جمعه, 30ام شهریور

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر امسال خلوت‌تر از هر سال - کتاب هنوز هم ما را می‌خواند‍؟

خبر

امسال خلوت‌تر از هر سال - کتاب هنوز هم ما را می‌خواند‍؟

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این روزها شاهد حضور اندک بازدیدکننده است که شاید بتوان ریشه آن را در نبود نکاتی همچون استراتژی اطلاع رسانی، تبلیغات منفی و یا شاید نبود کتاب مناسب جستجو کرد.

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ: بیست و همشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی به پنجمین روز خود رسیده‌است که بحران مخاطب به صورت جدی این نمایشگاه را در این دوره تهدید می‌کند.

مشاهدات میدانی در مصلی حاکی از آن است که استقبال از این نمایشگاه امسال بسیار کم‌رنگ و به شکل محسوسی نسبت به سال قبل با کاهش همراه بوده است. این کاهش تا اندازه‌ای محسوس است که به نسبت ایام مشابه سال قبل در روزهای پنجشنبه و جمعه نیز جمعیت بسیار کمی به نمایشگاه قدم گذاشت و از آن بازدید کرد. اما ریشه این رویداد را باید در کجا جستجو کرد؟

شاید بسیاری از کارشناسان در سال جاری اذعان کنند که نبود کتاب های خوب و افت کیفی کتاب در نمایشگاه مهمترین دلیل اقبال عمومی نداشتن به آن باشد. این موضوع را اگرچه نمی‌توان بی تاثیر دانست اما وقتی جمعیتی قدم به نمایشگاه نمی‌گذارد تا درباره این آثار اظهارنظر کند به خودی خود این مساله رنگ می‌بازد.

این موضوع زمانی کمرنگ تر می شود که شاهدیم در معدود غرفه‌هایی که ناشران مردمی تر و صاحب تولیدات متنوع تر حضور دارند، در میان همین جمعیت کم رمق نیز علاقه مندان زیادی وجود دارد.

با این حال گزافه نیست اگر بگوییم نمایشگاه کتاب برآیند تولید مکتوب کشور در یکسال گذشته است و در این مدت کمتر اتفاق ادبی و یا اثر قابل اعتنایی از سوی ناشران و نویسندگان خلق شده که ذهن مردم را از مسائل حاشیه ای و جذاب روزانه شان به سمت کتاب جلب کندو شاید گزافه نباشد که وضعیت فعلی را تعبیر همان ضرب المثل معروف بدانیم که از کوزه همان تراود که در اوست.

نمایشگاه کتاب از هر منظری که مورد توجه قرار بگیرد محل یک رویداد و قرار پر شور اجتماعی است. مخاطبانی بعضاً خام و بدون پیش زمینه و از سر علاقه قدم به آن می‌گذارند تا از تازه‌ترین‌های نشر کشورشان آشنا شوند و برای موضوعات مختلف مورد نیاز خود کتاب تهیه کنند و برخی نیز تنها برای تفرج و پر کردن اوقات فراغت قدم به نمایشگاه می‌گذارند.

مساله دیگری که امسال خودش را کاملا بر نمایشگاه کتاب نشانده است نداشتن قدرت خرید کافی از سوی مخاطبان برای تهیه آثار نمایشگاه است. کتاب‌هایی که هر سال نسبت به سال قبل تنها قیمتشان افزوده شده و کمتر می توان تغییر مثبت محتوا و حتی ظاهر را در آن جستجو کرد. غلط‌ های ویرایشی و تایپی، طراحی جلد نا مناسب و نیز بسته‌بندی بد در کنار افزایش قیمت محصولی را پیش روی مخاطبان ایرانی گذاشته که خریدش روز به روز جذابیت خود را از دست می دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه