جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری تالاب میقان؛ سفید برفی اراک

گردشگری

تالاب میقان؛ سفید برفی اراک

تالاب میقان اراک در دل کویری وسیع، این روزها بهار را به جشن نشسته است و با آواز خوش پرندگان عاشقش صبحگاهان و شامگاهان زیبایی را برای مسافران و گردشگران نوروزی تدارک دیده است.

shock drop air force 1 full uv reactive | 811006 - Jordan XXX Black Cat - nike air max griffey 360 low - 010

به گزارش خبرنگار مهر، تالاب میقان اراک در دل کویری وسیع، این روزها بهار را به جشن نشسته است و با آواز خوش پرندگان عاشقش صبحگاهان و شامگاهان زیبایی را برای مسافران و گردشگران نوروزی تدارک دیده است و آنان را به وسعت بی انتهای خویش می خواند.

این روزها تالاب میقان در دل کویری 100 هکتاری، در شمال اراک، زرد و سرخ های زیبایی از آفتاب و خنکا و پاکی بی بدیلش را پیش چشم و جان گشوده است.

کویر میقان به لحاظ فیزیکی وظیفه تلطیف هوای اراک را بر عهده دارد و روان آبهای این شهر وارد کویر می شود.

تالاب میقان؛ سفید برفی ای در دل کویر

 

این تالاب یا دریاچه در منطقه فراهان سفلی قرار دارد، که درفصل بارندگی پرآب است ودرفصول خشک به صورت باتلاق ونمک زار در می آید که به کویرودریاچه میقان شهرت دارد خاک این منطقه از مارن ورس بوده ودر هوای مرطوب وبارانی نرم می شود.

و هنگامی که رطوبت هوا کم می گرد قدرت تبخیر آب افزایش می یابد در دریاچه به علت شوری آب گنبدها و طبقات نمکی شکل می گیرد این طبقات ولایه های نمکی تمامی سطح دریاچه را پوشانده است وازفاصله دور سفیدوبرفی جلوه می کند.

زیبایی این دریاچه در تمامی ایام روز به ویژه در هنگام طلوع وغروب خورشید شگفت انگیز بوده وجلوه ها وسرابهای ایجاد شده آن هربیننده ای را متحیر می سازد .

شنیدن آواز پرندگان و جست و خیز وحوش

شنبدن آواز پرندگان و پرواز آنها در این منطقه کویری جالب ترین قسمت گردشگری در کویر و تالاب میقان است.

 

 

وجود برخی وحوش مانند گرگ و روباه، مار، پرندگانی چون عقاب و برخی نمونه های نادر لابلای شاخ و برگهای سبز قره داغ و آترپلیکس جلوه ای دیدنی به این کویر داده است.

به تالاب که می رسی دیدن هزاران قطعه پرنده مهاجر چون درنا، مرغابی های آبی و فلامینگو انسان را شگفت زده و به دیدن هر چه بیشتر وا می دارد.

تالاب میقان مانند کاسه ای بسته است که بیش از پنج هزار متر مربع از آبهای ریزشی و پایشی اراک که به سمت آن می رود.

پرواز 30 هزار پرنده در تالاب

این تالاب با توجه به داشتن ترکیبات نمک ، آبهای وارد شده را ضد عفونی می کند و بخشی از تلطیف هوای اراک به عهده کویر میقان و تالاب آن است این تالاب در مواقع پر آبی اراک ، به 30 هزار متر نیز افزایش می یابد.
 
 
 
 
 
زیبایی حیرت انگیز این دریاچه را کسانی که غروب آن را دیده اند و آواز پرندگان را در سراب های ایجاد شده در آن شنیده اند فراموش نمی کند.

حیات دو هزار ساله تالاب در انتظار گردشگران

به عقیده کارشناسان تالاب میقان دارای پیشینه ای دو هزار ساله است که به دلیل کهنسالی، زیستگاه پرندگان مهاجر از سمت سیبری است. این تالاب از زیستگاه های مهم پرندگان مهاجر در مرکز کشور است.
 
وجود گونه های منحصر به فرد گیاهی وچشم اندازهای بکر موجود در این منطقه، قابلیت آن را دارد که با رعایت استانداردهای زیست محیطی پذیرای جمع بسیاری از گردشگران و مشتاقان طبیعت باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه