پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ دیوان پروین اعتصامی و فرهنگ بسامدی اشعار

کتاب‌

دیوان پروین اعتصامی و فرهنگ بسامدی اشعار

رخشندهٔ اعتصامی، مشهور به پروین اعتصامی (زادهٔ ۲۵ اسفندماه ۱۲۸۵ در تبریز و درگذشتهٔ ۱۵ فروردین ۱۳۲۰) فرزند یوسف اعتصامی (اعتصام‌الملک آشتیانی) و از اهالی آشتیان بود. پروین در کودکی با پدر به تهران آمد و ادبیات فارسی و ادبیات عرب را نزد وی فراگرفت و از محضر ارباب فضل و دانش که در خانهٔ پدرش گرد هم می‌آمدند بهره‌ها یافت. وی در هشت‌سالگی به شعر گفتن پرداخت و مخصوصاً با به نظم کشیدن قطعات زیبا و لطیف که پدرش از کتب خارجی ترجمه می‌کرد طبع‌آزمایی می‌نمود.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | New Balance 550 White Green - BB550WT1

 

دیوان اشعار پروین شامل ۲۴۸ قطعه شعر است که از آن میان ۶۵ قطعه به‌صورت مناظره است. اشعار پروین اعتصامی بیشتر در قالب قطعات ادبی است که مضامین اجتماعی را با دیدی انتقادی به تصویر کشیده است. ملک‌الشعرای بهار در مقدمه‌ای که بر دیوان وی نوشته است چنین  می‌گوید: این دیوان ترکیبی است از دو سبک و شیوهٔ لفظی و معنوی آمیخته با سبکی مستقل، و آن دو یکی شیوهٔ خراسان است، خاصه استاد ناصرخسرو قبادیانی، و دیگر شیوهٔ شعرای عراق و فارس است، به‌ویژه شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی علیه‌الرحمه. و از حیث معانی نیز بین افکار و خیالات حکما و عرفاست، و این جمله با سبک و اسلوب مستقلی که خاص عصر امروزی و بیشتر پیرو تجسم معانی و حقیقت‌جویی است ترکیب یافته و شیوه‌ای بدیع و فاضلانه به وجود آورده است.

نسخهٔ تازه انتشار یافتهٔ دیوان پروین اعتصامی، به‌انضمام فرهنگ بسامدی اشعار (مفردات، ترکیبات، و برخی اصطلاحات) کوششی است از آقای احمد دانشگر، به‌منظور مداقّهٔ بیشتر در اشعار پروین و دستیابی به شناختی عمیق‌تر از آن‌ها که در ادامهٔ پژوهشی دیگر با عنوان پروین اعتصامی، شاعره‌ای از تبار روشنی‌ها صورت گرفته است که به گفتهٔ مؤلف، فراهم‌سازی فرهنگ بسامدی دیوان اشعار پروین اعتصامی ــ که بیش از یک دهه به طول انجامیده ــ نخستین گام در این راه بوده است.

دیوان پروین اعتصامی، به‌انضمام فرهنگ بسامدی اشعار (مفردات، ترکیبات و برخی اصطلاحات)، به کوشش احمد دانشگر گردآوری شده و انتشارات جهانتاب آن را در 584 صفحه و با شمارگاه 1000 نسخه، به بهای 205000 ریال منتشر کرده است.


منبع: تارنمای فرهنگستان زبان و ادب فارسی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه