سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری شمیرانات؛ جاذب همیشگی جمعیت گردشگری - مناطق دیدنی از موزه‌ها تا کاخها و قلعه‌ها

گردشگری

شمیرانات؛ جاذب همیشگی جمعیت گردشگری - مناطق دیدنی از موزه‌ها تا کاخها و قلعه‌ها

شمیرانات به واسطه نزدیکی به تهران و داشتن آب و هوای شادی بخش و دلپذیر، همواره جاذب جمعیت گردشگری بوده و دارای مکانهای دیدنی و آثار تاریخی و دیدنی قابل توجهی است.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | efootwear.eu • Shoes for: men, women and kids • Hanbags and accessories , Giftofvision

به گزارش خبرنگار مهر، شمیرانات یکی از شهرستانهای استان تهران است که در ناحیه شمال استان قرار گرفته، پیچیدگی عجیبی با شهرستان تهران دارد و نگین البرز لقب گرفته است.

شمیران که روی هم رفته به معنی "بلندجای" است، یکی از فرمانداریهای استان تهران به شمار می رود که با روستاهای کهن و زیبایش در دامنه جنوبی کوه البرز از شمال به بخش رودبار قصران، از شرق به بخش رودبار قصران، از شرق به بخش لواسان و دماوند، از جنوب به شهرستان تهران و از غرب به بخش کن و سولقان و شهرستان کرج محدود می شود.

این منطقه زیبا، جذاب و خوش آب و هوا تا قبل از صنعتی شدن شهر تهران و زندگی ماشینی امروزی دارای اهمیت فوق العاده ای بوده است.

تجریش مرکز این شهرستان است که یکی از مراکز اصلی خرید تهران محسوب می شود، ضمن آنکه بسیاری از مردم تهران تعطیلات آخر هفته خود را با رفتن به کوههایی که در این منطقه قرار داد سپری می کنند.

اگر به یکی از کوههای این منطقه یعنی دربند، درکه، توچال، کلکچال، دارآباد و ... بروید علاوه بر ورزش از هوای دلپذیر و چشم انداز رودخانه ها و طبیعت کوهستانی زیبایش هم بهره مند خواهید شد.

از نظر تاریخی نیز وجود مجموعه های تاریخی و فرهنگی سعدآباد و نیاوران و موزه های متعدد بر غنای تاریخی این منطقه افزوده است. با پاکیزه نگه داشتن این میراث گرانقدر البرز، آرامش را برای فرزندان خود نیز به یادگار بگذارید.

موزه ها و کاخهای دیدنی شمیرانات

موزه حیات وحش

از غنی ترین موزه تاریخ طبیعی ایران حتماً بازدید کنید. آنجا می توانید گونه های متنوع موجودات زنده را شناسایی کرده و با محیط زندگی و اسامی آنها آشنا شوید. پستانداران، خزندگان، آبزیان و حشرات زنده در این موزه نشان داده می شوند.

نمایی از مجموعه فرهنگی کاخ موزه سعدآباد

کاخ موزه سعدآباد

این مجموعه با ارزش و تاریخی که حدود 110 هکتار وسعت دارد با 18 کاخ کوچک و بزرگ پس از پیروزی انقلاب اسلامی به موزه تبدیل شد.

موزه هایی چون موزه پژوهشی مردم شناسی، آبکاری، هنرهای زیبا، کاخ موزه ملت، کاخ موزه سبز، نظامی، بهزاد موزه ملی آب، خط و کتابت میرعماد، فرشچیان، ملل و ... موزه های این مجموعه اند که دیدن همه آنها، شاید خود یک روز کامل وقت نیاز داشته باشد.

کاخ موزه نیاوران

این بنا که در ضلع شمال پارک 63 هزار مترمربعی نیاوران قرار گرفته دارای تزئینات چشمگیری در داخل است. بنای این کاخ مربوط به سال 1347 است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی درهای آن به روی مردم گشوده شد. کاخهای صاحبقرانیه، نیاوران، موزه جهان نما و کوشک احمد شاهی در دل این مجموعه قرار گرفته اند.

کاخ مظفری

در ضلع جنوبی شهر اوشان کاخی است که در زمان سلطنت مظفرالدین شاه ساخته شده است. طرح اصلی کاخ به صورت برون گرا احداث شده و گرداگرد آن در طبقات اول و دوم ایوانی در نظر گرفته شده است.

جاذبه های گردشگری و ورزشی

مسیر کوهپیمایی دربند

با طی مسافتی بسیار کوتاه از میدان تجریش به سمت میدان دربند می توانید یک روز بسیار دل انگیز را در آب و هوای تازه این منطقه بگذرانید.

مسیر کوهپیمایی دربند از میدان مجسمه آغاز می شود و در دل البرز ادامه می یابد. در ادامه مسیر، آبشار دوقلو قرار دارد که در ارتفاع 2700 متری واقع شده و بلافاصله پس از آن به پناهگاه شیرپلا می رسید که برای رفع خستگی امکاناتی نظیر خوابگاه، غذاخوری، بوفه، آب و انواع و اقسام نوشیدنی و غذا برای شما فراهم شده است.

در ادامه شیرپلا می توان تا قله توچال رفت که به بام تهران شهرت دارد. هر چند از ولنجک هم می توانید با تله کابین تا ایستگاه هفتم آن بروید و از آنجا به سمت توچال طی مسیر کنید.

در این ایستگاه که ارتفاعش از سطح دریا 3700 متر است، می توان در زمستانها از پیست اسکی توچال بهره برد و تابستانها هم فرصت دلنشینی برای لذت بردن از آب و هوای خنک و کوهستانی در اختیارتان می گذارد.

نمایی از ارتفاعات دربند

مسیر کوهپیمایی درکه

این مسیر نیز همانند دربند و کلکچال از جذابیتهای بسیاری برای اهالی تهران که فرصت خروج از شهر و سپری کردن اوقات فراغت در حومه شهر را ندارند، برخوردار است. برای رسیدن به قله از چند راه فرعی می توان عبور کرد. در تمام مسیر راهپیمایی از حاشیه رودخانه ای عبور می کنید که آب آن در طول سال جاری ولی دارای نوسان است.

انتهای مسیر راهمپیمایی هم پناهگاه پلنگ چال قرار دارد. که دارای امکانات اقامتی برای شما و همراهان است. این پناهگاه در ارتفاع2550 متری از سطح آبهای آزاد قرار گرفته است.

پیست اسکی شمشک

این پیست در حدود 58 کیلومتری شمال شرق تهران قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا 3600 متر است. طول پیست اسکی شمشک بیش از 3000 متر بوده و در طول سال مورد استفاده ورزشکاران قرار می گیرد. در این مجموعه علاوه بر هتلها و مهمانپذیرها، تله سی یژ و تله اسکی بشقابی نیز وجود دارد. علاوه بر آن بسیاری از مسابقات و رقابتهای داخلی و بین المللی هر ساله در آن برگزار می شود و در شمار بهترین پیستهای جهان قرار دارد.

معرفی پارکهای شمیرانات

پارک جمشیدیه

این پارک که حتی در گرمترین روزهای تابستان هم از هوای خنکی برخوردار است. یکی از دیدنی ترین پارکهای تهران محسوب می شود.

پارک جمشیدیه مرتفع ترین پارک تهران با فضایی کوهستانی و مسیرهای سنگفرش شده و مجسمه های سنگی زیبا است که بازدید از آن و سپری کردن اوقات فراغت، خستگی یک هفته پر مشغله کاری را از تن به در می کند.

از داخل این پارک می توان به دامنه های کلکچال رفته و از این مسیر کوهپیمایی تا برج کلکچال ادامه مسیر داد. خستگی کوهپیمایی، در این برج که در واقع پناهگاهی برای کوهنوردان هم هست با یک صبحانه گرم و مشاهده چشم انداز زیبایی شهر تهران از تن به در می شود. اگر به محوطه برج کلکچال رسیدید، یعنی در ارتفاع 2622 متری از سطح دریا قرار دارید. می توانید تصور کنید که هوا در آنجا چقدر روح نواز است.

پارک دارآباد

در منطقه دارآباد علاوه بر بازدید از موزه حیات وحش می توانید ساعات دل پذیری را در تنها پارک ساحلی تهران بگذرانید. در طراحی محیط 1000 متر مربعی این پارک از پارک ساحلی زاینده رود اصفهان الهام گرفته شده است.

پارک نیاوران

این پارک زیبا با وسعت 63000 مترمربع که تا سال 1348 صاحبقرانیه نامیده می شد در جنوب کاخ نیاوران قرار دارد. در این پارک، کتابخانه، آمفی تئاتر روباز، زمین بازی کودکان، مجموعه ورزشی و کانون زبان وجود دارد.

جاذبه های گردشگری و مذهبی

امامزاده صالح(ع)

بقعه این امامزاده در میدان تجریش قرار گرفته و در تمام روزهای سال افراد زیادی برای زیارت به آن می روند. این بنا در سال 1368 به طور کلی تخریب و با کاشی کاری جدید بازسازی شد. در گورستان امامزاده صالح و در جوار بقعه، شخصیتهای مطرح سیاسی و اجتماعی به خاک سپرده شده اند.

امامزاده قاسم(ع)

در ارتفاعات شمالی شهر تهران بنایی مربوط به سال 936 هجری است که دارای برج هشت ضلعی با گنبد دوپوش و کاشی کاری شده است. ساختمان اصلی این امامزاده در زمان فتحعلی شاه بنا شده و عمده مصالح به کار رفته در آن آجر، ملات و کاشی است.

امامزاده موسی(ع) و چنار کهنسال

در ضلع جنوب غرب مسجد امام حسن عسگری(ع) روستای لواسان بزرگ بنای برج مقبره ای وجود دارد که دارای هیچ الحاقی نیست و در ضلع شمال شرقی بنای امامزاده درخت چنار کهنسال وجود دارد که بیش از هفتصد سال عمر دارد و دارای پنج تنه قطور است و قطر تنه اصلی آن در سطح زمین حدود 15 متر است.

امامزاده سید خسرو

این امامزاده که بنایی هشت ضلعی و ساخته شده از سنگ دارد. در ضلع شمال غربی روستای نصرآباد در منطقه آیگه واقع شده است. قدمت بنای اصلی این برج آرامگاهی به قرون میانی اسلامی می رسد.

امامزده ابراهیم(ع) آبنیک

این امامزاده در شمال غربی روستای آبنیک قرار گرفته و قدمت بنای اولیه آن به قرون پنج و شش هجری می رسد.

گورستان ظهیرالدوله

این گورستان که مدفن تعدادی از مشاهیر، شعرا و بزرگان معاصر است در خیابان دربند، خیابان ظهیرالدوله قرار دارد.

بازار تجریش

پیشنهاد می کنیم پس از زیارت امامزاده صالح(ع) حتماً سری هم به بازار تجریش بزنید. این بازار قدیمی از نظر معماری، فرم و ساختار بناها ویژگی منحصر به فردی ندارد اما از نظر تاریخی به ویژه قرار گرفتن مجموعه ای امامزاده، مسجد و ... بسیار مورد توجه است. این بازار از ضلع جنوبی پل تجریش شروع و تا ابتدای میدان قدس ادامه دارد.

باغ فردوس

این خانه ارزشمند و تاریخی که در محل نزدیک به انتهای خیابان ولی عصر، نرسیده به تجریش قرار گرفته دارای گچبریهای کم نظیری در داخل است. این بنا به دوران جوانی قاجار متعلق بوده و هم اکنون موزه سیما در آن واقع شده است.

نمای بیرونی خانه و موزه پروفسور حسابی

موزه پروفسور حسابی

نام پروفسور حسابی برای همه ایرانیان شناخته شده است. این استاد شناخته شده در سطح جهانی که همگان از وی به عنوان یک دانشمند برجسته یاد کرده و ایشان را در زمره مفاخر تاریخ ایران و جهان به شمار می آورند، خانه ای در شمیران و منطقه تجریش داشته است. این خانه در سال 72 به موزه ای تبدیل شد که در آن وسایل شخصی، مدارک علمی و تحصیلی، تقدیرنامه ها و عکسهای قدیمی ایشان به نمایش گذاشته شده است.

تکیه نیاوران

در مرکز دهکده قدیمی نیاوران که روبروی محوطه کاخ نیاوران قرار دارد بنای قدیمی با معماری و فرم خاص خود به چشم می خورد. تکیه نیاوران صحنی مسقف با ستون چوبی بزرگ و یک سقف شیروانی متناسب با خانه های قدیم شمیران دارد. ناصرالدین شاه در سال 1237 دستور ساخت این بنا را صادر کرد.

شهر اوشان

در 15 کیلومتری شمال غربی جاده زیبای لشگرک قرار دارد. این شهر به دلیل آب و هوای مطبوع خود بسیار مورد توجه ساکنان پایتخت است. اگر گذارتان به این محل زیبا یا سایر روستاهای خوش آب و هوای شمیران افتاد نگهداری از محیط زیست را به فرزندان خود هم بیاموزید تا میراث طبیعی تهران برای آیندگان هم همچنان جذاب و دیدنی بماند.

رودبار قصران و لواسانات

رودبار قصران و لواسانات هم با شهرهایی چون اوشان، فشم، میگون و روستاهای کوهستانی و زیبای دیگر یکی از نقاط ییلاقی و خوش آب و هوای شمیران است که شما را مبهوت خود می کند.

قلعه امامه

در ضلع شمال روستای امامه قلعه ای است که بر فراز صخره ای سنگی در میان دو شاخه باغ تنگه واقع شده است و قدمت آن بر اساس شواهد یاد شده به اوایل دوره اسلامی می رسد.

غارها و آبشارهای معروف شمیرانات

غار اسبول

این غار که در دره ای به همین نام در شرق اوشان قرار گرفته در حقیقت متشکل از سه غار است که کاملاً طبیعی هستند و در هیچ نقطه ای از غار کنده کاری دیده نمی شود. در باور مردم است که این غار زمانی آتشگاه بوده، هر چند هیچ اثری از آتش در آن دیده نمی شود.

غار هملون

این غارها در تنگه هملون در نزدیکی میگون قرار دارند و در حقیقت از دو غار تشکیل شده اند. دهانه یکی حدود سه متر با عمق 20 متر و دهانه دیگری سه متر و نیم با فضایی به اندازه 24 مترمربع در داخل است. از جاده شمشک هم می شود به سمت این غارها رفت اما مسیر دستیابی به آنها کمی مشکل است هر چند زیبایی شگفت انگیز دارد.

آبشارهای ناران و کفترلو

آبشار ناران در 700 متری لواسان کوچک با جریان دائمی آب بر روی صخره سنگی و آبشار کفترلو در دوره های سرسبز شمال روستایی کند علیا دو تا از آبشارهای زیبای این منطقه اند.

تنها راه فعلی رسیدن به این آبشار با توجه به مالکیت بسیاری از فضاهای اطراف آن، از بخش شرقی آبشار است. اما برای رسیدن به آبشار کفترلو، راه کمی طولانی تر و البته زیباتر است و باید از روستای کند علیا و جاده خاکی آن به سمت دره ای مملو از باغات برویم که در انتهای این راه مالرو آبشاری زیبا به نسبت بلند و حوضچه آبریز آن جذابیت طبیعی این منطقه چشم نواز را دو چندان کرده است.

شمیران برای گردشگران و دوستداران طبیعت بسیار بیش از آن چیزی است که بتوان در این مجال کوتاه بیان کرد؛ علاوه بر همه اینها که گفتیم، دو سد لار "شمال شرق منطقه لواسان کوچک" و لتیان"جنوب منطقه لواسان کوچک" که بر روی رودخانه جاجرود بنا شده اند، چشم اندازهای زیبایی را برای گردشگران و ماهیگیران فراهم می کنند.

پیشنهاد ما این است که هیچ فرصتی را برای گذراندن اوقات فراغت در دل طبیعت شمیران از دست ندهید. از بازار تجریش و امامزاده صالح(ع) گرفته تا کاخ موزه ها و کوه ها و آبشارها و دشتها و ... را در ایام تعطیلات دیدن کنید.

با وجود چنین نگینی در کنار دستمان دیگر نباید نگران سلامتی و شادابی خود و خانواده مان باشیم. تنها باید برای حفظ زیبایی و پاکیزگی چهره این نگین البرز بکوشیم.

............................................

گزارش: مریم نادری

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه