سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر کتاب «تجلیات روح ایرانی»

خبر

کتاب «تجلیات روح ایرانی»

برگرفته از آذری ها

حسین کاظم زاده (۲۰ دی ۱۲۶۲ در تبریز - ۲۷ اسفند ۱۳۴۰ در سوئیس) معروف به ایرانشهر از نویسندگان، وطنخواه آذری است که هواداران سر سخت تجدید و دولت مداری مدرن در آغاز تاریخ معاصر بود.
 شهرت وی به «ایرانشهر»، به‌دلیل انتشار مجله‌ای به همین نام بین سال‌های ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۶ شمسی است. وی برادر دمکرات معروف، دکتر زین‌العابدین است و مدتی دیپلمات سفارت ایران در لندن بود.
او فرزند میرزا کاظم در شهر تبریز چشم به جهان گشود. وی در استانبول انجمنی مخفی به نام «انجمن برادران ایرانی» را برای پیشبرد جنبش مشروطه پایه‌گذاری کرد. ایرانشهر از سال ۱۳۱۵ خورشیدی در روستای دگرسهایم ایالت سنت گالن سوییس به تالیف و نگارش کتاب‌های گوناگون همت گماشت. وی به زبان‌های فرانسه و انگلیسی و آلمانی آشنائی داشت و مدت ها در دانشگاه کمبریج با سمت معاونت پروفسور ادوارد براون خاورشناس معروف زبان فارسی تدریس می‌کرده‌است.
کاظم‌زاده در برلین با همکاری ابراهیم پورداوود و چند تن دیگر مجلهٔ ایرانشهر را منتشر می‌کرد. شمارهٔ نخست این مجله در ۲۲ ژوئن ۱۹۱۹ در ۱۶ صفحه انتشار یافت. کاظم‌زاده در اواخر عمر در سوییس به عرفان روی آورد.
تجلیات روح ایرانی یکی از مهم ترین آثار این روشنفکر وطنخواه است که در سال های نخستین سده کنونی در اروپا نوشته شده بود.
کتاب حاضر حاصل تصحیح و اصلاح نسخه های متعدد آن است که از سوی کاظم آذری دیگر پژوهشگر گرانقدر تبریزی، مجددا منتشر شده است. نکته جالب توجه در این کتاب حضور نام سه محقق و پژوهشگر گرانسگ از تبریز و از سه دوره متفاوت یعنی حسین کاظم زاده ایرانشهر، رضازاده شفق و کاظم آذری سیسی می باشد.
کاظم زاده در این اثر به نقد و تشریح کاستی های کشور که در آن سال تلاش داشت که در دوران سنت به دوران مدرن عبور کند، پرداخته و نقاط قوت روح ملی را در رسیدن به درجات متعالی مورد مطالعه قرار دهد.
کتاب با قیمت 65000 ریال منتشر شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه