پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم پرواز سهره‌های صورتی درسیستان‌وبلوچستان

زیست بوم

پرواز سهره‌های صورتی درسیستان‌وبلوچستان

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: از هجده گونه پرنده سهره صورتی موجود در ایران، 9 گونه آن در استان سیستان و بلوچستان زیست می‌کنند.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | Nike WMNS Dunk Low Purple Pulse (2021) - nike air max 90 jacquard infrared light - DM9467 - 500

افسری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: سهره صورتی یا شیپور زن از راسته گنجشک‌سانان و تیره سهرییان است.

مدیرکل محیط زیست استان در ادامه بیان کرد: این پرنده 12.5 سانتیمتر طول دارد و فاصله بین دو سر بال آن 25 تا 28 سانتیمتر است.

به گفته وی سهره صورتی دارای دو جنس نر و ماده متفاوت است و در مناطق صخره‌ای لخت و تپه‌های سنگی، ‌بیابان‌ها،‌ اراضی بایر و سنگی غالبا نزدیک به آب به سر می‌برد.

افسری ادامه داد: این پرنده از بذرها و دیگر بخش‌های گیاهان علفی و همچنین حشرات تغذیه می‌کند.

وی تصریح کرد: راه رفتن و دویدن این پرنده برای جستجوی بذرها شبیه حرکت موش بر روی سنگ‌ها و بوته‌ها است و زمین را برای پیدا کردن بذرها حفر می‌کند.

وی اظهار کرد: صدای این پرنده بسیار واضح و وزوز مانند شبیه «چی ی ی ی» و یا کوتاه شبیه «چی ی یا جیت» شنیده می‌شود.

افسری گفت: سهره صورتی لابه‌لای سنگ‌ها،‌ زیر بوته‌ها، ‌شکاف بین سنگ‌ها، ‌حفره‌های سطوح سنگی و یا دیواره‌های خانه‌ها و معمولا در ارتفاع سه تا شش متری آشیانه می‌سازد.

وی تاکید کرد: این پرنده‌ی زیبا در نواحی جنوبی استان سیستان و بلوچستان به صورت مهاجر زمستانه است و در سایر مناطق به شکل بومی زندگی می‌کند.

افسری در پایان اظهار کرد: سهره صورتی در لیست قرمز و به عنوان کم اهمیت طبقه‌بندی شده و بومی و فراوان است، برای حفاظت از این پرنده لازم است بیش از هر اقدامی آماری از وضعیت جمعیت و پراکندگی آن جمع‌آوری شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه