پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ معرفی کتاب سَکَرات

کتاب‌

معرفی کتاب سَکَرات

برگرفته از تارنمای فرهنگستان زبان و ادب فارسی

 

مجموعهٔ حاضر رمانی است شامل پنجاه‌ویک باب، که شاعر نام‌بُردار تاجیک، خانم گلرخسار صفی، آن را در طول هجده سال نگاشته است. وی که متولد سال 1974 میلادی است بیشتر به‌عنوان یک شاعر شناخته می‌شود تا نویسنده. خانوادهٔ او از خانواده‌های فرهنگی به شمار می‌آمدند و ازاین‌رو گلرخسار نیز علاقهٔ بسیار به تحصیل داشت و به همین دلیل در پنج‌سالگی به‌همراه خواهر هفت‌ساله‌اش به کلاس اول ابتدایی دبستان روستایی رفت و به گفتهٔ خودش، اولین ورق‌نوشته‌هایش دیوار خانهٔ پدری و قلمش زغال کورهٔ آشپزی مادرش بود. پس از به پایان بردن دورهٔ ابتدایی، مقاطع راهنمایی و دبیرستان را نیز در مدرسهٔ شبانه‌روزی ناحیهٔ «کامسامُل‌آباد» (نورآباد کنونی) به اتمام رساند و بعد از آن بود که وارد دانشگاه ملّی تاجیکستان شد و پس از پنج سال رشتهٔ زبان و ادبیات را به اتمام رساند.

نخستین شعر گلرخسار با عنوان «خانهٔ پدر» در روزنامه‌ای محلی چاپ شد و از آن زمان تا کنون بیش از پنجاه اثر از وی در زمینه‌های شعر، رمان و پژوهش منتشر شده است. از جملهٔ آثار وی که در ایران نیز به چاپ رسیده می‌توان به این کتاب‌ها اشاره کرد: گلچین اشعار، زادروز درد، اشک طوفان، روایت‌های ناگفته، تنهاتر از تنهایی.

نام و عنوان برخی از باب‌های مجموعهٔ سَکَرات ازاین‌قرار است: رمه چوپان را انتخاب نمی‌کند؛ چشم سیاست در پس سر، چشم عامه در کف پای اوست؛ جهل سنگ خارایی است که سر فضل را خواهد شکست؛ خاطر خاطره، از خود خاطره قوی‌تر است؛ خونین‌ترین جنگ، جنگ انسان با منِ اوست؛ در ظلمت شب، شیر نیز سیاه می‌تابد؛ تاریخ شاهد ندارد، شهید دارد؛ مرگ روح با مرگ تن فاصله دارد؛ سیاست زادگار کل فتنه و ریاست؛ گدایان شاه می‌سازند تا عمری گدا باشند.

کتاب سَکَرات، نوشتهٔ سرکار خانم گلرخسار صفی، شاعر و نویسندهٔ تاجیک و به کوشش خانم هدیه شریفی است که انتشارات اطلاعات آن را در 568 صفحه و با شمارگان 1100 نسخه، به بهای 100000 ریال منتشر کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه