سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر اوقات فراغت با فیلمسازی - 3

خبر

اوقات فراغت با فیلمسازی - 3

برگرفته از روزنامه اطلاعات

محمد صلواتی

3- پیش نویس فیلمنامه

فرض من بر این است که شما به تمرین فیلمبرداری با گوشی همراه پرداخته اید و یک داستان با چند شخصیت برای داستان فیلم در نظر گرفته اید.

اگر تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده مهم نیست. از همین حالا شروع کنید. یک گوشی همراه که قابلیت فیلمبرداری داشته باشد، برای شروع کافی ست.

ابتدا روش فیلمبرداری را تمرین کنید و بعد، از بازیهای کودکی یا خاطره های زندگی روزانه خود، یک داستان بسازید.

اسباب بازیها، عروسک ، اعضاء خانواده یا دوستان شما شخصــیتهای داستان می شـــوند. برای هر یک نام گذاری می کنید و از اخلاق ، رفتار وطرز صحبت کردن و قیافه آنها چندسطر بنویسید. و ادامه دهید که این شخصیتها چه رابطه ای با یکدیگر دارند و چرا به داستان راه پیدا کرده اند،

در مرحله بعد به یک حادثه یا اتفاق فکر کنید.حادثه مهمترین عنصر سینما یی است. یک اتفاق ، یک جمله بی موقع ، یک حرکت اشتباه و یا رفتار نامناسب ،می تواند تبدیل به یک حادثه شود.موضوع ساده است.

باد پرسید: چرا این شخصیتها در داستان حضور دارند؟

حالا نوبت نوشتن فیلمنامه است. یعنی مرحله چهارم . نوشتن فیلمنامه هم مانند مرحله دوم و سوم است.در این مرحله شخصیتها را دارید، نام و اخلاق و رفتار آنها را می شناسید و می دانید به چه دلیل در این داستان حضور دارند.

پیشنهاد می کنم یک بار دیگر شخصیتها را کنترل کنید شاید کمی شلوغ شده باشد و شما را به دردسر بیندازد.

راستی به زمان فیلم فکر کرده اید؟ در چند دقیقه می توانید داستان را تمام کنید؟ 2، 3، 5 یا 7 دقیقه؟! فکر داستان بلند که نیستید!

منظورم داستانهایی ســت که نیم ساعت تعریف می کنید و بعد می فهمید که این شخصیتها زیادی حرف زده اند یا راه درازی رفته اند و حالا باید برگردند. بد نیست بعد از بررسی شخصیتها، داستان را هم بررسی کنید. شاید کمی بلند باشد. اگر چنین است حرفها و حرکات شخصیتها را هم کنترل کنید.

و حالا همه چیز مرتب و تحت کنترل شما قرار دارد.

از این لحظه به بعد کمی دقت لازم است و باید مغز خود را به کار بیندازید. داستان را یکبار دیگر بنویسید. ولی این بار با دقت بیشتر . هر حرکت یا حرفهای شخصیت داستان را در یک سطر بنویسید.

فکر می کنم دو یا سه صفحه کافی باشد. اگر بیشتر شد، آن را کوتاه کنید. این می تواند پیش نویس فیلمنامه باشد.

در شماره آینده من یک نمونه برای شما می آورم ، ولی شما باید تمرین کنید. روزی یک یا دو داستان را با این روش امتحان کنید تا بهترین ها بتوانند خودشان را نشان دهند.من می خواهم درباره دانش آموزی بنویسم که می خواهد نقاشی کند ونیاز به یک الگو دارد.

بد نیست یکی از داستانهای شما هم همین موضوع باشد.

تا هفته بعد منتظر می مانیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه