پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش بزرگداشت شصت و هشتمین سالگرد نجات آذربایجان (روزِ گریزِ اهریمن) در انجمن مهرگان - آذر 1393

گزارش

بزرگداشت شصت و هشتمین سالگرد نجات آذربایجان (روزِ گریزِ اهریمن) در انجمن مهرگان - آذر 1393

به انگیزهٔ شصت و هشتمین سالگرد روزنجات آذربایجان ( روز گریز اهریمن)  از ساعت 17 و 30 دقیقه پنج‌شنبه  20آذرماه 1393، آیین ویژه‌ای در تالار مهرگان برگزار گردید.

 

مراسم با هم خوانی سرود ای ایران آغازشد و نخستین سخن‌ران این نشست آقای محمد حیدری با عنوان « کمرنگ سازی » این روز بزرگ تاریخی، بودند. ایشان در باره‌ی زنده نگاه‌ داشتن این روز سخن گفتند و باتجلیل از نقش محمد ساعد مراغه‌ای، به بخش‌هایی از مصاحبه ای را که با ایشان درفرجامین روز حیاتشان به عمل آورده بودند ‌اشاره کردند و هم‌چنین در باره‌ی هم‌گامی  دو امپریالیسم روس و انگلیس را در اشغال ایران و پی‌آمدهای آن در قالب تلاش نافرجام برای تجزیه‌ی آذربایجان سخن گفتند.

 

 

در بخش دیگر، آقای مسعود صفاریان درباره ی شوند شکست فرقه دمکرات برای تجزیه‌ی آذربایجان و دلایل آن، به سخنرانی پرداختند.

 

 

سومین سخنران این نشست آقای بابک علی‌خانی بودند که در باره‌ی منبع شناسی گویش آذری که نتیجه‌ی پژوهش ده ساله‌ی خودشان می‌باشد، با باشندگان سخن‌گفتند.

 

 

در این بخش از برنامه آقای ناصر نهجوی هنرمند نام ‌آشنای کشور، دو سرود‌هٔ میهنی را برای باشندگان اجرا کردند.

 

در بخش دیگر برنامه، بانو توران شهریاری و آقایان یحیی خان‌ محمد آذری و عبدالله  مرادعلی بیگی ( سینا ) لنگرودی،شعر خوانی کردند.

 

به دنبال آن گروه موسیقی یسنا  دو قطعه‌ ی زنده   به نام های « آزادگان ایران » و « جوانان ایران » اجرا کردند. شعرهای این دو قطعه ازآقای محسن محمودی ( آزادقلم ) و آهنگ سازآن ها بانو یسنا خوش فکر بودند . همچنین  آقایان امیر ارزانی نوازنده  تار و امین دارابی  نوازنده دف و شاهین بدره ، خواننده این دوقطعه  میهنی بودند.

 

در بخش پایانی آقای دکتر هوشنگ طالع به نقش  بسیار حساس آقایان تیمسار سرتیپ احمد زنگنه فرمانده تیپ رضائیه و سرهنگ نوربخش فرمانده ژاندارمری رضاییه درجلوگیری از اشغال کامل آذربایجان تا پیش ازگشایش نشست متفقین در مسکو در 24 آذرماه 1324  سخن گفتند.

 

مدیریت برنامه را بانو هما ارژنگی به عهده داشتند که با خواندن اشعار میهنی استاد شهریار، بر شور نشست می‌افزودند. دراین نشست به دلیل فشردگی برنامه، سخنرانی بانو گیتی پورفاضل در باره‌ی وابستگی کامل فرقه‌ی دموکرات به شوروی برپایه ‌اسناد، به نشست ماهانه‌‌‌‌‌ی انجمن مهرگان موکول گردید.

این نشست در ساعت 20 و 45 دقیقه به پایان رسید.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه