سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شهرسوخته بر بام میراث جهانی می‌ایستد

یادمان

شهرسوخته بر بام میراث جهانی می‌ایستد

شهرسوخته محوطه‌ای منحصربه‌فرد در استان سیستان و بلوچستان است که پرونده ثبت جهانی آن برای شرکت در اجلاس ۲۰۱۴ مرکز میراث جهانی آماده می‌شود. کشف نخستین انیمیشن جهان و جراحی مغز در ۵ هزار سال قبل از عجایبی محسوب می‌شود که در شهر سوخته کشف شده‌ است.

FW0663 - adidas samba ireland live score last night - adidas Futurenatural Shoes Vivid Red Mens | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - nike shox pet print pages for kids free dinosaur

خبرگزاری میراث فرهنگی‌ ـ گروه میراث فرهنگی ـ محوطه باستانی شهرسوخته که از آن به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین محوطه‌های باستانی کشور یاد می‌شود، قرار است به عنوان هفدهمین اثر میراث جهانی ایران در اجلاس سال 2014 یونسکو به ثبت برسد.
 
به گزارش CHN شهرسوخته محوطه‌ای منحصر به‌فرد در استان سیستان و بلوچستان است که کاوش‌های باستان‌شناسی در آن از پیش از انقلاب آغاز و تا چند سال قبل نیز ادامه داشت. هیات‌های ایرانی و خارجی به خصوص ایران و ایتالیا سال‌ها روی این محوطه باستانی فعالیت‌های پژوهشی به انجام رسانده‌اند.
 
حاصل این کاوش‌های آثار بی‌شماری است که هرکدام شهرت جهانی دارند. از آنجمله می‌توان به کشف اولین انیمیشن جهان و نخستین جراحی مغز اشاره کرد.
 
محمدحسن طالبیان، مدیر دفتر ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اعلام خبر آماده‌سازی پرونده ثبت جهانی شهرسوخته به CHN گفت: «سال 2014 پرونده شهرسوخته از سوی کمیته میراث جهانی یونسکو ارزیابی می‌شود. این نخستین اثری است که از سیستان و بلوچستان به ثبت جهانی می‌رسد.»
 
وی در ادامه گفت: «با توجه به سیاست سازمان میراث فرهنگی مبنی بر معرفی آثار مهم فرهنگی ایران به یونسکو، سعی شده تا آثاری انتخاب شوند که پایگاه پژوهشی دارند و می‌توان از طریق عملکرد پایگاه اطلاعاتی را به دست آورد که پاسخ‌گوی فریند ثبت جهانی آن اثر باشد. بر همین اساس شهرسوخته که تا کنون اطلاعات خوبی در آن بدست‌آمده انتخاب و پذیرش شده‌است.»
 
به گفته وی شهرسوخته آغاز ثبت جهانی آثاری است که در استان سیستان و بلوچستان شهرتی جهانی دارند. از آن‌جمله می‌توان به کوه‌خواجه و دهانه غلامان اشاره کرد که به دلیل مداخلات صورت گرفته در آن‌ها به خصوص کوه‌خواجه مشکلات زیادی برای ثبت جهانی دارند.
 
طالبیان گفت: «در حال حاضر قرار است ارزیاب یونسکو به ایران بیاید که امور مربوط به صدور روادید وی در حال انجام است. ارزیابی که به ایران می‌آید متخصص حفاظت پس از حفاری است؛ وی توجه زیادی به عرصه و حریم و روش‌های علمی حفاظت دارد پس در این زمینه می‌توان کمک‌ها و توصیه‌های خوبی داشته باشد.»
 
در پی ارزیابی سایت شهرسوخته به نکات مهم دیگری از جمله مدیریت بحران نیز توجه می‌شود. این بخش از پرونده طی چندسال گذشته از کشورهایی که می‌خواهند آثارشان در فهرست میراث جهانی به ثبت برسد، خواسته شده‌است.
 
طالبیان با تاکید بر این نکته که ورود به پرونده‌های میراث جهانی، بهانه‌ای برای حفاظت است گفت: «مسائلی از جمله وجود یک ساختمان در عرصه و ساماندهی مسیرهای دسترسی از جمله مشکلاتی است که باید در شهرسوخته حل شود.»
 
طی چندسال گذشته علی‌رغم اهمیت کاوش‌های باستا‌ن‌شناسی در شهرسوخته، حفاری‌های به طور‌ ناگهانی در این محوطه متوقف شد.
 
طالبیان درباره نقش پرونده در ادامه حفاری‌های باستان‌شناسی در شهرسوخته گفت: «محوطه‌های باستانی باید در جریان توسعه فرهنگی باشند که کاوش‌های باستان‌شناسی یکی از این جریان‌هاست. به طبع استان باید همکاری‌های لازم را برای زنده نگه‌داشتن این محوطه باستانی داشته باشد. طی دو سال گذشته پایگاه شهرسوخته نقشه‌های ژئوفیزیک تهیه کرده که برای ثبت جهانی این اثر بسیار مفید است.»
 
شهرسوخته پس از انقلاب به سرپرستی سید منصور سیدسجادی، بیش از 10 فصل کاوش را پشت سرگذاشته و بخشی از ناشناخته‌های تمدنی 5 هزارساله را برملا کرده‌است.
 
این کاوش‌ها نشان می‌دهد که مردمان شهرسوخته در 5 هزار سال قبل به تمدن رسیده بودند و این شهر قلب تجارت منطقه از شرق ایران تا غرب این سرزمین بوده‌است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه