پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سرمشهد جولانگاه سودجویان/ حفاری غیرمجاز به‌طمع کشف آثار تاریخی

یادمان

سرمشهد جولانگاه سودجویان/ حفاری غیرمجاز به‌طمع کشف آثار تاریخی

خبرگزاری مهر: این روزها شهر تاریخی سرمشهد در استان فارس جولانگاهی برای حفاران غیرمجازی شده که در بخشهای مختلف این شهر سارقان میراث فرهنگی در حال کند و کاو هستند.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

به گزارش خبرنگار مهر، شهر تاریخی سرمشهد با 600هکتار مساحت بزرگترین شهر ساسانی اسلامی ایران محسوب می شود که وسعت فراوان آن در کنار کمترین حد ممکن نظارتی باعث شده که عرصه مناسبی در اختیار حفاران غیرمجاز قرار گیرد تا از این غفلت استفاده کرده و تیشه به ریشه بناهای تاریخی این منطقه بزنند.

متأسفانه مشاهدات میدانی در این شهر باستانی حاکی از آن است که حفاران غیرمجاز به طمع کشف آثار تاریخی در چندین نقطه از این شهر اقدام به حفاری کرده اند.

حفاری غیرمجاز در شهر تاریخی سرمشهد

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: با وجود اینکه شهر تاریخی سرمشهد به دلیل قدمت و وسعت قابل توجه آن می تواند ناگفته های فراوانی را از تاریخ ایران به ویژه در دوران ساسانیان و همچنین ورود اسلام به ایران بیان کند اما متأسفانه فقدان کمترین توجهی به آن باعث شده که حفاران غیرمجاز در کشف آثار مدفون در این شهر گوی سبقت را ربوده و صدمات متعددی را به این آثار وارد کنند.

مجسن عباسپور افزود: نکته حائز اهمیت در این خصوص پیش روی قابل ملاحظه  این حفاران غیرمجاز در برخی از ترانشه های ایجاد شده به گونه ای که عمق پیش روی در یکی از این ترانشه ها موید این مسئله است که این سودجویان چندین روز با خیال راحت توانسته اند حفاریهای خود را انجام دهند بدون اینکه از حضور مأمورین ترسی داشته باشند.

پیشروی حفاران غیرمجاز در سقف یکی از بناهای تاریخی شهر

وی ادامه داد: به عنوان مثال در یکی از این حفاریها، سودجویان کانالی به ارتفاع یک تا یک و نیم متر را به عمق حدودا هفت متر در سقف یکی از بناهای شهر تاریخی سرمشهد ایجاد کرده اند و توانسته اند پیش تر از کارشناسان و حفاران سازمان میراث فرهنگی، به بنا راه یابند.

این فعال میراث فرهنگی ادامه داد: گرچه در حال حاضر گشت زنی در منطقه توسط تعداد انگشت شماری از نیروهای یگان حفاظت صورت می گیرد و در این میان برخی از اهالی منطقه نیز دلسوزانه و به صورت خودجوش مراقبتهایی را انجام می دهند، اما به دلیل گستردگی زیاد این شهر و همچنین تعدد آثار موجود در اطراف این شهر تاریخی به طور حتم انگشت شمار نیروهای یگان حفاظت نمی توانند کنترل و حفاظت قابل قبولی در این منطقه داشته باشند.

حفاری غیرمجاز در شهر تاریخی سرمشهد

عباسپور با بیان اینکه کم توجهی نسبت به حفظ و حراست از این شهر تاریخی آنجا بیشتر نمایان می شود، اظهار داشت: نه تنها هیچگونه فنس کشی در اطراف این شهر انجام نشده بلکه به جز دو تابلوی فرسوده که متعلق به چند سال پیش است، از وجود تابلوهای هشداردهنده مربوط به ثبتی بودن این شهر نیز خبری نیست.

وی گفت: علاوه بر حضور حفاران غیرمجاز در منطقه، افزایش سطح اراضی کشاورزی بر روی این شهر تاریخی نیز باعث شخم خوردن آثار و بروز صدمات فراوانی به آنها شده است.

بخشی از آثار مدفون شهر تاریخی سر مشهد

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان افزود: در زمان حیات آذرنوش طرح ایجاد پایگاه پژوهشی در این منطقه دنبال می شد، که بابد دوباره این مسئله پیگیری شود و با دایر شدن یک پایگاه پژوهشی مستقل و هدفمند، علاوه بر حفاظت فیزیکی و افزایش مطالعات باستان شناسی در این منطقه، فرصتهای شغلی مناسبی نیز برای ده ها فارغ التحصیل باستان شناسی که اکنون به عنوان افراد جویای کار ناگزیر به جذب شدن در فعالیتهای اقتصادی غیرمرتبط هستند نیز ایجاد شود.

شهر تاریخی سرمشهد در 40کیلومتری شرق کازرون و در منطقه جره و بالاده قرار دارد. از جمله برجسته ترین آثار کشف شده در این شهر تاریخی می توان به نقش برجسته بهرام و همچنین بزرگترین کتیبه خط پهلوی دنیا، تل خندق و... اشاره کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه