سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش تصویری ایران دورت بگردم - مدرسه یخنوردی شمشک

گزارش تصویری

ایران دورت بگردم - مدرسه یخنوردی شمشک

عكس: محمد جهان آبادی - سهیلا علیپور

دره هملون، دره کوچک و کمی صخره‌ای در 30 کیلومتری جاده جاجرود بعد از روستای میگون پس از پل آهنی، واقع است و دارای آب و هوای خنک درفصل بهار و اوایل تابستان است. مسیر روستا، تنگه و دره زیبای هملون از جاده شمشک آغاز شده، با عبور از تنگه‌ای صخره ای و یک شیب ملایم از کنار جویباری زیبا به سمت دشتی پر گل امتداد می‌یابد. منطقه تاریخی لار هملون، قلعه کیقباد و غارهای کوچک در دل صخره‌ها و مدرسه یخنوردی و صخره نوردی از جمله جاذبه‌های این منطقه است.

غار هملون در در دره‌ هملون قرار دارد. دسترسی به آن آسان و رسیدن به آن از جاده‌ اصلی میگون- شمشک به حدود 15 دقیقه راهپیمایی نیاز دارد. به دلیل وجود سوراخ‌ها و غارهای سنگی با اندازه‌های گوناگون در طول دره ابتدا همه لانه نام گرفته و به مرور به هملون تبدیل شده است.

در بین غارهای دره‌ هملون دو غار بزرگ‌تر وجود دارد که به نام‌های هملون کوچک و هملون بزرگ مشهور هستند. هملون کوچک کمی بالاتر از رودخانه و در زیر تاق سنگی بزرگی قرار دارد، درازای غار حدود 60 متر و معمولا مرطوب و لغزنده است. برای رسیدن به هملون بزرگ باید چند دقیقه‌ای از یک دامنه پرشیب پس از هملون کوچک بالا رفت. هملون بزرگ حدود 100متر درازا دارد. هر دو غار در آهنی بزرگی دارند که قرار بوده است جلوی دهانه‌ی اصلی نصب شود. این درهای آهنی بزرگ راهنمای خوبی برای پیدا کردن غار هستند.


گفتنی است شِمشَک یکی از شهرهای بخش رودبارقصران شهرستان شمیرانات استان تهران می‌باشد.

 

دیدگاه‌ها   

0 #1 Guest 1391-10-12 07:04
خدا قوت دستتان درد نکند....ایران دورت بگردم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه