سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری گذری بر میراثهای معنوی و تاریخی شهرستان پیشوا

گردشگری

گذری بر میراثهای معنوی و تاریخی شهرستان پیشوا

خبرگزاری مهر: شهرستان پیشوا مانند دیگر مناطق پرجاذبه استان تهران، چندین مکان گردشگری را در خود جای داده که مهمترین و ارزشمندترین میراث آن مرقد مطهر امامزاده جعفربن موسی الکاظم(ع) است.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

به گزارش خبرنگار مهر، پیشوا یکی از بخشهای شهرستان ورامین بود که به تازگی از این منطقه منفک و به شهرستانی مجزا تبدیل شده است.

پیشوا از شمال به تپه های کم ارتفاع دامنه های جنوبی رشته کوه البرز، از مشرق به شهرستان گرمسار و بخش ایوانکی در استان سمنان، از جنوب به بخش جوادیه، از مغرب به بخش مرکزیِ شهرستان ورامین و شهرستان پاکدشت محدود می شود و مشتمل است بر دو دهستانِ عسکریه و بهنام سوخته جنوبی و شهر پیشواست.

آبادیهای این شهرستان در دشت گسترده ای قرار گرفته اند، این دشت، با شیب ملایمی از مغرب به مشرق(ادامه دشت ورامین) امتداد دارد. برخی از آبادیهای آن نام کهن مانند "ماسین" و "قلعه سین" و سِناردَک" دارند.

در لغت نامه دهخدا واژه پیشوا چنین آمده ‌است: "پیشوا قصبه ‌ای جزو دهستان بهنام سوخته بخش ورامین است، سکنه آن فارسی ‌زبان هستند و آب آنجا از قنات ورامین و محصولات آن غلات و صیفی، باغات و چغندر قند است".

زمینهای کشاورزی و باغهای پیشوا در قدیم با آب نهرهای منشعب از جاجرود و قنات آبیاری می شد، اما امروزه با چاههای عمیق و نیمه عمیق آبیاری می شود.

آستان امامزاده جعفر(ع)؛ جاذبه ای که مانندش در هیچ جای عالم نیست

در کنار بازار قدیمی و تاریخی این شهر کهن و مذهبی، آستان جلیل القدر امامزاده جعفربن موسی الکاظم(ع) قرار دارد که گلی از گلزار پاک جدش رسول الله(ص) است.

امامزاده جعفر(ع) عالم دانشمنـد و زاهد که صحـن و ســرای زیبـا و مطهـرش هر روزه در شهـر پیشــوا، منزلگه هزاران عاشق دلسـوخته به خـاندان عصمت و طهارت اسـت، بنا بر نوشـته کتـب انساب، یکی از فرزندان بلافصل  حضرت امام مـوسی کاظم (ع) است.

بنای مجلل و باشکوه بقعه امامزاده جعفر بن موسی الکاظم (ع) در زمان سلطنت شاه طهماسب صفوی ساخته شده و محراب داخلی حرم در قسمت جنوب بنای بقعه قرار دارد؛ ازاره داخلی مقبره تا ارتفاع  1.5 متری با کاشیهای معرق فیروزه ای، مشکی، زرد و سفید بر زمینه لاجوردی با نقوش تزیینی اسلامی مزین شده و در اواخر دوران پهلوی، بالای ازاره داخل حرم و گنبد نیز به طور کامل، آینه کاری شده است.

ضریح متبرک این مقبره در وسط گنبد خانه بر روی پایه ای 30 سانتیمتری از سنگ مرمر سبز رنگ قرار دارد و از جنس طلا و نقره است که با هنر میناکاری تزیین شده و کتیبه های آن با خط ثلث و نستعلیق نوشته و در سال 1371 هجری شمسی ساخته و نصب شده است؛ در پایان کتیبه ای که روی درب ضریح سابق مرقد مطهر موجود است، تاریخ سال 944 هجری قمری حک شده و در پایین کتیبه داخل حرم که به خط ثلث است، نام شاه طهماسب صفوی و تاریخ 956 هجری قمری ثبت شده است.

گنبد این بنای مجلل که از جمله آثار ارزشمند معماری مذهبی ایران است، دارای 21 متر ارتفاع و 9.5 متر قطر است که به شیوه دو پوش ساخته شده و فاصله بین پوش اول و دوم آن هفت متر است و بر روی پایه شانزده ضلعی با هشت پنجره است که چهار پنجره آن دارای شیشه رنگی است.

بنای بقعه امامزاده جعفر(ع) در زمان شاه طهماسب صفوی ساخته شده و بعدها در زمان قاجاریه، به دستور فتحعلی شاه قاجار تعمیر و ایوان اصلی آن در ضلع شرقی بقعه احداث شده و در دوران پهلوی تعمیرات گنبد، آینه کاری داخل حرم و دیگر تزیینات داخلی و خارجی این آستـان مقدس انجـام شد، ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توسعه آستان مقدس این امامزاده در قالب طرح جامع آغاز و بناهایی ساخته و اقداماتی انجام شده که هم اکنون نیز ادامه دارد.

وجود متبرک این امامزاده عظیم الشأن همچون درّی درخشان در مرکز شهر تاریخی و مذهبی پیشوا قرار دارد و  همه روزه منزلگاه حاجتمندان و عاشـقان خاندان پاک پیامبر اعظم(ص) است.

صحن مطهر امامزاده جعفر(ع)

امامزاده عبدالله(ع)

از جمله مناطق زیبا و زیارتی اطراف شهر پیشوا، صحن امامزاده عبدالله(ع) است که در نزدیکی روستای قلعه بلند قرار دارد، این امامزاده زیبا و تاریخی از جمله مناطق بکر و دست نخورده در این منطقه محسوب می شود که سالانه پذیرای عده زیادی از زائران است.

امامزادگان خلیل الله و ابراهیم(ع) معروف به "دو تن"

امامزادگان خلیل الله و ابراهیم(ع) معروف به "دو تن" از جمله مراکز زیارتی پیشوا به حساب می آید؛ سبک معماری گنبدی شکل و بدون هیچ گونه تزئینات داخلی و خارجی که فقط سردر شرقی ورودی آن کتبیه کاری تعمیر بنا در سال 1375 هجری شمسی که توسط حاج عبدالوهاب تاجیک تعمیر شده است. مدخل ورودی امامزاده رو به شرق است که در چند سال اخیر حسینه ای برای اجرای مراسم بنا شده و دربی هم در قسمت شمال امامزاده باز کرده اند. داخل حرم با کمی گچبری تزئین شده است.

ساختمان امامزاده از سطح زمین 50 سانت پایین تر است. ایوانی بزرگ که در دوران قاجار الحاق شده است قسمت ورودی شرقی است. مصالح آن آجر و خشت و ملات گل است که مورد احترام اهالی روستاهای اطراف است.

امامزادگان ابراهیم و خلیل الله(ع) هر دو تن از نسل امام موسی بن جعفر(ع) هستند، ضمناً در فاصله 500 متری جنوب امامزادگان دو قلعه باستانی بوده که در چند دهه اخیر کاملاً تخریب شده است.

امامزاده ابراهیم(ع) روستای سناردک

امامزاده ابراهیم(ع) در کنار جاده ابردژ یا قلعه بلند واقع شده، قبرستان بزرگ که حدود سه هکتار زمین است که حسینیه بزرگی به همت مردم در کنار شمال برای مراسم مذهبی مهیاست. ساختمان امامزاده ابراهیم امروز در دست بازسازی کامل قرار گرفته که چند سالی معلق مانده بود امامزاده دارای زائر فراوانی است.

تپه سلام

تپه مرتفع سرسبز و پرطراوت که مشرف بر شهر است و چشم انداز زیبایی از دشت پیشوا و حتی جنوب شرق استان تهران را داراست.

فضای تپه از درختان کاج پوشیده شده و آبنما و آب روانی در آن جاری است که روح را جلا می دهد و مکان خوبی برای استراحت و تفریح محسوب می شود.

آب انبار حصار گلی

در شرق جاده پیشوا به مبارکیه در دو کیلومتری شرق جاده اصلی، روستایی به نام حصار گلی قرار دارد. آب انبار حصارگلی در داخل روستایی واقع است و 27 کیلومتر با ورامین فاصله دارد. این اثر تاریخی که تا اواخر دوره قاجاریه مورد بهره برداری قرار می گرفت، تمامی از آجر و ملات گچ شکل گرفته و راه دسترسی به مخزن آب از یک ردیف پلکان آجری امکان پذیر است.

تپه شغالی

این تپه در دامنه شمال غربی تپه های طبیعی شهر پیشوا واقع شده است. عناصر معماری در تپه شغالی، خشت خام و چینه است. نوع و سبک تزئینات اشیای سفالی و نیز شکل ساخت ظروف و مواد تشکیل دهنده آنها نشان می دهد که این مکان در اواخر هزاره ششم پیش از میلاد برای زیست انتخاب شده است. تپه شغالی در تاریخ 11 شهریور ماه 82 به ثبت ملی رسیده است.

تپه سفالین پیشوا

محوطه باستانی تپه سفالین شهر پیشوا که شامل زمینی وسیع به صورت تپه ماهورهای پراکنده است، که به طور کامل پوشیده از سفالینه های خاکستری و آجری منقوش هزاره دوم و آغازین سده های هزاره اول قبل از میلاد است.

در کاوشهای صورت گرفته از عمق 385 سانتی متری تپه سفالین شهر پیشوا، پس از یک لایحه سیلابی و بر روی خاک بکر، آثار و بقایای سفتلهای مربوط به اواخر هزاره ششم و هزاره پنجم قبل از میلاد به دست آمده است.

جاده سنگفرش

جاده سنگفرش نیز از راهای قدیمی دوران صفویه که با سنگ و ملات ساخته شده است. ظاهرا دلیل ساخت این راه، وجود بارانهای فصلی بوده است که منطقه را تبدیل به ییلاق می کرده است، در امتداد این جاده نهرهای فصلی و رودگلو وجود دارد که آثار پلهایی بر روی انها قابل مشاهده است.

روستاهای طارند علیا و سفلی

این روستاها از آبادترین روستاهای بخش پیشواست. قلعه های دوران صفویه این روستا بسیار فعال بوده اند و در دوران شاه عباس صفوی این روستا خالصانه بوده که به شاعر که شعر به او اهدا می کردند دستور می داده تا روستایی آباد به او داده شود روستای طارند که از دهات ورامین و دارای باغستان بسیار است به آنان داده می شده. دارای محصولاتی مانند غلات صیفی جات پنبه، کاهو، گوجه و بادمجان و علوفه های دامی و دامپروری و کشاورزی در آن رونق فراوان دارد.

هنر فرشبافی زنان این روستا همچنان پا برجاست. قدیمی ترین اقوام ساکن این روستا تاجیک، شاهسوند، هداوند و علیگاهی کتی می باشند.

پارک بزرگ جنگلی

این پارک بر فراز تپه های مشرف بر شهر، محل ارتزاق و سیاحت خوبی است برای بازدید کنندگان. این پارک با وسعت بیش از 40 هکتار یکی از بزرگترین و زیباترین پارکهای شهرستانهای جنوب شرق استان تهران است که پوشیده شده از درختهای سربه فلک کشیده سرو و کاج که زیبایی خاصی به شهر بخشیده است به طوری که از فواصل دور قابل رؤیت است.

یخچال طبیعی سنتی روستای طارند سفلی و علیا

یخچال طبیعی سنتی روستای طارند سفلی و علیا از سه قسمت تشکیل شده است: 1- مخزن، 2- سقف، 3- درب.

بافت اولیه مخزن یخچال که از عمق چهار متری زمین ساخته شده این گروه یخچالها که در سرزمین کویری ایران بنا شده است خود به تنهایی گویای یک ورق از سند تاریخ دوران گذشته از سرزمین ورامین را حکایت می کند که به صورت دایره ای با گنبد بلند با ارتفاع 9 متر از کف زمین است.

با دو متر ضخامت که کم کم هر چه بالاتر می رود از ضخامت آن کاسته می شود. پله ای دور تا دور آن تا آخرین ارتفاع دور می زده جهت تعمیر و کف یخچال از سطح زمین چهار متر عمق دارد این یخچال با آجر و ساروج و خشت خام ساخته شده است و شکل مخروطی مدور آن از استحکام کافی برای ذخیره یخ و مقابله با گرما برخوردار است. یخچال گنبد مخروطی بلند است که در قسمت پایه بسیار ضخیم ساخته که به شکل گنبدی باریک تبدیل شده بود.

این یخچال طبیعی، سنتی به منظور رفع گرمای سرسخت دشت ورامین ساخته شده است و به منظور جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب مخروطی شکل یخچال طارند تا ارتفاع 9 متر به بالا می رود.

این یخچال با دو دهانه باریک برای ورود و برداشت یخ که در شبهای سرد زمستان نهر آب در دورن گودالها بسته سپس یخچالدار با اره و داس و دیلم یخ را می بریده و قطعه قطعه می کرده و داخل یخچال منتقل می کرده اند و در فصل گرم تابستان در یخچال را می پوشانده و مورد استفاده قرار می گرفته است.

.......................

گزارش: مینا شمسی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید