پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر عکاسی دیجیتال - عکاسی از آبشار

خبر

عکاسی دیجیتال - عکاسی از آبشار

برگرفته از روزنامه اطلاعات

آبشار در طبیعت به عنوان منبع آرامش و زیبایی برای عموم مردم شناخته شده است. آبشار برای بسیاری از عکاسان شگفت ‌انگیز و گاهی اوقات نیز مشکل‌‌آفرین است. کم ‌نور بودن محیط و متحرک بودن موضوع از جمله مشکلات عکاسی از آبشار به شمار می‌‌رود. نکته‌های زیادی برای عکاسی از آبشار ارائه شده است که در این شماره به چند نکته ساده در این خصوص اشاره می‌کنیم.

کار با سوژ‌ه‌های متحرک به طور کلی

هر زمان که با یک سوژه متحرک مواجه می‌‌شوید به دو نکته توجه داشته باشید. اول این که با بالا بردن سرعت شاتر، حرکت سوژه را می‌‌توان فریز (ثابت) کرد. دوم این که، با کند‌تر کردن سرعت شاتر که منجر به طولانی‌تر شدن مدت زمان آن می‌‌شود، می‌‌توان سوژه متحرک (در اینجا آبشار) را بلور (محو) کرد. بیشتر عکاسان از مورد دوم استفاده می‌کنند و اجازه می‌‌دهند که آب به صورت بلور یا محو شده در عکس ظاهر شود. برای بلور کردن عکس به دوربین دیجیتال و سه پایه نیاز است. استفاده از یک فیلتر پلاریزه ‌کننده نیز کیفیت عکس را بهتر خواهد کرد.

به دست گرفتن کنترل دوربین

پیش از عکس گرفتن، دوربین را در وضعیت اتوماتیک قرار دهید و پس از اطمینان حاصل کردن از خاموش بودن فلاش و تنظیمات اولیه، دکمه شاتر را فشار دهید. هنگام عکس گرفتن به میزان نوردهی (Exposure) نیز توجه داشته باشید. دوربین به طور اتوماتیک، حالتی از نوردهی را انتخاب می‌‌کند که آب تا حدودی فریز شده نمایش داده شود.

مود اولویت شاتر

با تنظیم دوربین روی مود اولویت شاتر، سرعت شاتر از 1 به 2 ثانیه می‌‌رسد و این باعث بلور شدن آبشار خواهد شد.

میزان کردن شرایط نوردهی

برای تنظیم میزان شدت نوردهی یا کاهش آن چندین راه کار وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

زمان مناسب

بهترین زمان روز را برای عکاسی از آبشار انتخاب کنید. همان ‌طور که بارها گفته شده نزدیک طلوع و غروب آفتاب بهترین زمان برای گرفتن عکس است. نور محیط در این دو زمان از گرمای مطلوب و ملایمی برخوردار است، به طوری که به این دو زمان، زمان‌های طلایی در عکاسی گفته می‌‌شود. همچنین روزهای ابری نیز در مقایسه با روز‌های آفتابی از شرایط بهتری برخوردار هستند.

استفاده از سه پایه ـ استفاده از سه پایه برای عکاسی‌های شاتر با سرعت پایین کمک بسیار بزرگی است. از این‌ رو برای عکاسی از آبشار نیز با چنین سرعت پایینی، استفاده از سه پایه توصیه می ‌شود. از محکم بودن دوربین روی سه پایه اطمینان کامل داشته باشید تا هنگامی که دکمه شاتر باز است و هنوز بسته نشده لرزشی به دوربین وارد نیاید. به نظر می ‌رسد عکاسی از آبشار خیلی هم کار سخت و دشواری نباشد، فقط کافی است سه پایه به دوربین متصل شود، مورد اولویت شاتر انتخاب و پس از رساندن سرعت شاتر از یک به 2 ثانیه، در نهایت نیز دکمه شاتر فشرده شود. اما در کل به این سادگی نیست و گاهی اوقات مشکلاتی پیش خواهد آمد. مشکلی که با افزایش سرعت شاتر به وجود می ‌آید، تابیده شدن حجم زیادی از نور به دوربین است حتی اگر هوا به طور کامل تاریک و گرفته باشد. در نتیجه شدت نور زیاد باعث بیش از حد نور دیدن عکس می ‌شود. این حالت حتی با انتخاب مورد اولویت شاتر که کمترین میزان نوردهی را شامل می ‌شود نیز از بین نخواهد رفت.

استفاده از فیلتر ـ استفاده از فیلتری که باعث کاهش نور تابیده شده به دوربین ‌شود نیز از جمله مواردی است که رعایت کردن آن باعث بهتر شدن کیفیت عکس از نظر نوردهی خواهد شد. یک نمونه دیگر از فیلترهایی که می‌ توان برای کاهش نور استفاده کرد فیلتر چگالی خنثی (Neutral density) یا فیلتر خاکستری است که مانند یک عینک آفتابی عمل می ‌کند و باعث تابش نور کمتر به دوربین می ‌شود.

ایزو پایین ـ انتخاب ایزو پایین به این معنی است که سنسور دوربین شما حساسیت کمتری به نور نشان خواهد داد و اجازه می‌ دهد که شاتر مدت بیشتری باز بماند. همچنین این به معنای وجود نویز کمتر در عکس و با کیفیت شدن آن نیز است.

تمیز بودن لوکیشن ـ پیش از عکس گرفتن از آبشار به اطراف خوب توجه کنید و اگر زباله‌هایی در آنجا وجود دارد زاویه دوربین را طوری تنظیم کنید که اثری از زباله‌ها در عکس نباشد.


انتخاب گزینه «مود اولویت دیافراگم» ـ اگر با به کار بستن نکات گفته شده بالا مانند استفاده از فیلتر پلاریزه‌کننده یا تنظیم میزان نوردهی باز هم در تاریک‌ ترین ساعت روز با مشکل مواجه شدید و نور زیادی به عکس‌هایتان تابیده شد، بهتر است از راهکار دیگری استفاده کنید. با تنظیم دوربین روی مود اولویت دیافراگم و انتخاب کمترین میزان ممکن دیافراگم، می‌توان شدت نور را کمتر کرد. در بیشتر دوربین‌ها، دیافراگم مناسب f/22 یا f/36 پیشنهاد می‌شود. با انتخاب هر یک از این دو مقدار از دیافراگم، دوربین به طور اتوماتیک طولانی ‌ترین (کندترین) سرعت شاتر را انتخاب می ‌کند. سرعتی که دوربین انتخاب می‌کند 2 ثانیه نخواهد بود، اما طولانی‌تر از مقداری است که در سری قبل انتخاب شده و باعث نور دیدن بیش از حد عکس‌‌ها شده بود. بنابراین میزان بلور شدن آب نیز بیشتر از سری قبل خواهد شد. یکی دیگر از مزیت‌‌های انتخاب دیافراگم کوچک‌تر داشتن عمق میدان بزرگ‌تر است که این امر باعث می‌شود تا دامنه دید افزایش یابد و بخش بیشتری از آبشار در عکس منعکس شود.

روش‌های دیگر ـ اگر چه تنظیم درست میزان نوردهی از جمله نکته‌‌های اصلی و مهم عکاسی از آبشار به شمار می ‌آید اما با این حال نکته‌های دیگری نیز در این خصوص وجود دارند که باعث بهتر شدن کیفیت عکس می ‌شوند.

گرفتن چند عکس همزمان: یکی از نکته‌‌های جانبی برای عکاسی از آبشار برکتینگ کردن (bracketing) است یعنی هم زمان چندین عکس با سرعت شاتر و میزان نوردهی مختلف گرفته شود. این کار کمک می‌کند تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید که کدام عکس نتیجه بهتری داشته و زیباتر شده است. حتی می ‌توانید بدون این که دوربین را در حالت برکتینگ تنظیم کنید، خود از یک منظره با حالت‌ها و مودهای مختلف عکس بگیرید تا به درک بهتری از شرایط و عوامل تأثیرگذار روی عکس برسید.

کادربندی: در عکاسی از آبشار از زاویه‌ها و جهت‌‌های مختلف می ‌توان عکس گرفت. اگر از لنز «واید انگل» (زاویه باز) استفاده کنید، بخش زیادی از آبشار را می ‌توانید به صورت عمودی در تصویر منعکس کنید. بعضی از آبشارها گسترده و حجیم هستند، برخی دیگر بسیار کوچک و باریک؛ این که از چه آبشاری و چگونه عکس گرفته شود تا حدودی سلیقه ‌ای است و به هدف عکاس یا جذابیت لوکیشن بستگی دارد. باید به این نکته نیز توجه داشت که ممکن است بخش‌های مختلف یک آبشار دارای سرعت جریان یکنواخت نباشد بنابراین هنگام عکاسی، سرعت شاتر دوربین را با توجه به شدت سرعت آب تنظیم کنید.

جلوگیری از بلور کردن آب: استفاده از شاتر با سرعت بالا برای آبشارهای بزرگ که حالت طغیانی دارند، بسیار مناسب است. همچنین شاتر با سرعت بالا یعنی استفاده از دیافراگم بزرگ‌تر که این امر به معنای عمق میدان باریک‌تر است. عمق میدان باریک یا کوچک نیز جلوه زیبا و جدیدی را به عکس می دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید