شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر تظاهرات معترضان بحرینی چشم جهانیان را خیره کرد!

خبر

تظاهرات معترضان بحرینی چشم جهانیان را خیره کرد!

بیش از یک سال از هنگامی که جرقه انقلاب در بحرین زده شد، می‌گذرد و این کشور همچنان درگیر جنگی خستگی‌ناپذیر برای آزادی و رهایی از دیکتاتوری است. در این یک سال، نه تنها خشونت و سرکوب حکومت، موجب توقف اعتراضات نشده، بلکه روز به روز بر شمار معترضان افزوده است.

به گزارش «تابناک»، بحرین روز گذشته، شاهد بزرگترین تظاهرات از زمان شکل گیری انقلاب تاکنون بوده که با حضور صدها هزار نفر از مردم برگزار شد.

این تظاهرات که با فراخوان «شیخ عیسی قاسم»، از روحانیون شیعه بحرین برگزار شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان پیدا کرد.

در همین باره، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» طی گزارشی از این تظاهرات، به طور خاص به نقش مهم روحانیت شیعه در زنده نگه داشتن روح اعتراض به دولت «آل خلیفه» اشاره کرد و بخشی از سخنان شیخ عیسی قاسم را که پیش از آغاز تظاهرات بیان کرده بود، نقل نمود: «ما برای خواسته‌های مشروع خود که نمی‌توانیم در موردشان سازش کنیم، اینجا هستیم. ما این خواسته‌ها را رها نمی‌کنیم، زیرا به خاطرشان قربانی داده‌ایم».

«نیویورک تایمز» در گزارش خود، مستقیم به نقش نیروهای سعودی و اماراتی در سرکوب انقلابیون بحرین اشاره کرده است.

خبرنگار «رویترز» نیز که در جمع تظاهرکنندگان حضور داشته، تظاهرات دیروز را بزرگترین تظاهرات در این کشور می‌داند و شمار تظاهرکنندگان را بیش از صد هزار نفر برآورد کرده است.

روزنامه «یو.اس.ای.تودی» و خبرگزاری «آسوشیتد پرس» نیز در گزارش‌های مشابهی، تظاهرات دیروز بحرین را پوشش داده‌اند.

آسوشیتد پرس گزارش داد: طول مسیر تظاهرات دیروز چندین مایل بوده است.

در این گزارش، با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند، به محروم بودن آنان از حقوق سیاسی و مشارکت در سرنوشت خودشان اشاره شد.

در تظاهرات دیروز، تظاهرکنندگان در تلاش بودند تا به میدان «اللؤلؤ» منامه، یعنی قلب انقلاب بحرین که نقطه آغاز تظاهرات در سال گذشته بود، نفوذ کنند؛ اما با حضور گسترده نیروهای امنیتی روبه‌رو شدند که با گاز اشک‌آور و دیگر ابزارها، آنان را از ورود به میدان بازداشتند.

شمار بسیاری از مردم عراق نیز روز گذشته پس از برپایی نماز جمعه در بغداد، برای اعلام حمایت از مردم بحرین، در خیابان‌های این شهر تظاهرات کردند.

به این ترتیب، گویا با وجود تلاش نیروهای آل خلیفه و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای این خاندان برای عادی نشان دادن اوضاع در بحرین، نظر جهانیان روز به روز بیشتر به انقلاب مردم این کشور خلیج فارس جلب می‌شود؛ انقلابی خودجوش و برآمده از دل توده‌های مردم که تاکنون با دست خالی و با شیوه‌های مسالمت آمیز در مقابل دولت این کشور جریان داشته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه