شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم گرد و غبار کشور را فرا می‌گیرد

زیست بوم

گرد و غبار کشور را فرا می‌گیرد

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی گفت: طی دو روز آینده با تشکیل متناوب توده گرد و خاک بر روی کشور عراق و انتقال آن به کشور، برای بخش‌هایی از نیمه غربی کشور، مرکز و تهران پدیده گرد و خاک سبب کاهش دید افقی وکیفیت هوا خواهد شد.

 احد وظیفه در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: بر اساس تحلیل آخرین داده‌ها و نقشه‌هاي پیش‌یابی هواشناسی، طی سه روز آینده در ساعات بعدازظهر و اوایل شب براي نیمه شرقی کشور و بخش‌هایی از شمال غرب رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت در برخی نقاط باد و گرد و خاك پیش‌بینی می‌شود.
وی با بیان اینکه به‌ تدریج با شمالی شدن جریانات بر روي دریاي خزر از روز چهارشنبه 19 خرداد و طی روز پنجشنبه 20 خرداد این شرایط براي سواحل خزر نیز پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: امروز (سه‌شنبه 18 خرداد) در مناطقی از شمال غرب، غرب، مرکز، شمال شرق و تهران پدیده گرد و غبار وجود دارد.
به گفته وظیفه، طی سه روز آینده با تشکیل متناوب توده گرد و خاك بر روي کشور عراق و انتقال آن به سمت غرب براي بخش‌هایی از نیمه غربی کشور، مرکز و تهران پدیده گرد و خاك پیش‌بینی می‌شود. خلیج فارس، شرق دریاي عمان و دریاي خزر روز پنجشنبه مواج خواهند بود.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی در مورد وضعیت هوای استان تهران در روزهای آینده اظهار کرد: آسمان تهران در روز چهارشنبه 19 خرداد، صاف، همراه با وزش باد، گاهی وزش باد شدید و گرد و خاك با حداکثر و حداقل دمای 34 و 123 درجه سانتی‌گراد و در روز پنجشنبه 20 خرداد، صاف، در بعضی ساعات غبارآلود با حداکثر و حداقل دمای 34 و 23 درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.
وظیفه در ادامه با اشاره به اطلاعیه اخیر سازمان هواشناسی گفت: بر اساس تحلیل داده‌ها و مدل‌های پیش‌یابی هواشناسی، طی دو روز آینده با تشکیل متناوب توده گرد و خاک بر روی کشور عراق و انتقال آن به کشور برای بخش‌هایی از نیمه غربی کشور، مرکز و تهران پدیده گرد و خاک سبب کاهش دید افقی و کیفیت هوا خواهد شد. همچنین با گذر موج تراز میانی جو، امروز و روز چهارشنبه در بخش‌هایی از شرق و شمال شرق کشور رگبار باران، گاهی با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی و در برخی نقاط گرد و خاک موقتی پیش‌بینی می‌شود.
وی اظهار کرد: بعدازظهر روز چهارشنبه  19 خرداد، با شمالی شدن جریان‌ها در سواحل دریای خزر و شهرهای شمالی آذربایجان شرقی و آذر بایجان غربی نیز رگبار و رعد و برق و وزش باد رخ خواهد داد. براین اساس در روز
سه شنبه 18 خرداد، گرد و غبار و کاهش دید افقی و کیفیت هوا در استان‌های تهران، البرز، قزوین، مرکزی، قم و اصفهان، سمنان، خوزستان و رگبار باران،گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی دراستان‌های یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و شمال کرمان رخ می‌دهد.

این کارشناس سازمان هواشناسی افزود: برای روز چهارشنبه 19 خرداد، گرد و غبار و کاهش دید افقی و کیفیت هوا در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، همدان، کرمانشاه، ایلام ، خوزستان، لرستان، تهران، البرز، قزوین، مرکزی، قم و سمنان. رگبار باران،گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی در استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی ،ارتفاعات سمنان، گیلان، شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، اردبیل، شرق مازندران و گلستان پیش‌بینی می‌شود.

به گفته وظیفه، در این شرایط احتمال وقوع صاعقه و سیلاب ناگهانی و موقت بویژه در مناطق کوهستانی و دره‌های پر شیب وجود دارد، بنابراین برای جلوگیری از خسارت احتیاط لازم به عمل آورده شود.

 شایان ذکر است که روزهای چهار شنبه خلیج فارس، تنگه هرمز و بخش‌های شرقی سواحل دریای عمان به سبب وزش باد شدید مواج پیش‌بینی می‌شود.  لذا توصیه می‌شود تمهیدات لازم جهت تردد ایمن قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک در مناطق ذکر شده به عمل آید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه