جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ریزگرد هیولای مهار نشدنی سیستان

زیست بوم

ریزگرد هیولای مهار نشدنی سیستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: ریزگردها یکی از بزرگترین معضلات در تالاب هامون هستند.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | boys nike jordan retro flyknit shoes women High OG Panda - air max 95 cool grey neon yellow - Grailify

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افسری با تاکید برمطلب فوق افزود: خشکسالی‌های مداوم و طولانی مدت در تالاب هامون و با توجه به جنس خاک در این تالاب، شاهد بروز مسئله ریزگرد در منطقه سیستان هستیم و این معضل با وجود بادهای طولانی و معروف سیستان تبدیل به هیولایی خطرناک شده است.

وی اظهار کرد: مسئله بسیار ساده است و فقط با کمی توجه می‌توان به همه جوانب آن پی برد و به سادگی آنرا را حل کرد اما یک دست صدا ندارد و مشارکت صددرصدی همه‌ی مردم را می‌طلبد.

افسری افزود: پس از خشکسالی و با توجه به بارندگی‌های زمستان گذشته و ورود سیلاب تقریبا در تمام بستر تالاب هامون پوشش گیاهی اعم از نی و گز بوجود آمده و سایر نقاط با توجه به نشست آب در سطح بستر تالاب، خشک و سفت شده است که این دو عامل تنها راه نجات سیستان از طوفان‌های شن و بهترین راه حل و ساده‌ترین کار حفظ و نگهداری پوشش گیاهی تالاب است.

مدیرکل محیط زیست استان اظهار کرد: برنامه‌ریزی جهت یک قرق مدیریت شده و حفاظت از درصدی از محدوده‌ی تالاب که حساس به فرسایش و تشکیل دهنده‌ی کانون‌های بحرانی در بستر تالاب است اولین الویت برای مهار ریزگردهاست.

وی تصریح کرد: با توجه به جنس خاک و وجود بادهای 120 روزه و شدید سیستان می‌توان این ذرات کوچک و ریزگرد که تبدیل به هیولایی مهار نشدنی می‌شوند را مهار کرد و جان انسان‌های زیادی را از ابتلا به بیماری‌های تنفسی نجات داد.

افسری با بیان اینکه بیماری سل در سیستان آمار هولناکی دارد، تاکید کرد: این وظیفه سازمان‌ها و سازمانهای دست‌اندرکار است تا با اطلاع‌رسانی و آموزش شهروندان نسبت به کنترل و تثبیت ریزگردهای حاصل از بستر تالاب اقدام کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه