پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان 82 سال از شروع کاوشها گذشت/ چالشهای "بیشاپور" برای جهانی شدن/ فرسایش و مدیریت نامطلوب دامن شهر 1700 ساله را گرفت

یادمان

82 سال از شروع کاوشها گذشت/ چالشهای "بیشاپور" برای جهانی شدن/ فرسایش و مدیریت نامطلوب دامن شهر 1700 ساله را گرفت

خبرگزاری مهر: 82 سال از شروع کاوشها در شهر تاریخی بیشاپور در شهرستان کازرون فارس می گذرد، این شهر که قرار است روزی به ثبت جهانی برسد، آنقدر دچار چالش و مشکل است که کارشناسان را بر این عقیده وا داشته که با این شرایط امیدی به جهانی شدن شهر نیست.

nike-dunk-low-coast-uncl | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

به گزارش خبرنگار مهر، بیشاپور یکی از شهرهای باستانی ایران در 25 کیلومتری غرب کازرون است که در زمان ساسانیان ساخته شده، بیشاپور با 200 هکتار وسعت از شهرهای مهم آن زمان بوده و اهمیت ارتباطی داشته، این شهر از قدیمی ترین شهرهایی بوده که تاریخچه ساخت آن به صورت مکتوب در سنگ نوشته ای موجود است. این شهر دارای طراحی و مهندسی ویژه آن روزگار بوده و در کتابهای تاریخی، نام این شهر با عنوانهای بیشاپور، بیشابور، به شاپور، بیشاور و "به اندیوشاپور" ضبط شده است.

شهر بیشاپور مرکز ایالت و کوره اردشیر خوره بوده و تا قرن هفتم هجری آباد و مسکونی محسوب می شده اما پس از آن ویران شده که البته گنجینه ای از آثار ارزشمند ساسانی مانند معبد آناهیتا به شمار می رود.

اما این شهر تاریخی در حالی در مسیر ثبت جهانی قرار دارد که چالشهای مختلفی تاکنون مانع از تحقق این امر شده است. چالشهایی که به گفته کارشناسان با مدیریت و تدبیر می توان آنها را حل و فصل کرد تا شهر ارزشمند بیشاپور در مسیر جهانی شدن دچار چالش و مشکل نشود.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون به خبرنگار مهر گفت: در حالیکه 82سال از شروع کاوش و مطالعات علمی باستان شناسی در مجموعه تاریخی بیشاپور می گذرد با این وجود همچنان چالشهای فراوانی پیش روی این شهر باستانی قرار گرفته است.

محسن عباسپور افزود: گستردگی این چالشها نه تنها باعث جلوگیری از ثبت بیشاپور در فهرست آثار جهانی شده، بلکه تبعات سویی را نیز متوجه آثار و ابنیه موجود در این شهر کرده است.

وی ادامه داد: به طور قطع و به استناد تصاویر و عکسهای موجود، به دلیل فقدان حفاظت اصولی و نپرداختن ریشه ای به بحثهای مرمت، اکنون شاهد هستیم که در تمام بناهایی که طی 82سال اخیر در بیشاپور کشف شده آثار متعدد و عمدتا غیرقابل بازگشتی از فرسایش دیده می شود.

این فعال میراث فرهنگی به گوشه ای از این تخریبها اشاره و بیان کرد: جدا شدن گچهای دیوارها در دالانها و بناهای متعدد شهر، شکسته شدن برخی آثار سنگی در مدرسه دوره اسلامی، از بین رفتن تدریجی سفالهای حمام بیشاپور، فرسایش تدریجی برخی از گچ بری های نفیس تالار تشریفات و... از جمله بخشهایی از اثرات فرسایشی هستند که طی سالهای اخیر همچنان تداوم داشته و به گونه های مختلف تهدیدی عمده برای بیشاپور محسوب می شوند.

عباسپور افزود: از سوی دیگر به طور حتم یکی از اصلی ترین چالش ها و مشکلات حال حاضر شهر تاریخی بیشاپور، وضعیت مدیریتی این شهر و به تبع آن فعالیتهای پژوهشی، حفاظتی و مرمتی مرتبط با آن است.

وی با بیان اینکه پایگاه پژوهشی بیشاپور به عنوان اصلی ترین نهادی که به عنوان دستگاهی تخصصی وظیفه پژوهش، حفاظت و مرمت این شهر را برعهده دارد، ادامه داد: این پایگاه طی سالهای اخیر در انفعال کامل به سر برده و به جز چند فصل حفاری پراکنده که در نهایت دیواره های کشف شده را نیز به حال خود رها کردند و چند فعالیت محدود دیگر عملا اقدام شایان توجه ای که در حد و اندازه های شهر باستانی بیشاپور باشد را انجام نداده است.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون گفت: متأسفانه انفعال محض این پایگاه پژوهشی بیشاپور و عدم پاسخگویی مسئولان آن و همچنین مسئولان سازمان میراث فرهنگی در خصوص عملکرد این پایگاه، باعث تداوم چالشها و پیدا شدن ابعاد تازه ای در مشکلات بیشاپور شده است.

وی اظهار داشت: از دیگر مشکلات عمده  امروز شهر بیشاپور، کوتاهی دیوار این شهر برای عبور هرنمونه تأسیسات نیرو و جاده است به گونه ای که طی سالهای اخیر تقریباً هر خط انرژی اعم از آب، فیبرنوری و... تنها با چند نامه نگاری ساده و چند جلسه، موفق به عبور از این گنجینه تاریخی شده که در برخی موارد اقدامات قابل توجهی هم از سوی سازمان میراث فرهنگی برای کنترل و چگونگی عبور این تأسیسات از حریم بیشاپور صورت گرفت و طبیعتا بار تخریبی آنها را کاهش داد.

این فعال میراث فرهنگی تاکید کرد: بیشاپور در حالی که بیش از یک هزار و 700 سال از عمر خود را سپری کرده، از حدود 82سال پیش پا به تجربه جدیدی از حیات خود گذاشته است.

وی ادامه داد: تجربه ای که گرچه باعث مطرح شدن دوباره نام این شهر شده، اما بیش از آن تهدیدهای تخریبی عمده ای را نیز برای آن بدنبال داشته  است.

عضور شورای هم اندیشان جوان کازرون تاکید کرد: امید می رود در افق 83سالگی از شروع فعالیتهای علمی باستان شناسی در بیشاپور، چنانچه به دنبال شناخت، حفظ و معرفی هرچه بهتر این مجموعه هستیم، یک بازاندیشی کلی و علمی در عملکردمان نسبت به این نگین باستانی کشور داشته باشیم زیرا بدون شک تداوم وضعیت موجود در بیشاپور، چیزی جز روند معکوس تاریخی و از بین رفتن تدریجی آثار موجود را برای این شهر در پی نخواهد داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه