جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بزرگ‌ترین نقش‌برجسته‌ی کشور رو به انهدام است

یادمان

بزرگ‌ترین نقش‌برجسته‌ی کشور رو به انهدام است

نقش‌برجسته‌ی فیروزآباد، بزرگ‌ترین نقش‌برجسته‌ی کشور که یک دوره‌ی هزار ساله از تاریخ ایران باستان در آن به تصویر کشیده شده، به‌دلیل فرسایش شدید در حال انهدام است.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | Grailify - nike roshe mango premium gold pack High OG Panda - boys lime and gray flex nike shoes sale

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نقش‌برجسته‌ی فیروزآباد استان فارس در تنگاب و بین قلعه‌دختر و کاخ اردشیر اول واقع شده است و صحنه‌ی تبادل قدرت بین دو حکومت ایران باستان، یعنی اشکانیان و ساسانیان را روایت می‌کند.
 
 این نقش‌برجسته به‌عنوان بزرگ‌ترین نقش‌برجسته‌ی ایران و نخستین نقش‌برجسته‌ی دوره‌ی ساسانی در میان 38 نقش‌برجسته‌ی دیگر ساسانی است و به همین دلیل، جایگاه ویژه‌ای دارد؛ اما اکنون این اثر ارزشمند دچار فرسایش شدید شده و روبه ویرانی است.
 
 یک کارشناس مرمت آثار سنگی که تحقیقی درباره‌ی این اثر انجام داده، معتقد است: روند فرسایش در این نقش‌برجسته به‌شدت در حال افزایش یافتن است، به‌طوری که اثر را روبه انهدام برده است.

 علیرضا بهره‌مان که سال گذشته تحقیقاتی را درباره‌ی فرسایش این نقش‌برجسته انجام داد، به خبرنگار ایسنا گفت: پرسش اصلی من در این بررسی‌ها این بود که چرا نقش‌برجسته‌ی تنگاب نسبت به نقش‌برجسته‌های هم‌دوره‌ی خود و حتا نسبت به نقش‌برجسته‌های قدیمی‌تر، فرسایش بیشتری دارد.
 
 او با اشاره به آزمایش‌های دقیق انجام‌شده روی این اثر، بیان کرد: روند فرسایش در این نقش‌برجسته به‌شدت در حال افزایش است و اگر آن را ببینید کاملا مشخص است که قسمت‌های نزدیک به سطح زمین تا ارتفاع حدود 5 / 2 متری به‌شکل ورقه‌شده درآمده و در حال از بین رفتن است.

 وی ادامه داد: در آزمایش‌ها مشخص شد نوع سنگ این صخره که نقشی روی آن حکاکی شده، آهکی و رسی است. البته به نظر می‌رسد خود حجار نیز هنگام کار متوجه این موضوع شده، ولی شاید به دلایلی مجبور به انجام کار بوده، ولی بررسی اثر نشان می‌دهد حکاکی نقش‌ها به‌صورت نیمه‌تمام رها شده است. در واقع، مقایسه‌ی بخش‌های مختلف اثر و تزیینات روی لباس‌ها نشان می‌دهد که در دو سمت مختلف نقش، تفاوت‌هایی وجود دارد. تا کنون در تمام بررسی‌های قدیمی، تصور این بود که این مساله به‌دلیل فرسایش سنگ است، ولی اصل قضیه این است که حجار کار را ادامه نداده است.
 
 او اظهار کرد: حتا مشخص است که حجار ابتدا کادری را برای کار خود از پایین صخره انتخاب کرده، اما بعد مجبور شده که آن را به بخش‌های بالاتر صخره منتقل کند و تمام این تغییرات روی اثر مشخص است.
 
 این کارشناس مرمت آثار سنگی تاکید کرد: این نقش‌برجسته به‌طور دقیق بررسی شده و مطالعات آن، آسیب‌های واردشده را مشخص کرده است. به همین دلیل باید به سرعت یک طرح حفاظتی دقیق برای این اثر در نظر گرفته شود.

 به گزارش ایسنا، این نقش‌برجسته روایتی از پایان حکومت 400 ساله‌ی اشکانیان و آغاز حکومت 500 ساله‌ی ساسانیان است که در آن، انواع ابزارهای جنگی، زینت‌آلات، رداها و لباس‌های ساسانی و اشکانی به‌نمایش گذاشته شده است. به این ترتیب به‌جز موضوع انتقال قدرت سیاسی، بسیاری از آداب فرهنگی و پوشش نظامی دوره‌‌های ساسانی و اشکانی را به تصویر می‌کشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه