پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم شناسایی منشأ غبار تهران و شهرهای جنوبی

زیست بوم

شناسایی منشأ غبار تهران و شهرهای جنوبی

ضیاالدین شعائی مدیر طرح ملی مقابله با گرد و غبار و سید حسین دهدشتی رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و محمد رضا اختصاصی استاد دانشگاه در گفت وگوی ویژه خبری پنجشنبه 21 خرداد به بررسی موضوع ریزگردها پرداختند.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

مدیر طرح ملی مقابله با گرد و غبار در نشستی مشترک با رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان و یکی از اساتید دانشگاه گفت: 90 درصد غبار تهران منشاء محلی دارد و شرکت کنندگان این نشست خواستار جلوگیری از خشکی تالاب ها و اجرای طرح بادشکن در اطراف مزارع شدند.

به گزارش ایرنا، ضیاالدین شعائی مدیر طرح ملی مقابله با گرد و غبار و سید حسین دهدشتی رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و محمد رضا اختصاصی استاد دانشگاه در گفت وگوی ویژه خبری پنجشنبه 21 خرداد به بررسی موضوع ریزگردها پرداختند.

شعائی در این برنامه که از شبکه دوم سیما پخش شد، گفت: در آبان ماه سال گذشته ستادی برای هماهنگی بین دستگاهی تشکیل شد چرا که تعدد آرا و وظایف باعث شده بود در مقابله با پدیده گرد و غبار انسجام لازم را نداشته باشیم لذا این ستاد در سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد و وظیفه اصلی آن هماهنگی بین دستگاهی بود.

وی یادآور شد: این ستاد مبارزه با گرد غبار با توجه به شرایط موجود، به عنوان اولین حرکت اساسی به شناخت منشا گرد و غبار در کشور و خارج از کشور پرداخت.

مدیر طرح ملی مقابله با گرد و غبار با بیان این که گرد و غبارها دو منشا داخلی و خارجی دارند، اظهار کرد: منشا خارجی گرد و غبارها برخی کشورهای همسایه هستند؛ همچنین 7 استان کشور از جمله استان های خوزستان، ایلام، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و در برخی مواقع نیز استان های داخلی کشور منشا داخلی ریزگردها را تشکیل می دهند.

شعائی با بیان اینکه مقرر شد برای هر استان یک سند ملی منشا تهیه شو د،توضیح داد: در گفت وگو که با معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست ، قرار بود پایان سال 94 سند ملی مقابله با گرد و غبار را آماده کنیم اما با توجه به مسائلی که در استان خوزستان اتفاق افتاد، همت مضاعفی گذاشتیم که سند را استان به استان دهیم و آخر خرداد فرصتی است که ما برای ارائه سند خوزستان اعلام کردیم.

وی در ادامه به راهکارهای مقابله با پدیده گرد و غبار اشاره کرد و گفت: راهکارها به طور مستقیم مرتبط با علت وقوع است؛ ما وارد هجدهمین سال خشکسالی می شویم و وضعیت کشور نیز روز به روز حادتر می شود و منشا و زمینه هایی که مستعد بروز گرد و غبار هستند رو به ازدیاد است.

مدیر طرح ملی مقابله با گرد و غبار ادامه داد: بخشی از عدم موفقیت در مقابله با پدیده گرد و غبار را ناشی از سوء مدیریت و بخشی از آن ناشی از وقایع طبیعی است لذا یکی از راهکارهای مقابله تثبیت کانون های منشا است که به بازنگری در روش مدیریت منابع آب کشور برمی گردد و یکی دیگر از راهکارها کشت نهال در مناطق منشا و بحث مالچ پاشی است که برنامه این اقدامات تقدیم دولت شده و منتظر تخصیص اعتبار هستیم.

شعائی افزود: اساسا مبارزه با چنین پدیده در حال گسترشی، بلند مدت است اما این موضوع دلیلی نمی شود که ما به اقدامات کوتاه مدت و میان مدت نپردازیم.

وی در ادامه به تخصیص اعتبار 570 میلیاردی مقابله با ریزگردها اشاره کرد و گفت: این اعتبار سهم دستگاه هایی است که به عنوان عضو این ستاد قرار است در برنامه ریزی برای مقابله با پدیده ریزگردها اقداماتی را انجام دهند.

مدیر طرح ملی مقابله با گرد و غبار با تاکید براینکه باید نظارت ها قوی و متمرکز شود، ادامه داد: به طوری جدی به دنبال حق احیای تالاب ها هستیم . تالاب ها به عنوان یکی از فاکتورهای کنترل موثر هستند.

شعائی با اشاره به پدیده غبار در تهران بیان کرد: 90 درصد غبار تهران منشا محلی دارد لذا استانداران برای کلانشهرها باید طرح مدیریت جامع را تهیه کنند. بنابراین در این راستا با استانداران جلسه تشکیل دادیم تا این طرح به مرحله انجام برسد.

 

**مردم گله مندند

سید حسین دهدشتی رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در خصوص میزان تحقق راهکارهای مقابله با پدیده ریزگردها اظهار کرد: مردم درباره ریزگردها گله مند هستند و نتیجه ای از صحبت های مسوولان ندیده ایم. شرایط بسیار سختی است و امیدواریم سخنان مسوولان به نتیجه برسد.

وی با اشاره به این که کاری برای جلوگیری از خشکی تالاب ها انجام نداده ایم، گفت: در برخی مکان ها حق آبه تالاب ها را نیز محدود کرده ایم.

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که خشکی تالاب ها تشدید یافته است، اظهار کرد: متاسفانه میان وزارتخانه ها ناهماهنگی وجود دارد و محیط زیست نظارت لازم را به عمل نیاورده است.

محمدرضا اختصاصی استاد دانشگاه نیز در ادامه برنامه در گفت وگوی زنده گفت: با پدیده تغییر اقلیم در منطقه خاورمیانه روبه رو هستیم به طوری که بخش عظیمی از گرد و غبارها از عراق و عربستان به کشور ورود پیدا می کند.

وی با اشاره به این که بخش عمده ای از این تغییرات ناشی از فعالیت های انسانی تغییر مدیریت و تغییر اقلیم است، اظهار کرد: طرح ملی بادشکن اطراف مزارع به وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده است و کشاورزان با این طرح موظف شوند که اطراف مزارع خود را بادشکن احداث کنند.

اختصاصی با بیان این که در کشور عراق زمین های کشاورزی رها شده اند، ادامه داد: این امر سبب تولید ریزگردها در ایران شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید