پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان دفن اموات در محوطه باستانی بیشاپور!

یادمان

دفن اموات در محوطه باستانی بیشاپور!

تدفین اموات در یکی از مهمترین سایت‌های تاریخی ایران همچنان ادامه دارد. این مسئله علاوه بر ایجاد مشکل جهت ثبت شهر تاریخی بیشاپور در فهرست آثار جهانی باعث ایجاد چالش‌هایی میان برخی روستاییان اطراف مجموعه و اداره میراث فرهنگی شده است.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | 100 Release Instant - neon green and oregon nike shox shoes women sale - Peaceminusone x boys nike hyperdunks 2013 black friday deals DH2482 - SBD

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ از سال‌ها پیش اموات دو روستای شهر تاریخی بیشاپور در منطقه‌ جنوبی این شهر تاریخی دفن می‌شدند و با وجود اینکه زمین محوطه به تملک اداره میراث‌فرهنگی در آمده و اطراف آن حصارکشی شد، اما دفن اموات همچنان ادامه یافت.
 
به‌گزارش CHN بیشاپور یکی از شهرهای باستانی ایران است که در زمان ساسانیان ساخته شده‌ و امروزه تنها ویرانه‌هایی از آن برجای مانده‌است. این شهر باستانی با وسعت دویست هکتاری مملو از آثار باستانی است؛ اما گویی این وسعت محلی مناسب برای جاده‌کشی، تدفین اموات و اتفاقات ناخوشایندی شده که تنها تخریب آثار تاریخی را به‌همراه دارد.
 
«محسن عباسپور» فعال میراث‌فرهنگی در این باره به خبرگزاری CHN می‌گوید: «سالهاست که مردم دو روستای جنوبی شهرتاریخی بیشاپور مردگان را در محوطه شهر بیشاپور دفن می‌کنند. بدون شک با توجه به مباحث اخلاقی و عرفی موجود در منطقه، اداره میراث‌فرهنگی در رابطه با دفن اموات موظف است با چشم پوشی از اقدامات قهری ضمن برقراری تعامل با اهالی روستاهای اطراف زمینی جایگزین برای دفن مردگان به آن‌ها بدهد، اما باوجود گذشت سالیان متمادی از برزو این مشکل اداره میراث‌فرهنگی به‌ویژه پایگاه پژوهشی بیشاپور به هیچ‌وجه نتوانسته‌‌ از عهده این کار برآیند».
 
تدفین مردگان در جوار آثار تاریخی!
 
به‌گفته‌وی، دفن اموات در بیشاپور علاوه بر آنکه منظر این شهر تاریخی را از بین می‌برد موجب حفاری در این محوطه ساسانی می‌شود. از آنجایی‌که حفاری برای دفن درگذشتگان به نوعی حفاری غیرمجاز در یک سایت تاریخی محسوب می‌شود، انجام آن با قوانین جاری در حوزه‌ی میراث‌فرهنگی متضاد است.
 
هم‌اکنون آنچه که ابعاد تازه‌ای به چالش دفن اموات در مجموعه‌ی بیشاپور داده، احداث سازه‌هایی در این قبرستان است که هم اجزا بتونی دارند و هم تأثیر عمده‌ای در آشفتگی و بهم‌ریختگی منظر شهر تاریخی بیشاپور ایجاد می‌کنند.
 
عباسپور در این خصوص اینطور می‌گوید: هم‌اکنون انفعال مشهود پایگاه پژوهشی بیشاپور در حل مشکلات و چالش‌های پیش‌روی این مجموعه تاریخی به ویژه طی سال‌های اخیر باعث شده شدت تخریب‌ها در این مجموعه  باستانی افزایش پیدا کند؛ تا آنجا که علاوه بر مسئله دفن اموات، بیشاپور با چالش‌های دیگری از جمله آتش سوزی، رها شدن آثار در مجموعه، بدون حفاظت ماندن بسیاری از آثار کشف شده و تردد کامیون‌ها و اتومبیل‌ها در این شهر تاریخی مواجه است.
 
بیشاپور، از قدیمی‌ترین شهرهایی است که تاریخچه ساخت آن به‌صورت مکتوب در سنگ نوشته‌‌‌ موجود است. این شهر تاریخی در شمال شهر کازرون قرار گرفته و از شهرهای خوش آب و هوا و دارای طراحی و مهندسی ویژه آن روزگار بوده‌است. در کتابهای تاریخی، نام این شهر با عنوان‌های بیشاپور، بیشابور، به شاپور، بیشاور و «به اندیوشاپور» نگاشته و تا قرن هفتم هجری آباد و مسکونی بوده‌ و پس از آن ویران شده‌است. بیشاپور گنجینه‌ای از آثار ارزشمند ساسانی مانند معبد آناهیتا است.

مریم جلیلوند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه