پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ معرفی کتاب «از آشوبِ ادراک تا شناختِ معماری»

کتاب‌

معرفی کتاب «از آشوبِ ادراک تا شناختِ معماری»

کتاب «از آشوبِ ادراک تا شناختِ معماری»

 

از آشوبِ ادراک تا شناختِ معماری / نظریه‌ای نوین برایِ آفرینش ِمعماریِ انسان‌مدار بر اساسِ قوانینِ تئوریِ آشوب
نوشته: ساناز افتخار زاده
چاپ اول: 1392
484 صفحه - 38500 تومان
ناشر: سیمای دانش /علم معمار

کتابِ «از آشوبِ ادراک تا شناختِ معماری / نظریه‌ای نوین برایِ آفرینش ِمعماریِ انسان‌مدار بر اساسِ قوانینِ تئوریِ آشوب» به بازار آمد و هم اکنون در دسترس خوانندگان است.

کتابی با رویکردی نوین در مهرازی(معماری) و شناختِ آشوب‌هایِ اندیشگیِ مهرازی و مهرازان و راهکاریی برایِ برونرفت از آن با پشتگرمی به مباحثِ روانشناسی، علوم شناختی، سامانه‌هایِ هوشمند، باستانشناسی، عرفان و فلسفه می باشد که دسترنجِ 15 سال پژوهش و بررسی مهندس ساناز افتخار زاده است.

 

نام این کتاب برگرفته از چهار فصل اصلی آن است :

- فصل نخست : آشوب

این فصل به معرفی کامل و علمی و در عین حال خلاصه تئوری آشوب و هندسه فرکتال ها می پردازد. به دلیل آن که اصول گوناگون این تئوری در زمانهای مختلف توسط دانشمندان متفاوت مورد کشف و اثبات قرار گرفته است حتی در میان کتاب های انگلیسی زبان نیز کمتر مجموعه ای وجود دارد که تمام وجوه این تئوری را ارائه کرده باشد. خواندن این فصل به کسانی که در پی واقعیت دانش آشوب فرای برداشت های شکلی هستند پیشنهاد می شود. هرچند که تئوری آشوب یکی از پیچیده ترین نظریه های دنیای مدرن است نگارنده کوشیده است با ادبیاتی بسیار روان ، توضیح دقیق تعاریف مربوطه ، ذکر مثال های ملموس و تصویری و معادل سازی فرمول های ریاضی با تجسمات هندسی که برای معماران آشناتر است انتقال مفهوم را بسیار آسان سازد.

- فصل دوم : ادراک

این فصل پس از مروری بر تئوری های ادراکی رایج مورد استفاده در هنر و معماری روند ادراک بشری از محیط و اشیاء پیرامون خود را بر اساس نظریه آشوب بازتعریف می کند تا از ابتدا الفبای تئوری نوین معماری را تبیین نماید. چگونگی ارتباط عین با ذهن ، توانایی ها و محدودیت های آن و چگونگی تشکیل الگو در مغز که بازشناسایی بر اساس آن صورت می پذیرد در این فصل تبیین می شود. در اینجا شما با موارد جالب و مثال های تصویری از ظرفیت های عجیب و ناشناخته مغزتان در ادراک جهان آشنا می شوید. مواردی چون کژنمایی در پیام ، واقعیت و مجاز ، به خاطر آوردن/ فراموشی ، وادی های خودآگاهی و ناخودآگاهی و کهن الگوها در این فصل توضیح داده می شوند.

 

- فصل سوم : شناخت

اکنون نوبت گسیخته شدن زنجیرهای سیستم آموزشی خطی است که سالیان دراز شما را به بند کشیده است. در این فصل دو گنج بزرگ به شما معرفی می شود : خودتان و سرزمینتان ! مباحثی که سالهاست مورد مناقشه و در پرده ای از ابهام و تردید قرار گرفته اند توسط تئوری آشوب و مثال های عملی تبیین می شوند. مواردی چون آگاهی ، ماهیت شناخت ، فرهنگ و هویت ، زیبایی شناسی ، هنر و خلاقیت. در این فصل راه های عملی بر اساس آخرین دست آوردهای روان شناسی برای کشف پتانسیل های درونی شما ، بارور نمودن خلاقیت و روش های کاربردی تفکر خلاق ارائه می شود. طی فصل های دوم و سوم شما با جوانب ناشناخته از پتانسیل های خود آشنا می شوید و در آخر فصل سوم ریشه های خود را باز می یابید : طی مبحث شاهدی از شهود به موارد مهمی از عرفان ایرانیان طی مقایسه با تئوری آشوب پی می برید و برای شروع آشنایی با فرهنگ راستین ایرانی گوشه هایی از رازهای آن را که هرگز نخواسته اند بشنوید در می یابید.

 

- فصل چهارم : معماری

در پایان فصل سوم شما به عنوان انسان آگاه به نیازهای جسمانی ، روانی ، ادراکی و شناختی خود هستید. می دانید که واقعیات بیرونی چگونه با گذر از فیلتر ذهن شما تبدیل به اطلاعاتی شخصی می شوند. می دانید که چگونه باید بیاندیشید ، ارزش های راستین خود را احیاء نمایید و حقوق واقعی خود را از جهان طلب کنید. پس حالا نوبت آن است که به عنوان طراح که قادر است فضایی درخور این ذهن متعالی بیافریند و ظرفی برای تعامل واقعیات بیرونی و درخواست های درونی باشد و حق این ذات متعالی را برآورده سازد ابزارهایی به دست آورید و الفبای معماری را به عنوان زبان تخصصی خود فراگیرید. در این فصل اصول معین طراحی از کل تا جزء ، برای آفرینش ساده ترین آثار دوبعدی تا پیچیده ترین فضاهای چند بعدی معماری بر اساس تئوری آشوب در هفت گام به عنوان ابزار کار ارائه می شوند. در آینده در قالب همین چهارچوب ها و اصول خواهید توانست همچنین به نقد و بررسی و تشخیص آثار مناسب از نامناسب بپردازید. این اصول خشک و حکمی نیستند که برای کاربرد آنها را حفظ کنید یا به ترتیب به کار ببرید. بلکه چنان آشنا و طبیعی هستند که پس از چند بار تمرین که بهترین زمان آن طرح های دانشجویی است چنان به طبیعت ثانوی شما تبدیل می شوند که زان پس هر پروژه ای به شما محول شود بی نیاز به مراجعه به مجلات کاغذی و مجازی چندین گزینه در ذهن شما متبادر می شود و به محض ورود به فضایی تمام معایب و محاسن آن در پیشتان حاضر می شود. همچنین در هر مرحله دیاگرام مناسب برای اظهار آن ارائه می شود تا بدین ترتیب زبانی مشترک و خاص میان معماران شکل گیرد که غیر را بدان راه نباشد.

 

- فصل پنجم :مثال هایی برای نقد و طراحی

در فصل نهایی برای ارائه مثال عملی کاربرد این تئوری در نقد و طراحی یک مورد بنا با استفاده از اصول تئوری جدید به طور کامل نقد می شود. چند نمونه از معماری های امروزی شهر تهران مورد بررسی قرار می گیرد و دلایل رد آنها تبیین می شود. همچنین مثال های طراحی از نگارگری و معماری بر اساس این نظریه نوین معرفی می شوند.

 

توضیحات :

1. مرکز اصلی فروش سیمای دانش و پرهام در خیابان انقلاب است.

2. این کتاب در 484 صفحه با تعداد حدود 500 قطعه عکس به صورت رنگی و سیاه و سفید به قیمت 38500 تومان عرضه می شود.

3. از آنجا که این متن کاملا میان رشته ای است هر بخش از آن با مشاوره و تأیید متخصص مربوطه تنظیم شده است. اما با نسخه خوانی و ارائه نمونه هایی از متن به افراد مختلف از مقطع کاردانی معماری تا دکترا کل متن بارها و بارها بازنگری و همگن شده تا به روان ترین و ساده ترین زبان بیان گردد و از پیچیده گویی و واژگان تخصصی تعریف نشده پرهیز شود. پس از درک آن مطمئن باشید. چنانچه در جایی به مبحثی برخورد کردید که آن را مشکل یافتید از آن گذر کنید حتماً در بخش های آتی با توضیحات بیشتر متوجه منظور خواهید شد. نهایتا این کتاب مناسب برای استفاده هنرمندان و معماران تنظیم شده است.

4. در صورت به حد نصاب رسیدن متقاضیان برگزاری جلسات تفهیمی ، پرسش و پاسخ ، نقد و بررسی پس از شش ماه توسط موسسه علم معمار و انجمن فضای معماری نو ایران امکان پذیر است.

5. در صورت نیاز می توانید با این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید با نویسنده مسائل خود را صرفاً در خصوص کتاب مطرح کنید.

6. به منظور حفظ حق تألیف و ثبت نظریه نسخه انگلیسی کتاب متعاقباً در اختیار مراکز آکادمیک بین المللی و سفارش دهندگان انگلیسی زبان قرار خواهد گرفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه