جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر سیگار زهر دیر کش

خبر

سیگار زهر دیر کش

صداشو انداخت تو گلوشو و گفت: ولی بزرگ شدیم و ازتوی جیب بغل کتش یه نخ سیگار در اورد و اتش زد .حالا دیگه می تونیم سیگار بکشیم اینو گفتو دود سیگارشو بیرون داد ...و سیگار دست به دست چرخید ...

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ بعد از ظهر اخرین امتحان توی گوشه خلوتی از پارک نزدیک مدرسه با بچه ها، نشسته بودیم . بی خیال درس و مدرسه .خاطرات خوش یکسال تحصیلی رو مرور کردیم . حکاکی و نقاشی  روی نیمکت ،زدن زنگ اخر نیم ساعت زودتر ، دست انداختن دبیرا، نشونه گیری اقای دقیقی موقع پرت کردن گچ ... سر یه نفرو رو نیمکت سوم نشونه می گرفت .... از ته کلاس صدای اخ می اومد...، تقلب کرد نو با اردنگی بیرون رفتن از کلاس و کش رفتن سوالها از تو دفتر ....هنرمند یما ... حمید بود .رضا هم گفت :دبیرستان تموم شد و ما هنوز ادم نشدیم پارسا هم صداشو انداخت تو گلوشو و گفت: ولی بزرگ شدیم و ازتوی جیب بغل کتش یه نخ سیگار در اورد و اتش زد .حالا دیگه می تونیم سیگار بکشیم اینو گفتو دود سیگارشو بیرون داد ...و سیگار دست به دست چرخید ...

در گذشته کشیدن سیگار بین افراد بالای 35 سال و قشر مرفه جامعه مرسوم بوده است .ولی این معضل در حال حاضر میان قشر کم درامد،نوجوانان و جوانان بویژه در بین دانشجویان پسر و دختر بعنوان کلاس بالای اجتماعی رواج یافته و رو به توسعه است .

چگونه سلامتی ،جان و مال انسانها دود می شود؟!

امید 37 ساله اعتراف می کند که از 12 سالگی سیگار کشیده ،سیگار کشیدن برای او تبدیل به یه عادت شده  .او می گوید که در روز یک پاکت سیگار می کشه وتمایلی برای ترک ان ندارد .

 سونیا هم دختر 22 ساله ایست که دو ساله سیگار میکشه و در پاسخ به این سوال که چرا سیگار می کشی می گوید:الان همه خانوم ها سیگار می کشند .

حمید جوان دیگری است که اعتراف می کنه ماهیانه 150 تا 200 هزار تومان برای خرید سیگار هزینه می کنه .

اقای رشوند 67 ساله که به دلیل سرطان ریه در بیمارستان بستری شده هم می گوید :40 ساله روزی یک ونیم پاکت سیگار می کشه و حالا یکی از ریه هاشو از دست داده . از نظر او سیگار خانمانسوزه .

جلالی هم بیمار قلبی دیگریست که می گه بیست ساله سیگار می کشه و الان بار سوم که بخاطر عوارض سیگار بستری شده .

سیگار زهر دیر کش است

ناهید یزدی ، مدیر گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی قزوین می گوید : مصرف دخانیات در حال حاضر یکی از دغدغه های اصلی بهداشتی در دنیاست .

دکتر یزدی اضافه کرد : باید توجه داشت که بیماری های غیر واگیر بویژه بیماری های قلبی – عروقی ،بیماری های مزمن ریوی و سرطان ها روند رو به رشدی دارند و بیشترین عامل مرگ و میر رو به خود اختصاص داده که مصرف دخانیات نقش بسزایی در ایجاد ان ها دارند به همین جهت سازمان بهداشت جهانی (who)راهکارهای کنترل دخانیات را یکی ازاولویت های خود قرار داده است .

به گفته مدیر گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی قزوین : تنباکو بزرگترین مسبب قابل اجتناب مرگ و میر در جهان  است.

در کشور ما سالانه بالغ بر هفتاد میلیارد نخ سیگار دود می شود

شیرین نادری کارشناس بهداشت محیط  تعداد مصرف کننده های سیگار در کشور را 20 میلیون نفر  اعلام کرد .

نادری اضافه کرد : روزانه بیش از 150 میلیون نخ سیگار مصرف می شود .

به گفته این کارشناس بهداشت محیط :هر فردی که روزانه بین 8 تا 10 نخ سیگار مصرف کند ، معتاد به نیکوتین است که بین 8.5 تا 10 میلیون نفر بعنوان معتاد  به نیکوتین شناخته می شوند .

وی با اشاره به اینکه دخانیات سومین صنعت سود اور دنیاست،گفت:هزینه روزانه سیگار در کشور 30 میلیارد تومان است که 10 میلیارد تومان خرج خرید سیگار و 20 میلیارد تومان خرج هزینه های درمان می شود.

اثرات مصرف دخانیات برسلامتی انسان

در مورد اثرات مصرف دخانیات بر سلامتی انسان بیش از هر مورد دیگری تحقیق ، مطالعه و بررسی بعمل امده و مردم اغلب می دانند که مصرف دخانیات به هر صورتی برای سلامتی مضرِ ولی همچنان مصرف می کنند .

دکتر رامین سامی فوق تخصص ریه، بیماری های انسدادی مزمن ریه و سرطان های ریه را از عوارض ریوی مصرف سیگار معرفی می کند .

وی اضافه کرد: بیماری ها و عوارض قلبی – عروقی از دیگر عوارض مصرف سیگارِ که این عوارض به صورت فشار خون ،سکته های قلبی و سکته های مغزی بروز پیدا می کند .

به گفته سامی : سرطان های حنجره ، دهان ، لوزالمعده ، مثانه و بسیاری دیگر از سرطان ها ارتباط مستقیم با مصرف سیگار دارند .

سامی افزود : مصرف دخانیات ،سلامت زنان را نسبت به مردان بیشتر تهدید می کند و زنان با احتمال بیشتری به سرطان ریه مبتلا و دو برابر بیشتر از مردان سیگاری در معرض حملات قلبی قرار می گیرند .

محتویات دود سیگار
 
ناهید یزدی ، مدیر گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت :دود سیگار معمولی تقریبا حاوی چهار هزار ماده شیمیایی است که سرطان زا بودن 50 مورد ان از نظر علمی شناخته شده است .

منواکسید کربن ، بَنزِن ،فرمالدئید و هیدرو ژن سیانید از سمومات شیمیایی در دود سیگارِ که با سوختن تنباکو – توتون ازاد میشوند .

یزدی اضافه کرد : یک نخ سیگار معمولی 8 تا 9 میلی گرم نیکوتین و سیگار برگ 100 تا 200 و حتی 400 میلی گرم نیکوتین دارد .سیگاری ها معمولا فقط یک تا دو میلی گرم نیکوتین موجود در سیگار را جذب می نماید و بقیه ان می سوزد .

به گفته مدیر گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی قزوین : نیکوتین موجود در 4 یا 5 نخ سیگار اگر به یک انسان میانسال تزریق شود ،می تواند وی را بکشد .

همچنین براورد شده که سیگاری ها باعث مرگ سالیانه 600 هزار نفر از اطرافیان خود می شوند که ناخواسته دود سیگار را استنشاق میکنند که تقریبا یک سوم از این تعداد کودکان و نوجوانان هستند .

راهکارهای حل معمای بحران سیگار

با توجه به تبلیغات زیاد علیه کشیدن سیگار شاهد کاهش چشمگیر امار سیگاری ها در کشور نبوده ایم و اگر اینگونه پیش برویم باید منتظر عواقب دردناکی باشیم .

به گفته دکتر حمید رضا حداد ،فوق تخصص ریه :مصرف سیگار سالانه 2 درصد افزایش را نشان می دهد و این در حالی است که بنا بر یکی از نتایج تحقیقات ،مرکز تحقیقات کنترل و مبارزه با دخانیات کشور ،نصب عکس روی پاکت سیگار از بابت صدمات ان ،در کاهش مصرف سیگار تاثیر بسزایی داشته است .

دکتر حداد ، گسترش نمایش عینی مضرات مصرف سیگار در جامعه ،تشکیل انجمن های مبارزه با مواد مخدر و سیگارکه بصورت فعال کار و افراد را تشویق به ترک سیگار کنند و محدودیت ها ی مکانی ،سیگاری ها ازادنباشند که در اماکن عمومی سیگار بکشند، را از دیگر راهکار ها ی کاهش مصرف سیگار دانست .

بدیهی است وظیفه فردی و اجتماعی هر فرد حکم می کند که در رفع این پدیده ضد انسانی بکوشد و برای پیشگیری از ابتلای ان در حد امکانات و بطور منطقی اقدام و با مقامات ذی ربط همکاری نماید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید