سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر انتشار کتاب «نامهای مستعار نویسندگان و شاعران معاصر ایران»

خبر

انتشار کتاب «نامهای مستعار نویسندگان و شاعران معاصر ایران»

برگرفته از تارنمای مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی (دبا)

ویرایش دوم «نامهای مستعار نویسندگان و شاعران معاصر ایران» همراه با اضافات، توسط مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

«عباس مافی» این کتاب را تهیه و تنظیم کرده و در مقدمه ویرایش دوم آورده است که: اهمیت تدوین فهرست‌نامه‌ها و فرهنگواره‌ها که در واقع بازوان بسیاری از پژوهش‌ها و کلید راهیابی به دنیای پنهان علوم و معارف بشری است برای دانشوران و استادان فضل و اندیشه پوشیده نیست. بر این شیوه چاپ نخست کتاب مورد پذیرش و استقبال بسیاری از خواهان کتاب‌های مرجع واقع شد. در ایران و خارج از کشور، به‌طور کتبی و شفاهی در جهت بهبودی اثر و برای راهنمایی نگارنده، مقاله‌ها و تذکراتی خیرخواهانه و گاه شتاب‌زده داده شد که از همۀ آنان سپاسگزار است.

نگارنده باور دارد که اثری را می‌توان با دنیای پژوهش گره زد که محک نقد سالم بر آن تابیده شده باشد. از نقد سالم سخن رفت و بی‌مناسبت نیست تا از مقدمۀ کتاب «نقد ادبی» اثر مرحوم زرین‌کوب برای تمرین نقد‌نگاری یادی و اشارتی شود، مرقوم داشته‌اند: آنجا که کتابی و اثری را باید انتقاد کرد اگر منتقد به قدر کفایت دلیر و گستاخ باشد در یک دم تمام زحمت و کار نویسنده را خط بطلان می‌کشد و بر باد می‌دهد و اگر از دانایی و انصاف نیز به گمان خویش بهره‌ای دارد به اصلاح و تصحیح آن می‌پردازد.

در چاپ پیشین تلاش بسیار شد تا سخنی به خطا از قلم نگریزد، ولی امکانات موضوعی که انتخاب شده بود این خواسته را مشکل می‌کرد، گستردگی وسیع اسامی و رمز‌و‌رازهایی که حاکم بر آن‌ها بود ایجاب می‌کرد تا از تمامی نوشته‌ها و نقل قول‌هایی که به‌دست می‌آورد برای تکمیل و بهتر شدن مطالب استفاده کند، در نتیجه گاهی بعضی از آن‌ها از اعتبار لازم برخوردار نبود، اما دریغم می‌آمد آن‌ها را کنار گذارم، با این منظور که شاید توسط نگارنده دیگری شکاف‌های پیش آمده اصلاح شود، در نتیجه با اشاراتی که شد در چاپ اخیر تعدادی از مدخل‌های موجود اصلاح گردید که به همراه افزوده‌هایی که بیش از هزار مدخل را شامل می‌شود به چاپ سپرده شد.

 

شناسنامه کتاب
عنوان: «نامهای مستعار نویسندگان و شاعران معاصر ایران»
پدیدآور اصلی: عباس مافی
موضوع: فهرستواره ها
ناشر: مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
تاریخ اثر: 1393
مشخصه‌ی ظاهری: 462ص. چاپ دوم. با تجدیدنظر و اضافات.
شمارگان: 500 نسخه
قیمت: 28000تومان

علاقمندان می توانند این کتاب را در غرفۀ مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در نمایشگاه کتاب تهیه کنند.
غرفۀ مرکز در نمایشگاه: راهروی 12، غرفۀ 18

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه