پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ انتشار کتاب «ناگفته ها»، (خاطرات دکتر عنایت الله رضا)

کتاب‌

انتشار کتاب «ناگفته ها»، (خاطرات دکتر عنایت الله رضا)

برگرفته از تارنمای ایرانچهر


عقاب علی احمدی

 

ناگفته ها
( خاطرات دکتر عنایت الله رضا )
در گفت و گو با : عبدالحسین آذرنگ ؛ علی بهرامیان ؛ صادق سجادی ؛ علی همدانی
چاپ اول : ۱۳۹۱
۳۲۵ صفحه -  ۱۵۰۰۰ تومان
ناشر  :  نشر نامک  –  تلفن  :  ۶۶۴۱۷۶۳۶

دکتر عنایت الله رضا ( ۱۲۹۹ – ۱۳۸۹ ) در درازای زندگی خود، زندگی  پرماجرایی را از سر گذراند. او از آغاز جوانی به فعالیت های اجتماعی و سیاسی روی  آورد. در دوره توفانی سال های پس از شهریورماه ۱۳۲۰ و اشغال ایران، او نیز مانند بسیاری دیگر از روشنفکران و آرمانخواهان به سوسیالیسم گروید. در این دوره، استالین، آرام آرام، کار یک کاسه کردن قدرت سیاسی و سرکوب بی سر وصدای مدعیان خود را پیش می برد  و « کمونیسم روسی » را به ابزاری برای رهایی روسیه از نابودی و تجزیه به کار گرفته بود. ماشین سرکوب سیاسی روسیه شوروی، در گام دوم،  نابودی جریان های مستقل چپگرای جهانی را هدف قرار داده بود  و  برای این کار، می کوشید « حزب » های سیاسی چپگرای جهان را به « دکان  جاسوسی » تبدیل کند و نقشی در اندازه ی « پاسگاه  » های مرزی  اتحاد جماهیر شوروی بدان ها ببخشد. پیش از آن، کمونیست های روسیه، « کمونیسم » را چنان  فروکاسته بودند  که با یاری آن بتوان در روسیه « انقلاب کارگری » بر پا کرد.

   در چنین روزگاری آرمانخواهانی همچون عنایت الله رضا  به  تشکلی موسوم به « حزب توده [ ایران ]  » پیوستند. این حزب که بنا به تصریح بسیاری از سیاستمداران و سیاست ورزان معاصر ایران، بنا به «  منافع آنی شوروی در ایران » تشکیل شده بود، در عمل، و با حاکمیت  دست نشاندگانی که دفتر سیاسی و کمیته مرکزی آن را اداره می کردند، به ابزار اجرای سیاست های شوروی در ایران تبدیل شد. پس از شکست دولت پوشالی پیشه وری در آذربایجان و فرار اعضای فرقه دموکرات به آذربایجان، عنایت الله  رضا هم به همراه آنان از ایران خارج شد. در روزگاری دوری از میهن، عنایت الله رضا که به دنبال آرمان عدالت و آزادی برای ایران  به حزب توده پیوسته بود، خود را در مهلکه ای یافت  که آنچه در آن مطرح نبود، « ایران » و « مسئله » های آن بود. در این دوران او با کوشش بسیار به دانش اندوزی پرداخت تا پایه های کوشش های راستین فرهنگی آینده ی خود را  برپا  کند.  دوره ی  رنج آلود  دوری از میهن تا سال ۱۳۴۹ که او توانست خود را به میهن و هم مییهنان خود برساند، ادامه یافت.

    مزدوران توده ای که در سیاهه ی وظایف خود، رسالتی همچون « ترور شخصیت چهره های ملی و میهنی ملت ایران » قرار داده بوده اند، کوشیدند تا با لجن پراکنی و تهمت های گوناگون، او را در میان روشنفکران منزوی کنند، اما او از کوشش نایستاد و با کوشش های خود، در دوره ای نزدیک به چهل سال، گنجینه ای از آثار پژوهشی را در دو زمینه  برای ایرانیان پدید آورد : ۱. شناخت کمونیسم روسی و کشور روسیه ۲. شناخت مسئله ی آذربایجان و حقوق تاریخی ایران در قفقاز.

کتاب «نگفته ها» دستاورد گفت وگویی است که گفتگوکنندگان در مدت هشت ماه با دکتر عنایت الله رضا انجام داده اند. او در این گفت و گو، از  ماجراهای  روزگار دوری از میهن، مسائل پشت پرده ی دخالت دولت شوروی در کار حزب های سیاسی ایران و جهان، چگونگی زندگی در کشورهای اردوگاه سوسیالیسم  و کوشش های خود  سخن گفته و به تعبیر گفت و گو کنندگان، « روزه ی سکوت » خود را شکسته است.

ناشر کتاب را در هیاتی آراسته، و به همراه مجموعه ای از عکس های کمیاب از  دکتر رضا و چهره های سیاسی معاصر او منتشر کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه