سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ کتاب «واژگان پایۀ فارسی از زبان کودکان ایرانی»

کتاب‌

کتاب «واژگان پایۀ فارسی از زبان کودکان ایرانی»

مجموعهٔ حاضر محصول طرحی پژوهشی است با نام «طرح شناسایی واژگان پایهٔ فارسی دانش‌آموزان ایرانی در دورهٔ ابتدایی»، که در سال 1380 در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آغاز شد و پس از اتمام آن در سال 1384، گزارش آن در پنج جلد و در حدود 1000 صفحه ارائه شد. واژگان پایۀ هر گروه سنّی از لغت‌‌هایی تشکیل می‌شود که اغلب افراد آن گروه سنّی، معنی و مفهوم آن را می‌فهمند. نویسنده‌ای که برای کودکان می‌نویسد باید به واژگان پایۀ گروه سنّی مخاطبانش مسلط باشد. همچنین توجه به واژگان پایه و اطلاع از آن، برای برنامه‌ریزان درسی و مؤلفان کتاب‌های درسی کودکان ضروری است.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

اینکه در کتاب‌های درسی ابتدایی ـ به‌خصوص در پایهٔ‌ اوّل ـ واژگانی به کار رود که کودک آن‌ها را نمی‌شناسد و برای نخستین بار از زبان معلم می‌شنود، مثل «پرستو» و «جغد»، به انحراف در هدف آموزش می‌انجامد. «طرح شناسایی واژگان پایهٔ فارسی دانش‌آموزان ایرانی» با هدف به دست دادن کلمات آشنای دانش‌آموزان ابتدایی ایرانی شکل گرفت. برای تحقّق این هدف سه آزمون ادراکی و تولیدی و معلّمان تدوین شد و بیست‌هزار دانش‌آموز و 750 معلم ابتدایی از همهٔ استان‌های کشور در آن سال، تحت پوشش طرح قرار گرفتند. دانش‌آموزان به دو آزمون واژگانی تولیدی و ادراکی پاسخ دادند و معلّمان مقطع ابتدایی همان مدارس هم به آزمون واژگانی معلّمان پاسخ دادند. با توجه به تقسیم‌بندی مهارت‌های زبانی، واژگان پایه نیز به چهار گروه گفتاری، شنیداری، خوانداری و نوشتاری تقسیم شد و پانصد پژوهشگر، مجری، ناظر و آزمون‌گر این مراحل را اجرا کردند. حاصل کار، علاوه بر تأسیس بایگانی و دادگان واژگانی، طراحی نرم‌افزار، دستاوردهای بین‌المللی و کسب جایزهٔ جشنوارهٔ بین‌المللی خوارزمی و آیسِسکو بود. همکاران اصلی خانم دکتر نعمت‌زاده در این طرح، دکتر محمّد دادرس، دکتر مهدی دستجردی کاظمی و دکتر محرّم منصوری‌زاده بوده‌اند.

کتاب واژگان پایهٔ فارسی از زبان کودکان ایرانی، نوشتهٔ دکتر شهین نعمت‌زاده، عضو شورای علمی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان است که انتشارات مدرسه، وابسته به وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، آن را با شمارگان 1000 نسخه و به بهای 100000 ریال منتشر کرده است.

 

منبع: تارنمای فرهنگستان زبان و ادب فارسی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه