سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری ایران دورت بگردم - سفر به تاریخ در موزه ایران باستان

گردشگری

ایران دورت بگردم - سفر به تاریخ در موزه ایران باستان

موزه ملی ایران با قدمتی بیش از 70 سال، با دارا بودن سیصد هزار شیء و زیربنایی بیش از 20 هزار مترمربع نه تنها بزرگترین موزه باستان شناسی و تاریخ ایران است بلکه از نظر حجم، تنوع و کیفیت آثار نیز جزء یکی از چند موزه معتبر جهان محسوب می‌شود.

FW0663 - adidas samba ireland live score last night - adidas Futurenatural Shoes Vivid Red Mens | Trending

 

عکس و گزارش: محمد جهان‌آبادی

موزه ملی ایران با قدمتی بیش از 70 سال، با دارا بودن سیصد هزار شیء و زیربنایی بیش از 20 هزار مترمربع نه تنها بزرگترین موزه باستان شناسی و تاریخ ایران است بلکه از نظر حجم، تنوع و کیفیت آثار نیز جزء یکی از چند موزه معتبر جهان محسوب می‌شود. برطبق اسناد تاریخی در سال ۱۲۹۵ هجری شمسی هنگامی‌‏که وزارت معارف و صنایع مستظرفه در ایران تأسیس شد، اولین موزه ایران (به معنای اعم آن) به نام “موزه ملی” به کوشش مرتضی قلی خان ممتازالملک در یکی از اتاق‌‏های مدرسه دارالفنون برپا گردید.

با شروع به کار نخستین موزه ایران و پی بردن عموم به اهمیت حفظ آثار تاریخی و فرهنگی و نیز همزمان با آغاز حفاریهای باستان شناسان اروپایی در شوش به سرپرستی “ژاک دمرگان” در سال ۱۳۰۶ لزوم ایجاد موزه ای برای نگهداری و نمایش آثار کشف شده از حفاریها احساس شد. به همین دلیل دولت وقت به “آندره گدار” معمار فرانسوی که مطالعات شرق‌‏شناسی فراوانی نیز داشت، مأموریت داد تا نقشه نخستین موزه علمی ایران را طراحی کند.

گدار این ساختمان را به سبک معماری ایرانی و با الهام از ایوان بلند طاق کسری طراحی کرد. در این طرح وجود یک حیاط مرکزی و ورودی طاق ضربی و استفاده از آجرهای قرمز و ستون‌‏های تزئینی، شاخصه‌‏های معماری کاخ کسری تیسفون و کاخ اردشیر فیروزآباد متعلق دوره اشکانی و ساسانی را به‎‌‏وضوح نشان می‌‏دهد؛ که چنین طرحی کاملا متناسب با اهداف و فعالیت‌‏های موزه ملی بود. ساخت این موزه با همکاری آندره گدار و معماری “حاج عباس قلی معمار باشی” در سال ۱۳۱۴ آغاز و پس از ۲ سال مورد بهره‌‏برداری قرارگرفت.

این موزه در فرهنگ موزه داری ایران به عنوان موزه مادر به شمار می رود که هدف از برپایی آن، نگاهداری در آثار گذشتگان و انتقال آنها به آیندگان، شناخت و نمایش سهم ایرانیان در بالندگی فرهنگ و تمدن جهانی و تلاش در بهبود و افزایش میزان دانش عمومی مردم شده است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه