سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش کمال، کیمیای تبریز و خجند

گزارش

کمال، کیمیای تبریز و خجند

برگرفته از تارنمای فرهنگستان زبان و ادب فارسی
 
سه‌شنبه، بیست‌وهفتم آبان‌ماه، هیئت بلندپایۀ تاجیک به‌منظور برگزاری آیین تربت‌برداری از مقبرۀ کمال خجندی در تبریز، عازم این شهر شدند. در این سفر آقایان دکتر علی‌اشرف صادقی و دکتر مهدی محقق، هر دو از اعضای پیوستۀ فرهنگستان، و همچنین حسن قریبی، نمایندۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مجامع علمی و فرهنگی تاجیکستان، هیئت تاجیکی را همراهی کردند.

در این مراسم، عبدالرحمان قادری، حاکم ولایت سُغد در تاجیکستان، در سخنانی اظهار کرد: کمال‌الدین خجندی از شاعران بزرگ تاجیکستان است که بخشی از عمر خود را در تبریز زندگی و در این شهر وفات کرده است. این اقدام در جهت ارج نهادن به جایگاه آن عارف و شاعر بزرگ در تاجیکستان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به تشابهات فرهنگی و دینی و اجتماعی ملت ایران و تاجیکستان افزود: این دو ملت فرهنگ و زبان مشترک دارند. علاوه بر آن، مردم تبریز مناسبت‌های فرهنگی بسیاری با مردم خجند دارند که نشانۀ آن زندگی شاعر بزرگی همچون خجندی در این شهر است.

قادری یادآوری کرد: طرح انتقال خاک مقبرۀ کمال‌الدین مسعود خجندی و تجلیل از این شاعر بزرگ با ابتکار رئیس جمهوری تاجیکستان صورت می‌گیرد و قرار است باغی در هفت هکتار احداث و مقبره‌ای نمادین برای خجندی بنا شود.

وی ادامه داد: در مرکز شهر خجند نیز موزه‌ای برای این شاعر احداث و در این چارچوب با بزرگان ادبیات فارسی ایران دیدار کرده‌ایم.

استاندار سُغد با بیان اینکه آیین نوروز سال 1395 به‌صورت بین‌المللی و با حضور میهمانان در شهر خجند برگزار می‌شود، گفت: تصمیم داریم در این آیین خاک انتقال‌یافته از ایران، با دست رئیس جمهوری تاجیکستان در مقبره‌ای قرار گیرد که برای این شاعر احداث می‌شود.
    قادری با بیان اینکه کمال‌الدین مسعود خجندی جایگاه ویژه‌ای در بین مردم تاجیکستان دارد، از کمک‌ها و همکاری‌های مسئولان و مردم ایران در تحقق این هدف تشکر کرد و از ملت ایران خواست در آیین یادشده در نوروز آینده در این کشور حضوری چشمگیر داشته باشند.
    وی در ادامه افزود: اقدامات این‌چنینی می‌تواند پایه‌های دوستی و همکاری فرهنگی دو ملت را بیش از پیش مستحکم کند.
    فرزین حق‌پرست، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، نیز در حاشیۀ این مراسم اظهار کرد: انتقال تربتی از مقبرۀ کمال‌الدین مسعود خجندی به تاجیکستان اقدامی بسیار مثبت و ارزنده و در راستای توسعۀ صلح جهانی و افزایش دوستی بین ملت‌هاست.
    وی ادامه داد: ترویج بیش از پیش فرهنگ‌ها و دستیابی به ثبات اجتماعی و فرهنگی در جوامع دوست و همسایه از دیگر دستاوردهای چنین اقداماتی است.
    وی با اشاره به جایگاه این شاعر در تاجیکستان، انتقال تربتی از مقبرۀ کمال‌الدین خجندی را به این کشور، حاصل توافقات رایزنان فرهنگی دو کشور اعلام کرد و سپس با اشاره به تاریخچۀ مقبرۀ کمال خجندی در تبریز افزود: در سال 1337 این باغ توسط مرحوم عزیز دولت‌آبادی کشف می‌شود، اما تا دهۀ پنجاه کاری در این محدوده انجام نشده بود. در سال 1353 انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، یکهزار متر مربع از این منطقه را آزادسازی کرد و این محدوده را باغ کمال نامید و در سال 1367 نیز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طرح این باغ را توسعه داد و بناهایی را که امروز مشاهده می‌شود، در قالب مجتمعی فرهنگی و آموزشی و هنری احداث کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه