جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان گنجینه های زخمی تمدن؛ پل تاریخی گوراب تولم گیلان در آستانه تخریب/ 975 اثر درفهرست آثارملی

یادمان

گنجینه های زخمی تمدن؛ پل تاریخی گوراب تولم گیلان در آستانه تخریب/ 975 اثر درفهرست آثارملی

خبرگزاری مهر: پل تاریخی گوراب تولم شهرستان صومعه سرا یادگار بجا مانده از دوران قارجاریه در آستانه تخریب است.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | Streetwear & Hip Hop Klamotten Online Shop , DefShop

 به گزارش خبرنگار مهر، این پل در منتهی الیه شمال غربی روستای گوراب تولم صومعه سرا بر روی یکی از شاخه های فرعی رودخانه گازروبار و در جهت شرق به غرب قرار دارد.

جهت پل شرقی - غربی به طول 17 متر و عرض سه متر و دارای یک دهانه با قوس جناغی است، جان پناه جنوبی تقریبا سالم مانده و ارتفاع آن 80 سانتیمتر و عرض آن 50 سانتیمتر است در حالیکه جان پناه شمالی پل تا 80 درصد تخریب شده که ارتفاع باقی مانده جان پناه در ضلع شمالی در بعضی نقاط به 30 سانتیمتر می رسد.

کف گذرگاه پل در گذشته سنگ فرش بوده و قسمتهای زیادی از آن بر اثر تردد وسایل نقلیه از بین رفته است، آثاری از قسمتی از قوسی کوچکتر در ضلع شرقی پل مشهود است و به تبع وجود دهانه هایی دیگر را در ساختار پل اشاره می کند که با کمی کاوش و خاکبرداری از اطراف پل این امر نیز ممکن می شود.

بناهای تاریخی گیلان، زخمی از بی توجهی

آجر های بکار رفته در ساختمان پل به ابعاد 5×23×23 سانتیمتر بوده و ملات بین آنها از نوع ساروج است، اندازه دهانه اصلی پل 2.8 متر و فاصله سطح آب تا روی ضخامت قوس دهانه اصلی به 85.4 متر می رسد.

پیش بینی می شود پل خشتی گوراب با توجه به وضع موجود بقایای آن تا 15متر در ضلع شرقی و 9 متر در ضلع غربی امتداد داشته باشند، این پل در حال حاضر راه ارتباطی روستاهای گوراب و خراط محله بوده و فاصله آن تا شهر تولم نیز پنج کیلومتر است.

با توجه به ویژگی های معماری پل منحصر بفرد گوراب تولم می طلبد میراث فرهنگی گیلان در حفظ و مرمت این ابنیه تاریخی همت گمارد.

پل خشتی گوراب تولم شهرستان صومعه سرا به شماره 1364 در 15 آبان ماه سال 1384 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

در این ارتباط فرماندار صومعه سرا خواستار توجه ویژه به میراث فرهنگی و ابنیه های تاریخی این شهرستان شد و گفت: مرمت و احیای آثار تاریخی شهر‌ستان و توجه ویژه به این مهم می ‌تواند نقش موثری در توسعه صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال و شکوفایی اقتصاد منطقه داشته باشد.

صومعه سرا دارای ظرفیتهای ویژه ‌ای در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است

کریم شعبانی با اشاره به اینکه صومعه سرا دارای ظرفیتهای ویژه ‌ای در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است، افزود: با اختصاص اعتبارات مناسب باید عملیات مرمت ابنیه تاریخی و حفاظت از آن سرعت بیشتری به خود گیرد.

وی همچنین با بیان اینکه باید با برنامه ‌ریزی مناسب زمینه بهر‌ه ‌وری بهتر و استفاده مناسب‌ تر از این بنا‌ها فراهم شود، اظهارداشت: ابنیه های تاریخی شناسنامه ای برای بیان موجودیت یک تاریخ است.

فرماندار صومعه سرا با اشاره به ظرفیت بسیار خوب بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری این شهرستان گفت: با توجه به اینکه اکثر آثار و بناهای تاریخی شهرستان از قدمت تاریخی بالایی برخوردارند از اینرو میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان باید توجه ویژه ای به آثار و بناهای تاریخی این منطقه داشته باشد.

وی اظهارامیدواری کرد: در سالی که توسط مقام معظم رهبری به سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی مزین شده است، میراث فرهنگی بتواند با تخصیص اعتبارات لازم حضور علاقه مندان و گردشگران که خود یک نوع کارآفرینی است را در حوزه آثار، بناهای تاریخی و گردشگری شهرستان صومعه سرا فراهم کند.

به هر حال حفظ و مرمت آثار تاریخی گیلان با توجه به بالا بودن رطوبت نسبی هوا ضرورتی اجتناب ناپذیر است. ازسویی  توجه بیشتر به آثار تاریخی این استان می تواند به رونق هر چه بیشتر اقتصاد گردشگری و رونق معیشتی مردم موثر باشد.

میراث فرهنگی شامل آثار باقیمانده از گذشتگان است که نشانگر حرکت انسان در طول تاریخ است و با شناسایی آن زمینه شناخت هویت و خط حرکت فرهنگی بشریت میسر می شود.

به یقین بسیاری از آثار باقیمانده از گذشتگان حاصل ازاین تجربه ها بوده و از این نظر برای انسان ارزشمند است و از این طریق زمینه ‌های عبرت برای انسان فراهم می آید.

آثار تاریخی کشورها در واقع آیینه جان، اندیشه و معنویت هر منطقه است که گاهی در معرض بی توجهی و نابودی قرار می‌ گیرد.

آنچه در این میان اهمیت دارد، آگاهسازی مردمان به این میراثهای ارزشمند و برنامه‌ ریزیهای دقیق فرهنگی، عمرانی برای نگهداری از آنهاست.

میراث تمدن هر دیار در حکم دریچه‌هایست که به سوی روحیات، خلق و خوی، آداب و رسوم ساکنان آن دیار باز می ‌شود، میراث فرهنگی هر کشور که عصاره شخصیت وجودی و هویت فرهنگی، اعتقادی و سیاسی هر ملتی در تاریخ بوده و هر ملتی همان قدر دارای شخصیت هویت و اصالت ریشه و ارزش تاریخی است که مستنداتی به عنوان میراث فرهنگی از خود ارایه کند.

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز به مرمت، حفاظت، نگهداری آثار تاریخی و باستانی استان تاکید کرد و گفت: آثار تاریخی و باستانی هر منطقه میراث فرهنگی و اشکال زندگی فردی و اجتماعی اقوام گذشته است.

امید عزیزی با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری میراث فرهنگی و تاریخی اظهار داشت: این آثار سنن و فرهنگ گذشتگان است اگر تخریب و از بین بروند با اعتبار و تجهیزات قابل جبران نیستند.

وی همچنین با بیان اینکه بناهای تاریخی شاخص استان در سال جدید با هدف احیا و کاربری مرمت می شوند، عنوان کرد: کاروانسرای تی تی سیاهکل، حمام گلشن لاهیجان، حمام حاجی رشت، موزه رودبار از بناهای تاریخی است که در اولویت اجرای این سیاست قرار دارند.

بناهای تاریخی شاخص گیلان با هدف احیا و کاربری مرمت می شوند

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به محدود بودن اعتبارات گفت: بودجه اختصاص یافته باید با هدف زندگی بخشی دوباره به آثار تاریخی و همچنین حفاظت از آنها استفاده شود.

وی یادآورشد: در حال حاضر 975 اثر از میراث تاریخی، طبیعی و معنوی گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بدون شک گیلان سرزمینی با پیشینه دیرین و یکی از استانهای دارای تمدن کهن است و در جای خود میراثهای کهن و با ارزشمندی را جای داده است که معرفی، بازسازی، حفاظت و کاربریهای گوناگون آنها متناسب با زمان امری ضروری است

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید