جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش تصویری ایران دورت بگردم - شهر آستانه (مرکزی)

گزارش تصویری

ایران دورت بگردم - شهر آستانه (مرکزی)

نیکو گرشاسبی‌نیا

یکی از قدیمی‌ترین مناطق غرب شازند شهر آستانه است که سابقاً بوئین کرج نامیده می‌شده است. این شهر سابقه‌ای طولانی دارد و همانطور که در کتیبه‌های موجود در امامزاده‌های شهرِ آستانه مشهود است قدمت آن 800 سال می‌باشد. در دوران درگیری بین امین و مامون عباسی این شهر آسیب های فراوانی دید. در حمله مغولها نیز باقیمانده شهر از میان رفت. این قسمت به واسطه آرامگاه و ا مامزاده هایش در دوره صفویه مورد توجه قرار گرفت و به همت شخصی به نام عیسی بن ادریس و پسرش ابودلف قاسم دوباره بازسازی شد. این بار این شهر را به واسطه زیارتگاه هایش آستانه نامیدند.
آرامگاه سه تن از نوادگان امام سجاد (ع) با نامهای سهل بن علی (ع)، طالب بن علی (ع) و جعفر بن علی (ع) در این منطقه قرار دارد. در اینجا به مطالبی کوتاه درباره امامزاده سهل بن علی اشاره می کنم:
آرامگاه سهل بن علی دارای طرحی چهار ایوانی است که از یک هشتی، حیاط، حجره ها، ایوان و بقعه تشکیل شده است. ایوان از دو طرف دو ورودی به سمت آرامگاه دارد. دورتادور حیاط را حجره هایی ساخته اند که نمای بیرونی آنها با کاشیکاری رنگی مزین شده است. در قسمتی از بقعه و پس از عبور از درب ورودی راهرویی وجود دارد که دورتادور قبر سهل بن علی (ع) می چرخد. این ویژگی آن را نسبت به سایر امامزاده ها متمایز می سازد. گنبد بنا آجری بوده و بارها مرمت شده است. در حال حاضر گنبد نمایی از کاشی سبز دارد که دورتادور آن مزین به آیات قرآنی است. قدیمی ترین سند موجود مربوط به سنگ سهل بن علی (ع) است که تاریخ 772 ه. ق را دارد. این بنا در 20 بهمن 1318 به شماره ثبت 323 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


منابع:
تاریخ شهرهای ایران (دکتر عباس عطاری کرمانی)
راهنمای گردشگری استان مرکزی ( حسن زنده دل و دستیاران)

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید