سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری رباط کریم با هفت هزار سال تاریخ در انتظار مهمانان نوروزی

گردشگری

رباط کریم با هفت هزار سال تاریخ در انتظار مهمانان نوروزی

خبرگزاری مهر: سرزمین تپه های باستانی و شکوهمند رباط کریم بستر مناسبی است برای بازدید مسافران و گردشگران نوروزی تا لحظات خوش بهار را در کنار تاریخ هفت هزار ساله برخی از آثار باستانی این منطقه سپری کنند.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | SBD - 100 Release Date - nike free hyperfeel cheap women boots shoes sale Tech Grey CT8527 - lunar glides by nike cleats for sale on craigslist

به گزارش خبرنگار مهر، عید بهای خوش انسانیت انسان است که به بهانه رویش دوباره رگهای زندگی، تبلوری از دوستی و محبت را آسوده، خیال زندگی دوستداران خویش می کند.

وقتی در پهنه عالم هستی بایدها و نبایدهای انسانی، ظهوری دوباره می یابد و حرکتی از بود و نبودها معنی پیدا می کند، آن زمان است که باید با نورانیت حرکتی منسجم به سوی حقیقت واحد که همان خداوند است، به یکباره رسید.

شهرستان رباط کریم در جنوب غربی تهران و به فاصله 35 کیلومتر از شهر تهران واقع شده است و از شمال به شهریار، از جنوب به ری، از شرق به اسلامشهر و از غرب به شهرستان ساوه محدود می شود.

این شهرستان اهمیت باستان شناسی و قدمتی هفت هزار ساله دارد که برای تایید این تاریخ می توان به وجود 32 تپه تاریخی، یک محوطه باستانی، یک قلعه تاریخی، 9 امامزاده و بفعه متبرکه و سه باب یخدان تاریخی، یک اصله درخت کهنسال و شش قلعه روستایی اشاره کرد.

قلعه سنگی یادگاری از دورره سلجوقیان

این قلعه که متعلق به دوره سلجوقیان است در نزدیکی رودخانه شور و جنوب شهر جدید پرند قرار گرفته است. پلان آن به سبک بناهای متداول دوران اسلامی، به صورت چهار ایوانی با یک حیاط مرکزی است و در درون این قلعه یک چاه آب به عمق 40 متر و یک آب انبار وجود دارد.

در اضلاع چهارگانه قلعه چهار برج مدور که قطر هر یک، پنج متر مربع است، وجود دارد که اضلاع چهارگانه قلعه همراه است با چهار اتاق مربع شکل با سقف گنبدی بسیار عالی از نظر معماری و سه، نیم برج در میان دیوارهای ضلع شرقی، غربی و شمالی به استحکام دیوارهای این قلعه کمک کرده است.

یخدان های قدیمی میراث گذشتگان

در غرب بافت شهر رباط کریم دو یخدان تاریخی قرار دارد که در ساخت آنها از چینه و خشت استفاده شده است. این یخدانها دارای پلان مدور و یک دیوار سایه انداز هستند، در گذشته از این یخبندانها در تابستانها استفاده های متعددی می کردند.

تپه ده حسن شاخصی از فرهنگ باستانی در رباط کریم

این تپه که در شرق روستای ده حسن قرار گرفته از تپه های مهم باستانی شهرستان رباط کریم بوده و یکی از شاخصهای فرهنگی و تمدنی این شهرستان است.

تپه ده حسن در برگیرنده دژ و قلاع دوران تاریخی با مصالح چینه و خشت است، این اثر به عنوان آثار هنری، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل بازارک اثری زیبا در جذب گردشگر

این پل بر روی رودخانه فصلی سیاب (سیاه آب) که در گذشته جاری بوده قرار گرفته است و در زمان خود به لحاظ اهمیت راه ارتباطی رباط کریم به ساوه و برقراری ارتباط شرق به غرب از ارزش فراوانی برخوردار است.

به طوریکه قبل از احداث جاده های جدید، در زمان جاری شدن آب رودخانه سیاب تنها راه ارتباطی بین کاروانسرای حاج کمال واقع در رباط کریم (شرق) و قلعه سنگی در غرب و راه ارتباطی به ساوه بوده است.

با وجود تعداد زیاد آثار باستانی در اطراف این شهر، شاید مردم کشورمان و حتی خود شهرستان شناخت کمتری نسبت به آنها داشته یا توجه چندانی به ارزش آنها ندارند.
 
فاطمه باقری در خصوص چرایی شناخت کم شهروندان نسبت به این آثار تاریخی گفت: اینجا زیاد شناخته شده نیست و مردم از وجود این اماکن زیارتی و تاریخی اطلاعی ندارند و فقط کسانی که در این نزدیکیها ساکن هستند و شاید بعضی رهگذران به طور اتفاقی سری به اینجا بزنند.

وی ادامه داد: اگر صدا و سیما از این اماکن تاریخی گزارش تهیه کند و از تلویزیون پخش شود، مردم منطقه و هموطنانمان از وجود چنین اماکنی آگاه شده و بیشتر از آنها استقبال خواهند کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رباط کریم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: رباط کریم از جمله شهرستانهای استان تهران است که آثار باستانی متنوعی دارد و باید با نگاهی متفاوت به آن بنگریم، آثار باستانی بیانگر پیشینه و فرهنگ و تمدن یک ملت است و پاس داشتن این میراث وظیفه تک تک ماست.

محمود بهارلو ضمن اشاره به این نکات پیرامون قلعه سنگی گفت: این قلعه که متعلق به دوره سلجوقیان است در نزدیکی رودخانه شور و جنوب شهر جدید پرند قرار گرفته است، پلان آن به سبک بناهای متداول دوران اسلامی به صورت چهار ایوانی با یک حیاط مرکزی است و در درون این قلعه یک چاه آب به عمق 40 متر و یک آب انبار وجود دارد.

وی ادامه داد: در اضلاع چهارگانه قلعه، چهار برج مدور که قطر هر یک پنج متر مربع است، وجود دارد که اضلاع چهارگانه قلعه همراه است با چهار اتاق مربع شکل با سقف گنبدی بسیار عالی از نظر معماری قرار گرفته و سه و نیم برج در میان دیوارهای ضلع شرقی، غربی و شمالی به استحکام دیوارهای این قلعه کمک کرده است.

وی از دیگر آثار تاریخی این شهر به یخدان های قدیمی و تپه ده حسن اشاره کرد و ادامه داد: در غرب بافت شهر رباط کریم دو یخدان تاریخی قرار دارد که در ساخت آنها از چینه و خشت استفاده شده است و این یخدانها دارای پلان مدور و یک دیوار سایه انداز هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی رباط کریم در پایان ضمن آرزوی  سالی سرشار از شادی و پیروزی برای هموطنان عنوان کرد: همه دستگاه های شهرستان رباط کریم آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی را داشته و اداره میراث فرهنگی نیز به عنوان متولی اصلی امر گردشگری آماده خدمت رسانی به تمام هموطنان است.

قصه پر رمز و راز پیشینیان

آثار باستانی این شهر که قصه قدمتی چندین هزار ساله را در گوش ما وارثان، آرام نجوا می کند شاید به اندازه ارزش واقعی آن  شناخته شده نباشد.

دیریست که پابرجا مانده اند تا به من و تو رسند؛ و اکنون بر ماست تا این میراث کم نظیر را بشناسیم و بشناسانیم که ارزش وارث بودن این گنجها به دریافتن بهای آن است.
 

..............................

مینا صفدری

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید