پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم چگونه آسمان تهران میزبان ریزگردها شد؟

زیست بوم

چگونه آسمان تهران میزبان ریزگردها شد؟

شرایط جوی نسبتا ناپایدار هفته گذشته و چند روز اخیر موجب شد شرایط مطلوب کیفیت هوا در شهر تهران با هجوم ریزگردها رو به آلودگی رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم نادری مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: ارزیابی هفتگی کیفیت هوای تهران نشان می­ دهد پایتخت طی هفته گذشته (روزهای ۸ الی ۱۴ خرداد) در شرایط سالم به سر برده بود. در تمام روزهای هفته شرایط ناپایدار جوی کمابیش برقرار و به طور مستقیم در چگونگی توزیع آلاینده ­ها در سطح منطقه موثر بوده است.

به گفته نادری، در بیشتر ساعات روزهای اوایل هفته، وزش باد با بزرگی نسبتا متوسط (متغیر بین ۲ تا ۴ متر­بر­ثانیه) رخ داده و تنها ساعات بعدازظهر همراه با وزش باد قوی بوده است. این شرایط تا روز دوشنبه همچنان برقرار بوده و طی روزهای شنبه تا دوشنبه تغییر محسوسی در غلظت ذرات معلق مشاهده نشده است. به تدریج از شبانگاه دوشنبه بر میزان ناپایداری جوی افزوده شده و سرعت باد به ویژه از نواحی غربی روند افزایشی داشته است.

در پی این ناپایداری، فعالیت سامانه کم­ فشار روی کشورهای حاشیه غربی کشور منجر به وزش باد شدید و وقوع پدیده گرد­و­غبار در این مناطق شد. به تدریج جریان شدید باد نشأت گرفته از سمت غرب همراه با خیزش گرد­و­خاک به استان­های غربی کشور و با غلظت کمتر به سمت استان تهران گسترش یافت و باعث افزایش قابل توجه غلظت ذرات معلق به ویژه طی پنجشنبه بعدازظهر شد.

وزش باد شدید با سرعت متغیر بین ۷ تا ۱۳ متر بر ثانیه با جهت غالب ­غربی افت کیفیت هوای پایتخت را به دنبال داشت. هرچند حاکمیت وضعیت جوی ناپایدار، افزایش رطوبت نسبی و فراهم شدن شرایط برای بارش پراکنده در شبانگاه پنجشنبه منجر به کاهش غلظت آلاینده­ ها شد اما در روزهای اخیر (۱۶تا ۱۸ خرداد) وزش باد شدید غربی و جنوب غربی انتقال بیشتر گرد و غبار را به دنبال داشت.

اطلاعات غلظت آلاینده­ ها بر اساس داده­ ایستگاه ­های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.

میانگین تغییرات ساعتی غلظت آلاینده های ۲.۵PM  و ۱۰PM در ایستگاه­های سنجش آلودگی شهر تهران طی تاریخ ۸ الی ۱۴ خرداد ماه سال ۱۳۹۵ همراه با پارامترهای هواشناسی (سرعت باد، دما و رطوبت نسبی)

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه