جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش تصویری ایران دورت بگردم - شازند

گزارش تصویری

ایران دورت بگردم - شازند

نیکو گرشاسبی نیا

شازند مرکز شهرستان سربند، شهری خوش آب و هوا در جنوب غربی استان مرکزی است که از شمال به اراک و از جنوب به بروجرد در استان لرستان محدود می‌شود.

تا قبل از ساخته شدن خط آهن، شازند شهری کوچک بود که اِدریس آباد نامیده می‌شد. پس از احداث راه آهن شازند و عبور آن از این منطقه و همچنین به خاطر مجاورت با کوهی به نام شازند این منطقه شازند نام گرفت. به مرور روستا رونق گرفت و به شکل شهری درآمد.

شازند ارتفاعات بسیار و آب و هوایی کوهستانی دارد به همین علت زمستانهای آن سرد و تابستانها خنک است. کوهستانی بودن منطقه باعث می شود تا ارتفاعات و کوهها تا نیمه های بهار یا اوایل تابستان پوشیده از برف باشند. به همین علت این شهرستان مکان مناسبی جهت اسکی است. پیست اسکی پاکل که یکی از دیدنیهای شهر است هر ساله اسکی کاران بسیاری را در فصول زمستان و بهار به سوی خود جلب می کند. در میان ارتفاعات و کوههای بسیار، قله شهباز به ارتفاع 3388 متر معروف ترین قله اطراف شهر است.

پالایشگاه پتروشیمی و نیروگاه برق دو کارخانه مهم این شهر هستند که با ایجاد آلودگی بسیار در این منطقه به فعالیت می پردازند.

مردم شهر شازند یا در کارخانه مشغول هستند و یا از طریق کشاورزی زندگی می کنند. مغازه های این شهر بسیار محدود است و اغلب خانه ها یک طبقه و حیاط دار هستند.

زمین های سرسبز زیادی جهت کشت و زرع در فواصل میان خانه ها قرار دارد. گندم، جو، چغندر قند و میوه هایی چون آلو، زردآلو، آلبالو، سیب، هلو، شلیل و انگور از محصولات زمینهای کشاورزی این شهر هستند.
این منطقه از لحاظ آب و هوایی و به علت داشتن سراب ها و چشمه های بسیار، یکی از بهترین شهرهای استان مرکزی محسوب می شود. از چشمه های شهر می توان به چشمه عمارت، سراب اسکان، سراب پنجعلی، سراب عباس آباد، چشمه گیتو، بالقلو، چپقلی، ازنا، انجدان اشاره کرد.

منابع: شناخت شهرهای ایران (عبد الحسین سعیدیان)
تاریخ شهرهای ایران (دکتر عباس عطاری کرمانی)

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه