پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ارزیاب یونسکو به دیدار شهر سوخته آمد

یادمان

ارزیاب یونسکو به دیدار شهر سوخته آمد

پس از بازدید مارکو بالینی از محوطه باستانی شهر سوخته، تنها سهم امسال ایران از پرونده‌های جهانی مورد موافقت کارشناسان یونسکو قرار گرفت.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ شهر سوخته به‌عنوان هفدهمین اثر تاریخی در ایران مورد تایید کارشناسان ایکوموس قرار گرفت. این درحالی است که امسال،ایران تنها یک سهمیه از پرونده‌های ثبت جهانی را به خود اختصاص داد. 
 
«محمدرضا سندگل» معاون میراث‌فرهنگی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه کارشناسان یونسکو از چهارشنبه تا روز شنبه هفته گذشته محوطه باستانی شهر سوخته را مورد بررسی قرار دادند گفت: کارشناسان یونسکو طی 4 روز تمامی محوطه شهر سوخته را بازدید کردند.»
 
وی گفت: مارکو بالینی ارزیاب ایکوموس پس از بازدید هوایی و زمینی منطقه، تمامی آیتم‌های پرونده شهر سوخته را مورد بررسی قرار داد.
 
معاون میراث‌فرهنگی سیستان و بلوچستان همچنین عنوان کرد: در طول چند سال اخیر تمامی مشکلاتی که در اطراف محوطه وجود داشت که پیش از ارسال پرونده به یونسکو مرتفع شد. به‌طوری‌که از ساخت مجتمعی که قرار بود در نزدیکی محوطه انجام شود جلوگیری شد تا هیچ خللی در پرونده ثبت جهانی شهر سوخته بوجود نیاید.    
 
شهر سوخته نام بقایای دولت شهری باستانی در ایران است که در 56 کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل-زاهدان در شرق ایران در استان سیستان و بلوچستان واقع شده‌است.
 
گفته می‌شود، شهر سوخته پیشرفته‌ترین شهر جهان قدیم بوده‌است. به اعتقاد برخی باستان‌شناسان اگر بخواهیم به معنای کامل و دقیق شهر سوخته توجه کنیم، این شهر را باید یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا دانست، چرا که معدود شهرهائی پیش از آن، از نظر امکانات و اصول شهرنشینی با آن قابل مقایسه هستند.
 
یافته‌های باستان‌شناسان نشان می‌دهد که چشم‌مصنوعی و اولین خط‌کش اندازه‌گیری جهان و اولین معرق، انیمیشن و سیستم فاضلاب شهری در این محوطه بدست آمده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه