جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری محلات

گردشگری

محلات

نیکو گرشاسبی نیا

شهر محلات با آب و هوای دلپذیر در استان مرکزی قرار گرفته است. این شهر از قسمت شرق به دلیجان، از قسمت جنوب به شهر گلپایگان و از شمال به قم و از غرب به خمین محدود می‌شود. محلات از قدیم الایام به خوش آب و هوایی و چشمه‌های آبگرمش مشهور بود. هم اکنون این زیبایی‌های بی‌نظیر در قالبهای جدید و ساخته شده‌ای به مراکزی تفریحی برای مردم تبدیل گشته است. آب و هوای این شهر بسیار عالی و گلکاری در آن رونق بسیار دارد. حلوارده و چند نوع شیرینی محلی، سوغات این شهر زیبا است. محلات نیز مانند تمام شهرهای دیگر ساخته و پرداخته شده و برای بازدید بیشتر آماده گشته اما از حق نگذریم تنها چیزی که زیباست طبیعت خداوند و چشمه‌های آب و درختان کهن است. محلات با مناظر بسیار زیبا و باغاتی از جمله شهرهای کوچک اما بی نظیر ایران است. باغات به نحوی محصور شده‌اند و این نشانگر شخصی بودن باغات است. هکتارها زمین زیر کشت جهت گلکاری و آبگرم مشهورش زبانزد است. متأسفانه امروزه کوچه خیابانهای محلات، مردم، خانه ها و برخی مغازه ها با نام سنتی و زیبای محلات هماهنگ نیست. این منطقه نیز به علت داشتن آب و هوایی مساعد و تمیز، خانه سازی شده. ماشینها اغلب به پلاک تهران هستند و برخی مغازه ها جایی برای فروش اجناس زیبا و مجسمه ها جهت تزئین این خانه ها هستند. ملک در این شهر بسیار گران است و علت آن صرفا همین است. جای بسیار تأسف است که صرفا زمانی آبادانی در شهری صورت می گیرد که افرادی  بخواهند خوشی خود را مضاعف کرده و خانه ای در یک جای خوش آب و هوا بسازند و بیشتر از مال خویش لذت ببرند.


محلات گل پرور

یکی از جاذبه های بسیار مهم محلات کشت و کار انواع گل است. آب و هوای این شهر جهت گلکاری بسیار مساعد است و گلخانه ها و زمین های پرورش گل و گیاه در محلات بسیار وجود دارد. گفته می شود که این شهر اولین رتبه در تولید گل کشور را داراست. پرورش انواع کاکتوس های بی نظیر یکی از چشمگیرترین مشخصات این منطقه است.

 


 
همانطور که در عکسها می بینیم کاکتوس های متنوعی در این منطقه کاشته می شوند و همچنین انواع مختلفی از ترکیبی کاکتوسهای مختلف که زیبایی گیاه را صدچندان می کند. باغات معروفی در این منطقه قرار دارند که به گلکاری می پردازند و تمام انواع گونه‌های گل را در خود جای داده اند و این همه به خاطر آب و هوای مساعد این شهر کوچک اما با شکوه است. این هنر در محلات جزو فعالیت های اقتصادی محسوب می گردد.

 


آبگرم محلات

شهر محلات از دیرباز به علت چشمه های آبگرمش معروف بوده. چشمه های آبگرم محلات در قسمت شمالی شهر واقع شده و با بهترین آب معدنی و سولفاته که گاه به رنگ قرمز دیده می شود پذیرای افراد زیادی هستند که برای درمان انواع بیماریها اعم از بیماریهای پوستی و گوارشی و کلیوی تا بیماریهای اعصاب  و عضلانی به این مراکز مراجعه می کنند. همانطور که می‌دانیم چشمه‌های آب گرم چه در محلات و چه در سرعین مناسب افراد با نارسایی های تنفسی نمی باشد. چشمه های آبگرم محلات به نامهای حکیم، شفا،.... معروفند. آب گرم محلات جزو مهمترین آبگرمهای این مناطق محسوب می شود و سالانه هزاران مسافر را به طرف خود جلب می کند. حرارت این آب حدود 50 درجه است و سرعت بالا آمدن آب در این چشمه ها حدود 80 تا 100 می باشد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه