سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری گران‌ترین خانه جهان (موزه مقدم) در تهران/ اشیاء این خانه قیمت ندارند

گردشگری

گران‌ترین خانه جهان (موزه مقدم) در تهران/ اشیاء این خانه قیمت ندارند

فاطیما کریمی

اشیای باستانی و منحصر به فرد گردآوری شده در خانه موزه مقدم باعث شد این بنای تاریخی در دهه ۴۰ به عنوان گران ترین خانه جهان معرفی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از گران‌ترین خانه‌های جهان در ایران و شهر تهران قرار دارد. خانه‌ای که نه خیلی بزرگ است و نه امکانات خاصی دارد. بلکه به خاطر اشیای باستانی که در معماری خانه به کار رفته، پروفسوری به نام پوپ در دهه ۴۰ در مقاله‌ای که به بررسی هنرهای ایران پرداخته بود این خانه را ارزشمندترین خانه جهان نامیده است.

این خانه در اختیار یک استاد با ذوق دانشگاه تهران به نام استاد محسن مقدم پسر احتساب‌الملک، شهردار دوره ناصرالدین شاه بوده است و چون به حوزه باستان شناسی و آثار تاریخی علاقه زیادی داشته، آثار باستانی که به غارت می‌رفته و یا فروخته می‌شده و در آستانه تخریب بوده، را جمع‌آوری می‌کرده و در خانه‌اش از آنها نگهداری می‌کرده است و قصد داشته با حفظ آنها بخشی از میراث فرهنگی در حال تخریب را برای همیشه حفظ کند.

استاد مقدم جز اولین باستان‌شناسان ایرانی بود که به همراه اساتید باستان شناسی در محوطه‌های تاریخی فعالیت می‌کرد.

او و همسرش سال‌ها خانه‌ای را ساختند که از همه نظر منحصر به فرد بود. چون در جای جای خانه یک اثر باستانی و یک هنر می‌بینید. از هنر باغ‌های ایرانی و ژاپنی گرفته تا معماری فرنگی و قاجاری. از کنار هم گذاشتن کاشی‌ها تا جمع کردن آثار باستانی.

تا وقتی صاحبخانه در قید حیات بود، اگر کسی حلقه بر در می‌زد، غلام حسن، سرایدار پیر و وفادار خانه، در را به رویش باز می‌کرد او در این خانه باغبانی و آشپزی می‌کرد بعد از فوت اهالی خانه او این خانه را به رسم امانت نگه داشت و سپس به دانشگاه تهران سپرد تا از آن به بعد آنها از خانه و وسایلش نگهداری کنند. حالا درهای این خانه به روی همه مردم باز است خانه‌ای که باید برای رسیدن به آن از صحن سرایدار گذشت.

آب زلال جاری شده در حوض و جوی‌ها بازدیدکنندگان را به سمت حیاط می‌کشاند حیاطی که در روزهای بهار گل‌های زیادی دارد و همه را متعجب می‌کند که چنین خانه‌ای در خیابان شلوغ امام خمینی قرار دارد. چون وقتی وارد خانه می‌شوی دیگر سر و صدای خیابان را نمی شنوی بلکه حیاطی را می‌بینی که ساکت است و می‌شود یک جای دنج در گوشه‌ای به تماشا نشست. بخشی از این خانه را استاد مقدم با صدف‌های دریایی تزئین کرده. بخشی دیگر را از کاشی‌هایی که از گوشه و کنار پیدا کرده چنان نقش داده که در نگاه اول فکر می‌کنید اینجا باید یک عمارت باشد. اما خانه استاد مقدم از نظر زیبایی کم از یک عمارت ندارد.

این را وقتی به در و دیوار خانه و ویترین اشیا نگاه کنید هم متوجه می‌شوید. اگر به حوضخانه رفتید کاشی زرین فام را هم که استاد مقدم روی دیوار نصب کرده ببینید. اصلاً به خاطر همین کاشی است که به اینجا گران‌ترین خانه می‌گویند. چون اشیای باستانی این خانه مثل همین کاشی آنقدر با ارزش است که قیمت ندارد. مثل هدایایی که استاد از افراد مختلف گرفته است و یا مجموعه پارچه‌ها و قلمدان‌ها.

خانه موزه مقدم به تنهایی یک موزه باستان شناسی مهم است موزه‌ای که هنوز هم خیلی از دانشجویان را برای تحقیق به سمت خود می‌کشاند.

برای دیدن این خانه به خیابان امام خمینی بروید. بعد از میدان حسن آباد و خیابان شیخ هادی راهنمایان موزه در انتظارتان هستند یادتان باشد در این ایام تا ساعت ۱۶ وقت دارید با پرداخت ۵ هزار تومان از آن دیدن کنید.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه