سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر انتشار كتاب «آثار سنگی موزه آستان قدس رضوی»

خبر

انتشار كتاب «آثار سنگی موزه آستان قدس رضوی»

کتاب «آثار سنگی موزه آستان قدس رضوی» حاصل سه سال کار میدانی و کتابخانه‌ای بر روی حدود 500 اثر و شیء سنگی است. فهرست مطالب کتاب شامل کتیبه‌ها، سنگ قبرها، وقف‌نامه‌ها، سنگاب‌ها، ظروف و بخاری‌های سنگی موجود در موزه آستان قدس رضوی است.

shock drop air force 1 full uv reactive | supernova glide 6 boost shoes women black gray - adidas Samba Wales Bonner Core Black - FX7517

پژوهش و نگارش: میثم جلالی
ناشر: آستان قدس رضوی

کتاب «آثار سنگی موزه آستان قدس رضوی» حاصل سه سال کار میدانی و کتابخانه‌ای بر روی حدود 500 اثر و شیء سنگی است. فهرست مطالب کتاب شامل کتیبه‌ها، سنگ قبرها، وقف‌نامه‌ها، سنگاب‌ها، ظروف و بخاری‌های سنگی موجود در موزه آستان قدس رضوی است.

از میان کتیبه‌هایی که در این کتاب معرفی شده‌اند می‌توان به سنگ مقام امام‌رضا(ع) (دوره سلجوقی)، کتیبه سنگی مسجد قتلگاه (دوره صفوی)، کتیبه‌های مدرسه باقریه و بهزادیه (دوره صفوی)، سنگ یادمان واقعه به توپ بستن حرم امام‌رضا(ع) توسط روس‌ها (دوره قاجار)، کتیبه اشعار میرزا حبیب‌الله قاآنی شیرازی در دالحفاظ و دارالشکر، کتیبه اشعار ابوالحسن خرم شیرازی در خصوص مسجد بالاسر و رواق گنبد حاتم‌خانی و ... اشاره نمود.

از جمله قسمت‌های دارای اهمیت کتاب، بخش مربوط به سنگ قبرها است. قدیمی‌ترین سنگ قبر موجود در موزه آستان قدس از دوره ایلخانی است. تعدادی از سنگ قبرها، صندوقی و متعلق به شاهزادگان تیموری است. از جمله سنگ قبرهای دوره قاجار می‌توان به سنگ قبر سلطان حسین میرزا جلال‌الدوله و سنگ قبر سلطان میرزا ظل‌السلطان پسران ناصرالدین شاه قاجار، عفت السلطنه همسر و میرزا سعیدخان مؤتمن الملک انصاری وزیر خارجه ایران در دوره ناصرالدین شاه اشاره نمود. از دیگر شخصیت‌هایی که سنگ قبر وی در موزه آستان قدس رضوی است و در این کتاب معرفی شده، سنگ مزار سید جلال‌الدین مؤیدالاسلام کاشانی صاحب نشریه حبل‌المتین است.

از دیگر ویژگی‌های این کتاب آلبوم تصاویر رنگی است که بیش از 100 صفحه از کتاب را دربر می‌گیرد.

از دیگر بخش‌های کتاب، پیوست‌های آن است. در این قسمت مؤلف به معرفی پیشه‌های سنگ‌تراشی، معرفی اماکنی که این آثار  به آنها تعلق داشته‌اند و  بیوگرافی شخصیت‌هایی که در کتیبه‌ها و سنگ قبرها به آنها اشاره شده، پرداخته است که این اطلاعات با استناد به اسناد و مدارک موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی آماده‌سازی و تدوین گردیده است.

اما مهم‌ترین ویژگی کتاب «آثار سنگی موزه آستان قدس رضوی» آن است که تقریبا هیچ یک از آثار معرفی شده در این مجموعه، پیش از این درجایی معرفی نگردیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه