سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان پانزدهمین فصل کاوش در شهر سوخته آغاز شد

یادمان

پانزدهمین فصل کاوش در شهر سوخته آغاز شد

سیدمنصور سیدسجادی سرپرست هیات کاوش در شهر سوخته امروز"سه شنبه "با اعلام خبر آغاز پانزدهمین فصل از کاوش های باستان شناسی شهر سوخته ،کشف چشم مصنوعی مربوط به ۴۸۰۰سال پیش را مهمترین کشف کاوش های پیشین دانست.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | nike air terra kimbia blue book list series UK: Sneaker Releases, Style Guides & Beauty News

به گزارش هنرنیوز؛ وی گفت :دراین فصل از کاوش ۲بخش اصلی شهر سوخته مورد کاوش و مطالعات باستان شناسی قرار می گیرد.

او با اشاره به انجام بخش اول کاوش در کارگاه ۲۶ تصریح کرد :کارگاه ۲۶در سال گذشته نیز مورد کاوش قرار گرفت ولی به دلیل وسعت و اهمیت این بخش در این فصل نیز کار کاوش در آن ادامه می یابد .

این باستان شناس پیشکسوت یکی از اهداف این فصل کاوش را یافتن بخش های احتمالا مسکونی دراین کارگاه اعلام کرد و خاطر نشان ساخت که به احتمال قوی این کارگاه یک بخش اداری و عمومی اداره شهر در دوره آخر استقرار شهر سوخته در سال های ۱۸۰۰تا ۲۲۰۰پیش از میلاد بوده است .

وی گفت :بخش دیگر کاوش در این فصل در محوطه گورستان وبا هدف یافتن دلایل و شواهدی در خصوص ساکنین شهر سوخته در آخرین دوره استقرار صورت می گیرد .
سیدسجادی تصریح کرد: ازمیان ۹۰۰گوری که تا به حال در کاوش های باستان شناسی حفاری شده است تعداد گورهای مربوط به دوره آخر استقرار نادر است .

به گفته او ، دراین فصل از کاوش و در ادامه سایر فعالیت ها ، مطالعات انسان شناسی و میان رشته ای مانند باستان آسیب شناسی انجام می گیرد .

این باستان شناس پیشکسوت همچنین گفت : تلاش می کنیم در این فصل از کاوش با عکسبرداری هوایی ازمحوطه بتوانیم بدون نیاز به حفاری نقشه شهر سوخته را تهیه کنیم .

سید سجادی در ادامه با اشاره به کاوش های صورت گرفته در این محوطه تاریخی در سالهای گذشته، کشف نخستین چشم مصنوعی جهان دراین محوطه تاریخی را مهمترین و ارزشمند ترین کشف باستان شناسی شهر سوخته اعلام کرد.

وی گفت :کشف این چشم مصنوعی متعلق به یک زن ۲۵تا۳۰ساله مربوط به ۴۸۰۰سال پیش واکنش رسانه های داخلی و خارجی زیادی را در پی داشت .

او کهن ترین تخته نرد جهان ،سفال بانقش بز بال دار و جراحی جمجمه انسان را نیز از منحصر به فرد ترین کشفیات در شهر سوخته دانست.

سید سجادی با اشاره به تاریخچه کاوش ها در شهر سوخته تصریح کرد که شهر سوخته برای نخسین بار در سال ۱۳۲۴(۱۹۴۵میلادی ) توسط اشتاین شناسایی شد و در سال های ۱۳۴۶و ۱۳۵۸(۱۹۶۷تا ۱۹۷۹میلادی )به تناوب توسط گروه باستان شناسان ایتالیایی مورد کاوش قرار گرفت .

او افزود:پس از انقلاب 57 کار حفاری دراین محوطه تاریخی به مدت ۱۸سال متوقف شد تا اینکه در سال ۱۳۷۶در زمان ریاست سید محمد بهشتی بر سازمان میراث فرهنگی کاوش در شهر سوخته شروع وتاسال ۱۳۸۸ادامه یافت .

وی با اشاره به اینکه در سالهای ۱۳۸۹تا ۱۳۹۲به مدت ۴سال کار کاوش در شهر سوخته انجام نگرفت افزود: از سال گذشته با حمایت های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان شناسی کاوش در این محوطه تاریخی در حال انجام است .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه