

مرادی گفت: اجرای این پروژه دو هدف بزرگ را دنبال می کند، هدف اول رونق گردشگری استان و توسعه این صنعت در محل طاقبستان و آمادگی برای ثبت جهانی آن است.

وی هدف دوم این طرح را جلوگیری از تخریب آثار تاریخی و نجات بخشی طاقبستان دانست و اظهار داشت: سطح مقابل طاق ها و نقش برجسته اردشیر در طول تاریخ تا حدود 25 سال پیش مرتب افزایش ارتفاع داشته است، این امر موقعیت اصلی چشمه طاقبستان و مسیر حرکت آب را تغییر داده است.

مرادی گفت: بر این اساس و پس از انجام مطالعات و گمانه زنی ها به این نتیجه رسیدیم که سطح مقابل آن یک متر و 40 سانت شامل نخاله و خاک و بتن است که هیچ ارزش تاریخی ندارد.

مرادی بیستونی گفت: پایین بردن سطح مقابل طاق ها به علت امکان آسیب به آثار تاریخی کار راحتی نبود و کانال های بتنی آب که قبلا ایجاد شده بود بوسیله دستگاه های مکانیکی مخصوص برداشته شد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه