سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر گزارشی دربارۀ مجموعۀ اهدایی سلطانعلی سلطانی(شیخ الاسلامی بهبهانی)

خبر

گزارشی دربارۀ مجموعۀ اهدایی سلطانعلی سلطانی(شیخ الاسلامی بهبهانی)

به گزارش روابط عمومی مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، گنجینۀ ارزشمند روانشاد شیخ الاسلامی بهبهانی(1278-1351) نخستین مجموعه ای است که در چهارم خرداد ماه 1368 ش از سوی بازماندگان آن استاد، به کتابخانۀ مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی اهداء شد. این مجموعه مشتمل است بر 537 مجلد(در 1259 عنوان)نسخه خطی، 3674 مجلد کتاب چاپی، و 57 عنوان‌مجله ‌و ‌‌روزنامه قدیمی به همراه یادداشت‌های چاپ نشده. فهرست 537 مجلد نسخه‌های خطی این مجموعه تحت عنوان «فهرست نسخه های خطی دائرة المعارف بزرگ اسلامی جلد اول» به دست استاد نستوه احمد منزوی تألیف شده است و در مجلدی جداگانه در 1377ش از جانب کتابخانۀ مرکز انتشار یافته است،.
متعاقب آن مجموعه مقالات چاپ شده ایشان در مجلات مهر، کانون وکلا و نشریه وزارت امورخارجه و چند نشریه دیگر گردآوری و تحت عنوان«بیست و هشت گفتار در باب فرهنگ و مردم ایران» از سوی کتابخانه مرکز دائرة المعارف به چاپ رسید.
افزون بر این، مجموعه اسناد متعلق به آقای حسین سلطانی بهبهانی فرزند سلطان علی سلطانی نیز چندی پیش به این مرکز اهداء و به همت آقای علی میرانصاری به کتابخانه انتقال یافته است.
اما بخش عمده و اصلی مقالات مرحوم شیخ الاسلامی تاکنون به چاپ نرسیده و همراه با صدها برگ سند و مدرک خطی به مرکز دائرة المعارف اهدا شده است، کتابخانۀ مرکز نیز بنا به توصیه استاد روانشاد ایرج افشار به تنظیم و تدوین و انتشار آنها اقدام کرده است، مجموعه این اسناد و مقالات بالغ بر حدود 6 مجلد خواهد بود که تاکنون سه مجلد آن آماده طبع است و به زودی انتشار خواهد یافت.
1. مجموعه مقالات و اسناد، جلد اول، خلیج فارس و خوزستان به کوشش سید علی آل داود
2. مجموعه مقالات و اسناد، جلد دوم، اسناد تاریخ معاصر مناطق جنوبی ایران به کوشش کاوه بیات
3. مجموعه مقالات و اسناد، جلد سوم، اسناد تاریخ معاصر مناطق جوبی ایران به کوشش کاوه بیات
کتابخانه مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، امیدوار است تا پایان سال جاری این سه مجلد را انتشار داده، و در سال آتی بقیه این مجموعه گرانقدر را در اختیار همگان قرار دهد.

کتابخانۀ مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه