پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ ایرانیان در بابل هخامنشی

کتاب‌

ایرانیان در بابل هخامنشی

کتاب ایرانیان در بابل هخامنشی، از محمد ا.داندامایف با ترجمه محمود جعفری دهقی منتشر شد

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | efootwear.eu • Shoes for: men, women and kids • Hanbags and accessories , Giftofvision

تألیف حاضر یکی از ارزشمند‌ترین پژوهشهای محمد ا.داندامایف در باب ایرانیان ساکن در بابل در طول فرمانروایی هخامنشیان است. وی با دقت بسیار گِلنوشته‌های بابلی باقیمانده از بایگانی عظیم موراشو را بررسی کرده و بدین ترتیب فهرستی از ایرانیان ساکن بابل و سایر شهرهای میانرودان را به‌دست داده است. از آن جا که این اسامی در هیچ سند دیگری ثبت نشده و تنها مرجع ارائه‌دهنده آن همین گِلنوشته‌هاست، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است افزون بر این، به یاری این اسناد می‌توان به روابط اجتماعی، فرهنگی و به‌ویژه اقتصادی عصر هخامنشی با دیگر سرزمین‌های تابع امپراتوری پی برد.
این کتاب حاوی همۀ شواهد بابلی، منابع کتاب‌شناسی، کلاسیک و آرامی دربارۀ کسانی است که دارای نام ایرانی بوده و به طوردائم یا موقت در بابل سکونت داشته‌اند. این افراد معمولاً پارسی، مادی، یا نمایندۀ برخی قبایل ایرانی بوده‌اند، اگر چه شماری از این اشخاص سامی یا افرادی دورگه بوده‌اند. این موارد به صورت الفبای برای حدود 350 نام ایرانی با ارجاع به منابع و اطلاعات کامل دربارۀ اشخاص است که نام آن‌ها برده شده است.

این کتاب ارزشمند از انتشارات ققنوس در 243 صفحه با ترجمه استادانه دکتر محمود جعفری دهقی، عضو شورای عالی علمی و مدیر بخش ایران‌شناسی مرکزدایرة‌المعارف بزرگ اسلامی است.


برگرفته از مرکزدایرة‌المعارف بزرگ اسلامی

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه