جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ کتاب وزن شعر فارسی از دیروز تا امروز منتشر شد

کتاب‌

کتاب وزن شعر فارسی از دیروز تا امروز منتشر شد

برگرفته از تارنمای فرهنگستان زبان و ادب فارسی
 
مجموعهٔ حاضر شامل مقالات ارائه‌شده در نخستین هم‌اندیشی وزن شعر فارسی و اشعار ایرانی در انجمن زبان‌شناسی ایران است که در تاریخ نهم و دهم اردیبهشت‌ماه 1389 با حضور جمعی از پژوهشگران حوزهٔ عروض و وزن شعر در محل بنیاد ایران شناسی در تهران برگزار شد. هدف از برگزاری این هم‌اندیشی و گرد‌آوری این مجموعه، دست یافتن به آخرین دستاوردهای مربوط به عروض فارسی و معرفی زمینه‌های گوناگون در مطالعات عروض جدید است.

کتاب وزن شعر فارسی از دیروز تا امروز منتشر شد

 

 

این کتاب دربرگیرندهٔ پانزده مقاله است که عناوین آن‌ها عبارت است از: «سنّت، توصیف و نظریه در عروض فارسی»، امید طبیب‌زاده؛ «یادگار زریران، نثر توأم با شعر»، ژاله آموزگار؛ «ضرورت وزنی و اهمیت آن در شعر فارسی و عربی و تأثیر آن در اعتدال وزنی»، علی‌اصغر قهرمانی مقبل؛ «سکتهٔ عروضی»، سیروس شمیسا؛ «پاره‌ای ملاحظات تاریخی در عروض فارسی»، یدالله ثمره و مهری قره‌گزی؛ «دایره‌ای با 180 وزن»، ابوالحسن نجفی؛ «دو نوع وزن در زبان فارسی: تفاوت‌های رده‌شناختی و شباهت‌های تاریخی»، امید طبیب‌زاده؛ «وزن فهلویات»، علی‌اشرف صادقی؛ «اوزان شعر در غزلیات سعدی»، احمد سمیعی (گیلانی)؛ «عروض و موسیقی شعر ه‍ . الف. سایه»، محمدجواد عظیمی؛ «آهنگ در شعرهای سپید احمد شاملو»، سعید رضوانی؛ «وزن شعر عامیانهٔ کُردی و جایگاه آن در ادبیات نوشتاری در مقایسه با وزن شعر عامیانهٔ فارسی»، آمر طاهر محمد؛ «بررسی شعر هجایی ترکی آذری بر اساس نظریهٔ وزنی»، لیلا ضیا مجیدی؛ «بازنمایی بصری کمّیت‌های هجا و دیرند: ابزار تحلیل تطبیقی ریتم در شعر فارسی و موسیقی ایرانی»، نگار بوبان؛ «عروض منظوم صدرالشّریعه»، محسن ذاکرالحسینی.

پیشگفتار و گزارش میزگرد عروض که در این هم‌اندیشی برگزار شد نیز دیگر بخش‌های این مجموعه هستند.

کتاب وزن شعر فارسی از دیروز تا امروز، به کوشش آقای امید طبیب‌زاده گردآوری شده و انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی آن را در 340 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه، به بهای 150000 ریال منتشر کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه